* : صالح الكويتي وداود الكويتي (الكاتـب : عمر كامل - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 19h28 - التاريخ: 20/12/2025)           »          فايزة رشدى (الكاتـب : غريب محمد - - الوقت: 18h45 - التاريخ: 20/12/2025)           »          محمد عثمان- 1854 - 19 ديسمبر 1900 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : يحي قباني - - الوقت: 18h34 - التاريخ: 20/12/2025)           »          لقاءات مع رياض السنباطي (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 15h46 - التاريخ: 20/12/2025)           »          مريم الجربي- 30 ماي 1949- (الكاتـب : سماعي - - الوقت: 15h13 - التاريخ: 20/12/2025)           »          برلنتي حسن- 1932 - 5 مايو 1959 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : benarbi - - الوقت: 13h50 - التاريخ: 20/12/2025)           »          أغاني بأصوات الفنانين غير المطربين (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h48 - التاريخ: 20/12/2025)           »          فايزة أحمد- 5 ديسمبر 1930 - 21 سبتمبر 1983 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h45 - التاريخ: 20/12/2025)           »          لبلبة- 14 نوفمبر 1945 (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h41 - التاريخ: 20/12/2025)           »          محمود شكوكو- 1 مايو 1912 - 21 فبراير 1985 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h38 - التاريخ: 20/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > المبدعون > معزوفات من تنفيذ الأعضاء

معزوفات من تنفيذ الأعضاء تجارب موسيقية وعزف آلاتي للأعضاء


رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 04/07/2008, 11h00
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,607
افتراضي رد: معزوفات على الكمان للأستاذ عادل صموئيل

ملحوظة أخرى .. وليست نقد ياعم عادل ..

لاحظت إنك بتاخد راحتك قوى فى العزف .. مش مهم عندك تعزف الأغنية فى ساعة أو ساعة إلا ربع .. أو أكثر أو أقل .. المهم عندك .. تعزف وتنبسط ,, وبالتأكيد تبسطنا كمان .. طبعاً ده بينعكس على حجم الملف .. وإضطرارك لضغطه حتى تستطيع رفعه فى المنتدى ..

بتفكرنى بعمنا السنباطى .. إللى كان يقعد يلحن الأغنية .. دون النظر للوقت أو طول المقدمة الموسيقية .. أو حتى طول أو قصر الجملة نفسها .. المهم يطلع إللى جواه ..

سمعنا كمان وكمان يابريمو كمان ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #2  
قديم 04/07/2008, 13h34
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,658
افتراضي رد: معزوفات على الكمان للأستاذ عادل صموئيل

عزيزى الاستاذ محمد الآلاتى
تحياتى اليك واشكرك على الرد
المشكلة انى بعد ماعاشرت السنباطى وعبد الوهاب وكلهم عشرين سنة اكيد اكون شربتهم او اتعديت منهم هم مدارسهم كانت السلطنة والطرب يعنى الواحد منهم بيعمل جملة مبدعة وعشان هو نفسه يستطعم ابداعه وبالتالى يشبع مستمعيه كان بيقول الجملة عشرين مرة والشىء الخارق انه كان كل مرة بيقول الجملة بيضيف اليها ابداع ولو قالها عشرين مرة كل مرة بيكون فيها لمسة ابداع جديدة حتى لو حرف واحد اما لو زود عن عشرين مرة بيسموا الجملة سخنت فى ايده زى العربية ما تتسخن حلو وتطير معاك او يقولوا الجملة ابتدت تلين معاها وهى نفسها تبتدى تقول له اكشف الابداعات اللى فيها
ولعلمك ان فى الول كانت مشكلتى هنا فى المنتدى ده هو ضغط الملفات عشان ما الخبطش سياسة المنتدى ولكن توصلت لطرق ضغط بحيث ان الملفات تبقى اصغر ما يمكن فى الحجم مع الاحتفاظ بكل ماعزفت
انا عندى برنامج ممكن اختصر عزفى لربع الوقت لكن الابداع حايروح وايضا فيه عندى مشكلة انا متخصص اكتر فى الاغانى الصعبة الطويلة بس برضه ساعات تستهوينى اغنية جميلة صغيرة
بس اتمنى ما اكونش طولت عليكم فى العزف لأن الاغانى دى فعلا لازم تتسمع سمع مشبع يعنى ام كلثوم نفسها كان الجمهور ما بيحسش انه شبع إلا لو سمع الكوبليه الواحد اربع مرات
فيه مشكلة تانية انا اعتبرها خطيرة فنيا ولعدم اهدار حقوق الاساتذة الكبار اللى انا لحم كتافى من خيرهم
لو درست الحان عبد الوهاب مثلا تلاقى معظم الحان ام كلثوم بيعمل لها لازمة تخليها تعيد الكوبليه منه فيه والاومة دى عادة بتكون جملة جميلة جدا عالية القيمة فى الاذاعة فيه تسجيلات كاملة وتسجيلات مختصرة تلاقيهم فى المختصرة بيشيلوا الازمة دى مع اعادة الكوبليه ويخرجوا من الكوبليه على طول ودى خسارة لأنه بيخلى الناس تنسى الجمل الجميلة دى لكن انا بحافظ بالذات على كل حرف عمله الملحن
فيه برنامج فى الاذاعة اسمه عصر من الغناء انا مش بحب اسمعه بالذات لأنه بيختصر الاغانى وبيشيل اللزمات اللى بقول عليها لما بيختصر زمن الاغانى ودى اعتبرها خسارة فادحة اتمنى ان يكون مضمون كلامى وصلك والف شكر
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 04/07/2008, 14h12
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,607
افتراضي رد: معزوفات على الكمان للأستاذ عادل صموئيل

بالتأكيد وصلنى مضمون كلامك ياأستاذ عادل ..

وأعتقد أننا نشترك فى هذه الجزئية بالذات ..

لأنى أحترم الملحن جداً وأحترم إبداعه .. وأستاء جداً عندما أجد أشخاص يستمعون للأغانى دون الموسيقى .. لدرجة أننى صادفت البعض يسجلون الأغانى ويحذفون منها اللزم الموسيقية .. لأنهم يريدون أن يعيشوا مع الكلمات ومعانيها فقط .. دون الإلتفات لمجهود الملحن والفرقة الموسيقية الغلبانة التى عزفت اللحن ..

وهنا يتبادر إلى ذهنى سؤال .. كم واحد فى زماننا هذا يهتم بالموسيقى المصاحبة للأغنية ؟ ..

هلى تصدقنى إذا قلت لك أننى أعمل حظر تجول وصمت رهيب فى المنزل عند سماعى للأغنية .. حتى لا تفوتنى أى جملة موسيقية أو حتى مجرد تحويلة صغيرة .. وربما عُربة ..

كلامى لك كان من قبيل الحفاظ على جودة العمل بعد ضغطه ..

تقبل تحياتى .. وإستمر ياعاشق الكمان ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #4  
قديم 05/07/2008, 00h45
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,658
افتراضي رد: معزوفات على الكمان للأستاذ عادل صموئيل

احبائى اقدم لكم مذهب رائعة ام كلثوم
هذه ليلتى
اهديها للأستاذ محمد الآلاتى ( لأن فيه موضوع بنتناقش فيه
ايه رأيك يا استاذ فى الاسبرينة دى انا اعتبرتها اسبرينة لأنه جزء صغير لا يشبع من اغنية كبيرة اشبهها بعمارة كبيرة تتكون من عدة طوابق
والمشكلة لو اعتبرنا الاغنية عمارة لو حذفنا جزء صغير فيها كانن حذفنا مثلا سلم العمارة فالسلم بالنسبة لمساحة العمارة يمثل 1 % من حجمها يعنى جزء صغير جدا ولكن تخيل ما يحدث لو حذفناه
ولا تخف من الجودة عند الضغط بالنسبة لى لأنى اسجل على ويف فتكون الكفاءة عالية جدا وعندما اضغطه واحوله الى ام بى ثرى
اسمع النسختين فلا اجد والحمد لله فرق ملحوظ وهذا من حظكم
انا عندى مشكلتين الاولى كان عندى لستة كبيرة من الالغانى التى كنت اتمنى الحصول عليها ووجدتها هنا فى هذا المنتدى الجميل ولكن المشكلة الاولى اغنية انتظار لسعاد محمد وجدتها ناقصة المقدمة الموسيقية بحالها
والمشكلة الثانية فى اوبريت عذراء الربيع انا اموت فى اغنية جيهان هيا الى الربى ولكن فيها عيب فى مقدمة الاغنية فيه قطع ومع ان المقدمة تتكرر عند انتهاء الاغنية إلا انى مش فاهم المقدمة مختصرة كده والتى فى الآخر طويلة وفيها جملتين زيادة المشكلة انى بحثت عن الحل واكتشفت ان هذه ( الفعصة ) التى فى الاغنية موجودة اصلا فى شريط الاذاعة الاصلى وكل النسخ المنقولة طبعا فيها هذا العيب حد يعرف الصح؟
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3 هذه ليلتى .mp3‏ (580.3 كيلوبايت, المشاهدات 219)
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 05/07/2008, 21h10
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,607
افتراضي رد: معزوفات على الكمان للأستاذ عادل صموئيل

أستاذى العزيز عادل باشا ..

أنت تناقشنى ياصديقى فى شئ أنا مقتنع به تماماً ..

لا ريب أنك أستاذ كبير وأصيل .. ونحن نحب موسيقاك كما هى ونطمع فى الإستزادة دائماً ..

ولكن هناك شئ مهم أحب أن أناقشك فيه ..

الإعادات المختلفة التى نحب أن نسمعها من المطرب .. والتى يبدع فيها كل مرة .. ليس بالضرورة أن تكون هذه الإعادات مطلوبة فى حالة عزف الأغنية بآلة منفردة .. صحيح أنك تتسلطن عند العزف والتسجيل .. ولكن هذه السلطنة نابعة من عشقك للأغنية ذاتها بصوت مطربها .. ولكن إذا حاولت أن تضع أعمالك هذه فى ألبوم مثلاً .. ستصادفك عقبة المساحات ومدد التسجيل المطلوبة للألبوم .. فهل يعقل أن يحتوى الألبوم على أغنية واحدة معزوفة أو أغنيتان على الأكثر ؟

وصحيح أيضاً أنك تعطينا جرعة مشبعة أثناء سماعنا لأحد أعمالك .. ولكنك بهذا تغفل شيئاً مهماً .. من أصول وشروط عرض الأعمال الغنائية والموسيقية .. ألا تعطى المستمع كل شئ فى عمل واحد .. يجب ألا يحس المستمع بالشبع .. علينا أن نجعله متشوق دائماً وفى حاجة ملحة للسماع ..

أم كلثوم مثلاً .. كانت تغنى الأغنية فى ساعة أو ساعتين أو أكثر .. وكان الجمهور يتقبل ذلك منها .. لأسباب نعرفها جميعاً .. ولكنه لن يتقبل ذلك من غيرها .. هذا واقع لا نملك الهروب منه .. هل فهمت مقصدى ؟؟

أرجو أن تكون مناقشتنا هذه مثمرة وتؤدى الغرض منها .. حتى نستمتع بما هو آتى من أعمالك المتميزة ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 21h44.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd