* : المغمورون من شعراء الجاهلية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h44 - التاريخ: 31/10/2025)           »          فن التوقيعات (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h39 - التاريخ: 31/10/2025)           »          مايز البيّاع (الكاتـب : نور عسكر - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h31 - التاريخ: 31/10/2025)           »          ياسر المظلوم (الكاتـب : anas2006 - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 06h47 - التاريخ: 31/10/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 02h12 - التاريخ: 31/10/2025)           »          مها صبري- 22 مايو 1932 - 16 ديسمبر 1989 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : محمد الصباح - - الوقت: 22h14 - التاريخ: 30/10/2025)           »          أحمد سامي- 29 نوفمبر 1929 - 12 يونيو 2005 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : محمد الصباح - - الوقت: 21h39 - التاريخ: 30/10/2025)           »          سالم أمواس (الكاتـب : Edriss - - الوقت: 21h09 - التاريخ: 30/10/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 19h37 - التاريخ: 30/10/2025)           »          شـــادي جميل (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 15h22 - التاريخ: 30/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > صالون سماعي للحوار > إستفسارات ومناقشات موسيقية

إستفسارات ومناقشات موسيقية أسئلة ومناقشات عامة في الموسيقي والغناء

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 17/08/2008, 01h18
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

الأخ العزيز حسن
مرحبا باسئلتك
1. العلامتان اللتان لهما خط عرضي واحد يصلهما هما 2 كروش بغض النظر عن بعدهما عن بعض و إذا كن 3 علامات أو 4 أو أكثر يصلهن خط عرضي واحد أيضاً هن كروشات و زمن الواحدة منهن نصف زمن النوار.
a. العلامتان اللتان لهما خطان عرضيان يصلهما هما 2 دوبل كروش بغض النظر عن بعدهما عن بعض و إذا كن 3 علامات أو 4 أو أكثر يصلهن خطان عرضيان أيضاً هن دوبل كروشات و زمن الواحدة منهن ربع زمن النوار.
2. نوت التوزيع بيكتب أمام كل مدرج موسيقي أسم الألة التى ستقوم بالعزف (أنظر التمارين على هذا الموقع و طالع نوت التوزيع ستجد أسم كل أله أمام المدرج في بداية النوتة) أما النوت العادية فهي مجرد تدوين للحن الأساسى (الميلودي) و أي أله ممكن تعزفه ، مثلا نوت أغاني أم كلثوم الموجودة في السوق مجرد تدوين للحن ، و فوق بعض الموازير مكتوب أسم الألة السولو التي ستقوم بعزف السولو ، و هذه الطريقة ليست الطريقة المثالية ، و لكن في الأعمال الكلاسيكية الغربية هناك نوتة توزيع مدون فيها الألحان التى ستقوم جميع الآلات بعزفها أمام قائد الأوركسترا لكي يتابع جميع الآلات في وقت واحد ، كما يوجد نوتة لكل أله على حدى أمام عازف هذه الألة. و يوجد نوتة خاصة للإيقاع.
3. تقدر تكتب النوتة لما تتعلم كيفية تحديد أسم النغمة التى تسمعها و زمانها و تتدرب على القراءة و على الكتابة و ممكن تكتسب هذه المهارة في شهور إذا كان عندك عزيمة بس غالبا ها تحتاج حد جنبك يصحح لك الأخطاء. هات كتاب صولفيج و حاول.
4. هناك فرق بين نوتة التوزيع و نوت السولو ، نوتة التوزيع تشمل جميع الآلات ، و نوتة السولو نوتة لألة واحدة.
5. التوزيع الموسيقي بحر ، أنت ممكن تلحن بالفطرة من غير دراسة خالص لكن التوزيع الموسيقي محتاج إلي دراسة و خبرة ، و أعتقد أنك فاكر أن التوزيع الموسيقي مجرد لحن واحد يتم تقسيمه على الآلات المختلفة (الجزء ده يقولوه الجيتار و الجزء ده يقولوه الأكورديون و هكذا) هذا غير صحيح ، التوزيع الموسيقي على الأقل وضع نغمات مصاحبة للحن الأساسي فما يقوم بعزفه على ألة الكمان مختلف عما تعزفه الفيولا و الشيللو و الكونترباص و هذه الألحان المختلفة تعزف في وقت واحد. تعدد أصوات أفقي و رأسي ، و إضافة حليات و زخرفة و إضافة جمل للربط و إضافة تأثيرات .....
الموزع الموسيقي لا يشترط أن يكون عازف لعدة ألات و لكن لابد أن يكون عالم بإمكانية كل ألة سيقوم باستخدامها.

يوجد ملف مرفق لتوضيح الكروش و الدوبل كروش و النوار المنقوطة و الرباط (الليجاتو)

و أشكرك على مجاملتك فيما يخص لحن أغنية (حبيتك يا حبيبي يا أسمر)
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg Educational.jpg‏ (64.3 كيلوبايت, المشاهدات 14)
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 17/08/2008, 22h22
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

اخي العزيز دكتور هشام شكراا ليك علي ردودك اللي مش عاوزه اي استفسار بعدها لان الاجابه والله بحس ان هيه اتعملت للسؤال دا وشكراا مره تانيه ليك جداااا وانا ممكن تكون اسئلتي مش عن المزيكا بالتحديد يعني انا بيهمني الحاجات الجوهريه
الصغيره عشان اوصل للدرجه اللي انا عاوزها لاني مش عاوز اتعمق في دراسه حاجه زي دي وبعدين يجي واحد ويسألني سؤال وااقف قداموا مستغرب او مبقاش عارف فياريت تعذرني احيانا وانا متأكد ان صدرك رحب ويع ملاين الاسئله

1- بالنسبه لموضع الزمن دا اللي هوه للنوار والكروش وبلانش وغيروا يعني انا من وجهه نظري شايف انوا نسبي بمعني
ان ممكن واحد يعزف نفس النوته ويكون الصوت مش هوه شويه وانا بتكلم بالتحديد ع البيانو اذاي اوصل لاني اابقي قادر اشتغل ع الزمن ومتأكد انو هوه مظبوط وانا ماشي صح ؟؟؟؟؟؟؟

2- امتي ااقدر اسمع اللحن او معزوفه بيانو معينه وااقدر انا اكتب النوته من خلال السمع واحط الزمن كمان انا بعد اذنك شايف انها صعبه اوووي ؟؟؟؟؟؟؟

3- في طبقات في البيانو لحنها حزين وفيه مش حزين ولا حسب الملودي اللي الواحد عملو ؟؟؟؟؟

4- ايه الفرق بين البيانو والاورج ؟؟؟؟؟ والبيانو بيبقي فيه كام اوكتاف ؟؟؟؟؟؟

5 - ايه دور المايستروزا في فرق الاوكسترا هل هوه بيتابع اللحن والتوزيع بس ولا بيرتب ادوار وزمن عزف كل مقطوعه ؟؟؟؟

6- حضرتك قولت في اجابه سؤال ليه ان المسافه بين اي نغمتين نوار طولها او قصرها مالهاش علاقه بطريقه عزفها
طيب مدام هيه مش هتأثر ليه بتتكتب احيانا طويله واحيانا قصيره ؟؟؟؟؟
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 28/08/2008, 17h54
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

الأخ حسن عبد العليم:
شكراً لأسئلتك المهمة ، و أنا سألت نفسي بعض هذه الأسئلة زمان
• الزمن شيئ نسبي بمعني أن اللحن الواحد يمكن عزفه بسرعات مختلفة و تحديد السرعة بواسطة كتابة التيمبو (Tempo) في بداية النوتة بالأرقام (مثلاً نوار= 120) أو كتابة وصف لسرعة اللحن مثل:
(Allegro, Allegatto, Vivace, Andante, Andantino, Adagio, …)
و لكن أختلاف سرعة اللحن لابد أن يتبعه الحفاظ على الزمن النسبي لنغمات اللحن بمعني إذا كانت الروند زمانها 8 ثواني مثلاً فإن البلانش زمانها 4 ثواني و النوار 2 ثانية و الكروش 1 ثانية و هكذا ، يعنى الموضوع نسبة و تناسب (راجع تمارين عملية لقراءة النوتة و خاصة نوتة فاتت جانبنا و ها تقدر تفهم يعني أية تمبو و أزاي بيقاس بالمترونوم)
• سماع اللحن ثم كتابته محتاج وقت و مثابرة و إصرار و بالنسبة لي أنا بدأت أكتب و أنا في كلية الطب لما كان فيه مسابقة الأغنية الشبابية على مستوي الجمهورية و كان لازم عشان أشترك بألحاني أن يكون اللحن مسجل على شريط كاسيت و معاه النوتة و حاولت أتذكر دروس الموسيقي أثناء المدرسة و بدأت أكتب ألحاني بنفسي و كان فيها أخطاء كثيرة جداً و لكن لما فوزت في المسابقة ، المجلس الأعلى للشباب و الرياضة أتاح لي الفرصة للتعامل مع الأستاذ مجدي الكومي الذي قام بالتدوين و تصحيح الأخطاء و لما فوزت في السنة التالية طلب منى المجلس مقابلة د. سمحة الخولي (رحمها الله) التي أعجبت باللحن (شروق الشمس) أشد الأعجاب و قالت لي بالحرف الواحد إن التركيبات اللحنية لا يعملها إلا موسيقي قديم و دارس أو موسيقي موهوب و سألتني عن دراستي للموسيقي فقلت لها مجرد حصص الموسيقي في المدرسة و فريق الموسيقي ، و نصحتني بالدراسة في معهد الكونسرفاتوار و بدأت الدراسة و أنا في خامسة طب. و تصورت وقتها أن الهارموني البسيط اللي كنت عامله هو سبب أعجابها باللحن و لكن بعد سنوات فهمت قصدها كان أيه؟
السؤال أخبارك في العزف السماعي أيه؟ هل بتعرف تعزف أي لحن تسمعه و لا فيه صعوبة؟
ممكن تستخدم الكمبيوتر (أي برنامج للتدوين الموسيقي) و أكتب نوتة لحن سهل أنت حافظه و شوف الكمبيوتر ها يعزف اللي أنت كتبته أزاي؟ و صحح نفسك.
• اللحن الحزين أو المبهج أو المعبر عن الحالة النفسية بيعتمد على عوامل كثيرة منها المقام و التحويلات المقامية و طريقة الصياغة و الإيقاع و السرعة و الزخارف و الحليات (مثال أغنية ساكن قصادي شوف عبد الوهاب عمل أيه في لحن زفة العروس المفروض أنه فرح و لكن حوله إلي شجن بإضافة رد للتشيلو) الجملة اللي قالها التشيلو غيرت الحالة النفسية تماماً.
• البيانو مختلف عن الأورج و عن الهاربيسكورد و عن الكلافيكورد ، و لكن الأورج تم تطويره بدرجة مذهلة تجعله يؤدي ما تؤدية عدة آلات و كذلك البيانو تم تطويره ، تكنيك العزف مختلف ، موضوع طويل ، البيانو فيه كبير و صغير و أفقي (مكتب) و رأسي و البيانو اللي عندي 7 أوكتاف و شوية و فيه أقل. أنا كنت بأعزف بيانو مش بطال لكن الأورج أضعف من مستواي في عزف البيانو.
• المايسترو : سوف أتصل بصديق عزيز (أحمد الحناوي "مايسترو") ليكتب مقالة عن المايسترو. (الأستعانة بصديق)
• طول أو قصر الخط الأفقي بين الكروش و الدوبل كروش بيعتمد على مساحة المازورة ، تذكر الآلة الكاتبة لما تطول كلمة عشان يبقي شكل الكتابة منسق (حرف س في حسن ممكن تطويله)
خالص تحياتي
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 28/08/2008, 22h20
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

استاذي الكبير دكتور هشام اشكرك علي سعه صدرك وردودك عليه واجاباتك الشافيه الوافيه ولكن طول ما انا في مشوار المزيكا
ستكون الاسئله كثيره وغير منتهيه ولكن المره دي انا هسال سؤال واحد بس

فيه اغاني لبعض الفنانين بعد ما بتنزل وخصوصا بالتحديد الفنان عمرو دياب لاني بحبوا جدااا وبسمع اغانيه بدقه اووي
المهم بعد ما الالبوم بتاعو بينزل في بعض الناس بتختار ليه بعض الاغاني وتلعبها بيانو وبعدين وانا بسمع البيانو اللي معمول للاغنيه بحس ان البيانو بيتكلم يعني ناقص ينطق الكلمات بتاعه الاغنيه هيه بتبقي صولو للاغنيه من غير صوت للمطرب انا عاوز اعرف دا بيتم اذي ؟؟؟ هوضح ليك اكتر بحس ان كل كلمه البيانو بيقولها طيب دااا اذاي ؟؟؟ وهل لو واحد تاني عمل نفس الاغنيه علي البيانو بردوا هتبقي ذي ما غيروا عملها ولا هيبقي فيه اختلاف ؟؟؟؟ االلي لفت نظري للسؤال دا ان أاغاني ام كلثوم بلاقي كل كلمه مكتوب تحتها لحنها يعني هل اللحن دا ثابت لنفس الكلمه ؟؟؟ ولا لو ملحن تاني خد الكلمات دي هيعمل لحن مختلف لنفس اللكلمات ؟؟؟؟ اتمني يكون مضمون السؤال واصل ؟؟؟؟

يعني اني احط اللحن مناسب لكل كلمه بحيث اللي يسمعها علي كول يقول دي اغنيه فلان ؟؟؟؟

واشكرك علي اهتمامك وردك عليه .....
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 28/08/2008, 23h43
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 141
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

اخى حسن عبد العليم اهلاا بيك واسمح لى ان احاول ان اجيب على الاسلئة دى بعد اذنك واذن اخواتى الالاتى والدكتور هشام ولهم طبعا حق الرد وكل الشكر

انا بحب معظم اعمال عمرو دياب واحب اكتر" ورجعت من السفر- خليك فاكرنى- تملى معاك وغيرهم" هو فنان وله اعمال مش وحشة

لازم تعرف ان كل اغنية لها لحن تمشى عليه الفرقة والمطرب وكلما كان اللحن كويس يستطيع اللحن نطق الكلام بالموسيقا ودة اللى بتم مع عمرو وغيره
مثلاا اغنية وماله بعض الناس عزفتها بالجتيار واخرون بالبيانو او باى الة المهم انه اللحن يكون معمول كويس وينطق الكلام دون صوت المطرب واللحن يكون موسيقا و لحن الكلام لكن للاسف نحن لا نسمع اللحن فى الاغانى الجديدة الا من الة او اثنين على الاكثر فى الفرقة ومع الدوشه لا نسمعهم اصلاا

حبيبى لكل اغنية لحن مختلف وتوزيع مختلف يعنى مثلاا خليك فاكرنى عملها عمرو مصطفى زى ما انت سمعتها تخيل لو كان لحنها حميد الشاعرى او محمد رحيم او وليد سعد بالتاكيد سيكون اللحن وطريقة الغناء مختلفة ليس يوجد فى الموسيقا شىء اسمه كلمة كذا يكون لحنها كذا والا كانت كل الاغانى نفس الموسيقا هى هى

انا عندى نوتات لعمرو دياب ولكن المنتدى لا يسمح بالاغانى الحديثة وبصراحة عندهم حق لان معظم الاغانى الحديثة هى "عار" على الموسيقا وليس لها اى علاقة بالموسيقا والفن اصلاا
بالتوفيق
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 29/08/2008, 07h54
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

يا حسن أولاً جاوبني على سؤالي بدون إحراج أخبار ودنك الموسيقية أيه؟ أنا سألتك في الرسالة السابقة لما بتسمع لحن بيعجبك بتعرف تعزفه و لاَ بتجد صعوبة؟ الأجابة مهمة عشان أقدر أعطيك النصحية.
الكلمات ممكن تتلحن بأي لحن يناسبها و الملحن الواحد ممكن يلحن نفس الكلمات بألحان مختلفة أمثلة:أغنية سواح لعبد الحليم ستجد مقطع (إن لقاكم حبيبي سلموا لي عليه) تم تلحينها بطريقتين مختلفتين ، أغنية موعود (و أمانة يا دنيا أمانة) الكورس بيقولها بلحن و عبد الحليم بلحن آخر ، أغنية عقبالك يوم ميلادك (موال: يا مفرقين الشموع نصيبي فين) عبد الوهاب أعطى الحرية لعبد الحليم لأداء هذا المقطع أداء حر في قالب الموال (بالرغم أني بأحس أن عبد الوهاب هو اللي بيغني هذا المقطع) ، قصيدة أراك عصي الدمع لأم كثلوم ، رياض السنباطي قام بتلحين الكوبلية الأولي بطريقتين مختلفتين و على مقامين مختلفين ، القصص كثيرة جداً
الموضوع الآخر اللي تكلم عنه الأخ عمرو الهنداوي أن الأغاني الحديثة عار فأنا غير متفق معه في هذا الرأي ، بالطبع فيه أعمال جيدة و أعمال ممتازة فأغاني عمرو دياب و محمد فؤاد و .... ممتازة و مخدومة كويس ، و الفن و الموسيقي في تطور ، و التطور بالأفكار و بالتكنولوجيا فأسلوب الغناء و التلحين بيتغير و التكنولوجيا بتعطينا إمكانات رهيبة ، لكن هناك مشكلة خطيرة و هي تفشى الجهل و الأمية و الفساد و بإختصار المنتجين بينظروا إلي الربح و بيعتقدوا أنهم بيقدموا أعمال لجمهور عاوز إثارة و مش مهم المضمون و من هنا ظهرت الفيديو كليبات الغريبة و تم استخدام التكنولوجيا بأسوء أسلوب تماماً كإستخدام الطاقة النووية لعمل قنابل ذرية ، شوف الفيديو كليبات القديمة (مين قال لك تسكن في حارتنا "لشادية" و الراجل ده ها يجنني "صباح و فؤاد المهندس") و لذلك كثير من الفيديو كليب في هذا العصر محسوبين على فن الغناء و الموسيقي و هم ليسوا كذلك.
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 29/08/2008, 22h03
الصورة الرمزية حسن عبد العليم
حسن عبد العليم حسن عبد العليم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:250450
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصري
الإقامة: مصر
العمر: 38
المشاركات: 40
افتراضي رد: سؤال ل الاستاذ الالاتي او الدكتور هشام خلف

دكتوري العزيز هشام خلف

انا لما بسمع لحن بيعجني اعرف اعزف مقاطع فيه بصراحه مش كلوا بعرف اعزفوا كلوا كنت ااقول
بس بعرف اجيب حتت منوا وليس كلوا وكده الرؤيه بالنسبه ليك ظهرت ياريت بقي ترد عليه وتقولي ايه العمل ؟؟؟
وشكراا ليك ؟؟؟
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 08h53.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd