* : ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 06h17 - التاريخ: 05/11/2025)           »          منى فوزي (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 03h08 - التاريخ: 05/11/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 02h42 - التاريخ: 05/11/2025)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 02h33 - التاريخ: 05/11/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 00h53 - التاريخ: 05/11/2025)           »          محمود كريم (الكاتـب : نوسة الفرجانى - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 23h01 - التاريخ: 04/11/2025)           »          صور منوعة لحسناء البادية سميرة توفيق (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 16h08 - التاريخ: 04/11/2025)           »          ابتسام لطفي (الكاتـب : محمد الحمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 15h55 - التاريخ: 04/11/2025)           »          فهد بلان- 22 مارس 1933 - 24 ديسمبر 1997 (الكاتـب : السيد المشاعلى - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h56 - التاريخ: 04/11/2025)           »          صباح فخري- 2 ماي 1933 - 2 نوفمبر 2021 (الكاتـب : AshourKing - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h18 - التاريخ: 04/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > صالون سماعي للحوار > إستفسارات ومناقشات موسيقية

إستفسارات ومناقشات موسيقية أسئلة ومناقشات عامة في الموسيقي والغناء

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 12/09/2008, 14h58
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

دكتور هشام عامل ايه اتمني ان تكون تمام ورمضان كريم
انا عندي سؤال كده ...

1_ بالنسبه لرفع النغمه نص بعد او خفضها بردوا انا اعرف ذلك ولكن اللي هيه الربع تون دي اذاي اعملها ع البيانو وايه هيه العلامه بتاعتها ع النوته بالنسبه للخفض ربع تون العلامه بيمول عليها شرطه طيب ولو عاوز علامه الرفع ربع تون تكتب اذاي ؟؟؟؟؟؟ ولا البيانو مفهوش ربع تون ؟؟؟؟؟

السؤال الثاني وهوه بردوا متعلق بالاول لما احب ارفع نغمه او اخفضها وانا بكتب النوته اكتب علامه الرفع
او الخفض قبل كل نغمه اانا عاوز ارفعها او اخفضها ولا بتكتب في بدايه السطر وخلاص ويبقي كده معلوم للقارئ ان كل نغمات السطر دا مرفوعه او مخفوضه ؟؟؟؟ لاني لقيت في نوته عبد الحليم قارئه الفنجان فيه ثلاث علامات بيمول في اولها علي شكل مثلث كده ؟؟؟؟؟
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 13/09/2008, 01h59
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

الأخ حسن
السؤالين حلوين
1. البيانو لا يعزف أرباع التون (فقط التون الكامل و النصف تون) و كذلك الأورج (ما عدا الأورجات الشرقية مثل كاسيو مايسترو1 و أورجات أخري) ، أما بالنسبة لعلامة الربع تون منطقياً لدينا الأحوال الآتية:
a. خفض ربع تون: علامة البيمول و عليها شرطة واحدة (ѣ).
b. خفض نصف تون: علامة البيمول (b).
c. خفض ثلاث أرباع التون: علامة البيمول و عليه 3 شرطات.
d. خفض تون كامل: دوبل بيمول (علامتين بيمول)
e. رفع ربع تون : علامة الدييز بس بشرطتين أفقيتان و شرطة واحدة رأسية (≠).
f. رفع نصف تون: علامة الدييز (#)
g. رفع ثلاث أرباع التون: علامة الدييز بس بشرطتين أفقيتان و ثلاثة شرطات رأسية.
h. رفع تون كامل: دوبل دييز علامة x
يعني علامة الدييز اللي بيتغير فيها عدد الشرط الرأسية ≠ & # & (///=) مع ملاحظة أن الشرط الأفقية و الرأسية متقاطعين.
2. الرد على السؤال الثاني و هو عن علامات التحويل (هل تكتب أمام النغمة المراد تحويلها أم في بداية المدرج الموسيقي؟)
a. هناك شئ أسمه دليل المقام (الأرماتورا) و يكتب في بداية المدرج الموسيقي ، و لكل مقام في الموسيقي الغربية له دليل خاص به ، أمثلة: دو ماجير و لا مانيير (لا يوجد علامات تحويل) - صول ماجير و مي مانيير (علامة تحويل واحدة فا#) – ري ماجير و سي مانيير (2 #: فا# & دو#) – لا ماجير و فا# مانيير (3 دييز: فا# & دو# & صول#)

حاول بنفسك تستنتج دليل المقام لكل من: مي ماجير و دو# مانيير – سي ماجير؟ و ما يقابله في المانيير أذكر أسم المقام المانيير؟ – فا# ماجير و ما يقابله في المانيير؟ - دو# ماجير؟ و المانيير المقابل؟

مي بيمول – سي بيمول – فا <== (دو ماجير) ==> صول – ري – لا - مي

أم بالنسبة إلى البيمول أبدأ من دو ماجير و لا مانيير ثم أتجه إلي فا ماجير و ري مانيير (علامة بيمول واحدة: سي بيمول) – سي بيمول ماجير و صول مانيير (سي بيمول و مي بيمول) .....

حاول بنفسك تستنتج دليل المقام لكل من: مي بيمول ماجير و دو مانيير – لا بيمول ماجير و ما يقابله في المانيير ....
حاول تستنتج القاعدة بنفسك و أعزف هذه المقامات على البيانو.
b. ثانياً هناك علامات تحويل أعتراضية و تكتب أمام النغمة المراد تحويلها و يكون تأثيرها على تلك النغمة فقط و ما يليها (من نفس النغمة) داخل المازورة فقط. مثلاً وضع علامة # أمام نغمة فا في إحدي الموازير تجعل كل فا تلي هذه العلامة فا دييز داخل هذه المازورة فقط و ليس لها تأثير على أي فا قبل العلامة أو أي فا في موازير أخري.

راجع تمارين عملية لقراءة النوتة (باب دروس و محاضرات): لحن ليالي الأنس في فينا - و مرت الأيام - عطشان يا صبايا - يا نورا يا نورا - موسيقي النيل لعبد الوهاب (قريبا) على هذا الرابط
http://www.sama3y.net/forum/showthre...t=44100&page=2
تعرف على مقام كل لحن و علامات التحويل (دليل المقام) و رد على عشان يبقي فيه Feed Back
خالص الأماني
د. هشام خلف
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 14/09/2008, 23h47
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

دكتور هشام شكراا ليك ع الرد الجميل وتوضيحك ولكن ..... انا بخصوص دو ماجير انا اعلم ان بعزفوا
ع البيانو مثلا دو ماجير يبقي ( دو+ مي + صول ) وصول ماجير بيقي ( صول + سي + ري + فا )
لكن لما بيقي فيه مانيور مش عارف احفظها يعني القاعده بتاعتها بتلخبط فيها ....

بالنسبه لموضوع الرفع والخفض دا كده تمام وانت بصراحه بأجابتك وفرت عليه اسئله كتير اووي

انالاحظت ان بين كل نغمه ماجير ومانير بيترك اربع نغمات دا اللي انا فهمتوا بصراحه ومش عارف اذا كان صح ولا لا ؟؟؟؟ لازم احفظ كل المقامات ولا لا؟؟؟؟

وبعدين حضرتك قولت دليل المقام في الموسيقي الغربيه ؟؟؟ طيب الموسيقي العربيه نفس النظام ولا ايه ؟؟؟

بالنسبه للماحير مثلا دو ماجير بلاقيه مكتوب في النوته بزمن الروند دايما فلما بعزفوا مع زمن النوار اللي هوه في الباص بتلخبط ؟؟ انا بتكلم علي التوافق بين ايدي الشمال واليمين ؟؟؟؟؟ هل دا يتحسن مع كتر العزف ؟؟؟ ولا ايه ؟؟؟؟


ايه هيه ال ( مي سيكا ) وايه الفرق بين صول ماجير وصول ماجير 7 هل المقصود انها صول الموجوده
في الاوكتاف السابع ؟؟؟؟؟

دلوقتي وانا بكتب مثلا ع النوته وجبت مثلا دو جواب الجواب اللي هيه فوق النوته بسطرين وعاوز
اكمل نغمات في الطيقه دي اعمل سطور اضافيه تاني فوق السطور ولا اعمل ايه ؟؟؟؟

مع اني مشفتش كده قبل كده انو فيه خمس سطور واعلاهم كمان خمس سطور ؟؟؟؟؟؟؟


ومع خالص الشكر ....


رد مع اقتباس
  #4  
قديم 16/09/2008, 17h47
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

يا حسن أنت ملخبط ما بين المقام (السلم) و الأكور (كوردات - التآلف)
مقام (سلم) دو ماجير : دو - ري - مي - فا - صول - لا - سي - دو
تآلف (أكور) دو ماجير (دو + مي + صول)
درب إيدك الشمال تعزف اللحن المصاحب بزمنه و إيدك اليمين اللحن المليودي (يعنى لحنين مختلفين في النغم و الأزمان)
دليل المقام في الألحان الشرقية يتبع القواعد الغربية بتصرف.
الأوكتافات العالية (جواب جواب ال دو) أنا جاوبتك عليها قبل كده رقم 8 ^ فوق المدرج و الأوكتافات السفلية رقم 8 ^ أسفل المدرج.
بالنسبة إلي السيكاه (قبل ما أجوبك: تعرف تلعب طولة؟) (يك - دوه - سه - جهار ..)
باللغة الفارسية (يك = 1 ) - (دوه = 2 ) - (سه = 3 ) - (جهار = 4 ) و كلمة (كاه = نغمة)
يبقي كلمة سيكاه معناها النغمة الثالثة في السلم الشرقي = مي نصف بيمول.
دوكاه = ....... في السلم الشرقي = نغمة ....... في السلم الغربي (أكمل)
جهاركاه = ........ = نغمة ...... (أكمل)
يكاه (خللي بالك مقلب) = النغمة رقم 1 و لكن ليست دو في الغربي بل نغمة صول و هي مفروض أول وتر في العود و لكن العود له عدة دوزان خاصة لأول وتر(ممكن فا و ممكن مي).
يا حسن أنا ها كتب موضوع مهم جداً أسمه :
SKIPPING , FRONT PHRASING, BACK PHRASING & SYNCOPATION
و ها أنزله تحت باب: دروس و محاضرات- فصل : تمارين عملية لقراءة النوتة على نفس الرابط الموجود في الرد السابق.
إذا فهمت هذا الموضوع سوف تتقدم في قراءة النوتة.
تحياتي, د.هشام خلف
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 22/09/2008, 00h07
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

دكتور هشام ازيك ووعامل ايه انا سعيد جداا بمعرفتي بحضرتك لاني حاسس بتحسن شديد معايا
يوم عن يوم ومش قادر ااقولك احساس الواحد ايه لما يشوف حاجه مكتوبه قداموا ويعزفها بيانو
او اي اله تانيه حسب هوايه كل واحد بقي ....

انا عندي سؤال لحضرتك وهوه خاص بالمقامات ... في مقامات فيها ربع تون يبقي معني كده ان المقامات دي
مش ممكن تتعزف ع البيانو ؟؟؟ لان حضرتك قولت قبل كده البيانو مفهوش الربع تون .؟؟؟؟

بالنسبه للاوزان اللي هيه بتيقي 4\4 او 3/4 ..... 4 اللي تحت يعني زمن الروند مقسم الي 4 نوار
و4 اللي فوق يعني كل مازوره تحتوي علي 4 نوار او مايعدلها من الازمان الاخري انا عندي برنامج انكور
بس فيه حاجه غريبه ان انا ممكن انتقل للمازوره التاليه من غير ما اطبق القاعده بس شرط اني مزودش عنها
لكن ممكن ااقل ماشي يعني هل هذا صح .... يعني مثلا مازوره المفروض فيها 4 نوار او ما يعادل من الازمان
الاخري ممكن احط فيها 3 بس ؟؟؟؟؟؟؟

هل اي لحن في مجال الموسيقا لازم يكون مرتكز في اساسه علي احدي المقامات ولا فيه الحان ممكن
متبقاش متبعه مقامات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لما الواحد يجي مثلا يلحن حاجه مثلا ع البيانو عشان دا اللي انا بفهم شويه فيه بيلعب الجمله الاول
من وحي خياله وبعدين يدونها ؟؟؟؟ ولا العكس ؟؟؟؟ وبعدين اذاي ااقدر احط الزمن المناسب للحن
واحدد ايضا السرعه المناسبه ( >>>> ( tempo

طيب ولول لحن انا سمعتوا وبحاول اكتبوا اذاي بردوا ااقدر اوصل للتمبو المناسب خصوصا انو بيزيد بالواحد
ولا فيه سرعات معروفه كل الالحان بتتبعها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وعلي فكره اانا بهديك ارق امنياتي لكن بجد انسان موهوب جداااا ان الواحد يوفق ما بين الدراسه
والهوايه الشخصه اللي اتجهاها بعيد جداا عن مجال دراسته فدي هبه من ربنا ليك وربنا يوفقك
وعلي فكره انا قريت كل تمارينك واحسن حاجه الشرح المبسط مع الافاده للجميع المبتدئ والمحترف
شكرااا ليك مره تانيه علي ان القالك في رساله اخري ............ خالص امنياتي ..........
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 22/09/2008, 02h50
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

بعد إذنك يادكتور هشام .. أرد ..

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة
في مقامات فيها ربع تون يبقي معني كده ان المقامات دي
مش ممكن تتعزف ع البيانو ؟؟؟ لان حضرتك قولت قبل كده البيانو مفهوش الربع تون .؟؟؟؟
كما قال لك الدكتور هشام من قبل .. البيانو لايستطيع عزف الربع تون .. وبالتالى لا تستطيع عزف المقامات الشرقية المحتوية على الربع تون على البيانو ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة
بالنسبه للاوزان اللي هيه بتيقي 4\4 او 3/4 ..... 4 اللي تحت يعني زمن الروند مقسم الي 4 نوار
و4 اللي فوق يعني كل مازوره تحتوي علي 4 نوار او مايعدلها من الازمان الاخري انا عندي برنامج انكور
بس فيه حاجه غريبه ان انا ممكن انتقل للمازوره التاليه من غير ما اطبق القاعده بس شرط اني مزودش عنها
لكن ممكن ااقل ماشي يعني هل هذا صح .... يعني مثلا مازوره المفروض فيها 4 نوار او ما يعادل من الازمان
الاخري ممكن احط فيها 3 بس ؟؟؟؟؟؟؟
الرقم العلوى فى الميزان يعبر عن عدد الأزمنة فى المازورة .. والرقم السفلى يعبر عن نوع الزمن ..

المازورة الرباعية يجب أن تكتب فيها أربعة نوار أو مايعادلها .. وإذا أردت أن تكتب ثلاثة نوار فقط .. يجب عليك تغيير الميزان ليصبح 4 / 3 .. لأنك إذا كتبت ثلاثة نوار فى المازورة الرباعية سيكون الزمن الرابع عبارة عن سكتة تساوى زمن النوار ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة
هل اي لحن في مجال الموسيقا لازم يكون مرتكز في اساسه علي احدي المقامات ولا فيه الحان ممكن
متبقاش متبعه مقامات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لايوجد لحن بدون مقام .. لأن المقام هو الحالة التى تكون عليها الجملة اللحنية .. حزن , فرح , شجن , حماس .. ألخ ..

فإذا عزفت أولحنت جملة من أربع نوتات أو أكثر .. فأنت داخل حيز أحد المقامات ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة
لما الواحد يجي مثلا يلحن حاجه مثلا ع البيانو عشان دا اللي انا بفهم شويه فيه بيلعب الجمله الاول
من وحي خياله وبعدين يدونها ؟؟؟؟ ولا العكس ؟؟؟؟ وبعدين اذاي ااقدر احط الزمن المناسب للحن
واحدد ايضا السرعه المناسبه ( >>>> ( tempo
المفروض أن تفكر أولاً فى الجملة اللحنية وبعد ذلك تكتبها .. لأن الكتابة قبل سماع الجملة .. قد تصلح للموسيقى البحتة وليس للألحان .. وتصلح أيضاً للهارمونى الرأسى .. لأنها قواعد معروفة مسبقاً ..

وبالنسبة لوضع الزمن المناسب والسرعة .. أنت الذى تحدد هذا .. لأنك الملحن .. يجب أن تتعود أذنك على الموازين والأزمنة .. أنت الذى تقوم بتحديد الميزان المناسب للحنك ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عبد العليم مشاهدة المشاركة
طيب ولول لحن انا سمعتوا وبحاول اكتبوا اذاي بردوا ااقدر اوصل للتمبو المناسب خصوصا انو بيزيد بالواحد
ولا فيه سرعات معروفه كل الالحان بتتبعها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نفس الرد السابق .. أذنك الموسيقية هى التى تعرف الميزان .. معظم الإيقاعات تبدأ بالدم .. إسمع الإيقاع وعد مع نفسك .. واحد إتنين ثلاثة أربعة .. حتى تصل للدم التالية .. فإذا وصلت للدم التالية فى العدة الخامسة .. فالميزان رباعى .. وإذا وصلت فى العدة الرابعة فالميزان ثلاثى .. وهكذا ..


__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #7  
قديم 24/09/2008, 00h33
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

الاستاذه الافاضل الدكتور هشام خلف والاستاذ محمد الالاتي انا مش عارف اشكركم اذاي والله
وربنا يزيدكم كمان وكمان من علمه الغزير ......

انا كنت سألت عن ان الواحد لو عمل اي جمله لحنيه لازم تكون علي مقام قاللي السيد
الفاضل الاستاذ محمد الالاتي لازم هتدخل تحت اي مقام اوك.....

طيب انا دلوقتي كتبت الجمله دي وسمعتها من علي برنامج انكور وعاوز حضراتكم
تسمعوها من خلال الملف الصوتي المرسل وتصححوا ليه الاخطاء اللي
فيها ... وعاوز اعرف هيه تبع اي مقام مع ان انا اللي كتبها بس عشان أجابه حضراتكم
هتوضح ليه اكتر واكتر ومهما كانت الاجابه بسيطه او الخطأ ساذج او بسيط ارجوا بأخذه
في الاعتبار لان الصغير وتافه بالنسبه لحضراتكم كبير جداااا بالنسبه لي وشكرااا ليكم ...

انا عاوز اعرف ايه الاخطاء اللي عندي ؟؟؟؟ والجمله دي تتبع اي مقام ؟؟؟؟؟؟
هل هي حلوه ولا وحشه ؟؟؟؟ يعني تتسمع ولا لأ ؟؟؟؟؟؟
ولوو كانت حلوه ليه ولو كانت وحشه بردوا ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟





الملفات المرفقة
نوع الملف: rm xxxxxxx.rm‏ (2.6 كيلوبايت, المشاهدات 6)
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 07h18.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd