* : عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : يونس حسين - - الوقت: 22h38 - التاريخ: 14/12/2025)           »          الأخوة الفنانين / صور نادرة تجمعهم .. (الكاتـب : جرامافون - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 21h38 - التاريخ: 14/12/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 21h22 - التاريخ: 14/12/2025)           »          نـعـمـة- 27 فبراير 1934 - 18 أكتوبر 2020 (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 16h30 - التاريخ: 14/12/2025)           »          الأغاني الوطنية في تونس... (الكاتـب : Sami Dorbez - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 16h29 - التاريخ: 14/12/2025)           »          المطربة ذات الصوت الدافئ بدرة الهادي (الكاتـب : عطية لزهر - آخر مشاركة : علي أبوناجي - - الوقت: 13h25 - التاريخ: 14/12/2025)           »          كتاب الطريقة العلمية و العملية في دراسة العود (الكاتـب : عثمان دلباني - - الوقت: 11h19 - التاريخ: 14/12/2025)           »          مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h54 - التاريخ: 13/12/2025)           »          أحمد قاسم (الكاتـب : سيجمون - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 20h28 - التاريخ: 13/12/2025)           »          سعد الفيتوري (الكاتـب : محمدالفيتوري - - الوقت: 14h48 - التاريخ: 13/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

موضوع مغلق
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 24/04/2008, 07h15
الصورة الرمزية سيادة الرئيس
سيادة الرئيس سيادة الرئيس غير متصل  
مشرفدار
رقم العضوية:11
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر - الإمارات
المشاركات: 1,718
افتراضي تعال اسمع عمي و عمك الأستاذ : إبراهيم الحجار

لن ألوكلوك عن سيدي الأستاذ إبراهيم
فهو ( رحمات ربي عليه ) غني عن التعريف في منتدانا


و لكن اللوكلوك حا يكون على الكلمات و اللحن و بالطبع على المقام


الكلمات للشاعر : إبراهيم السيوفي


إضحك غني عيش متهني
تلقي الدنيا معاك بتغني


الدنيا كاسين أفراح و أنين
و لكاسك إنت بتتخير
و ازاي تختار كاس كله مرار
و تعيش طول عمرك متحير
إبعد أشجانك إضحك
و اسعد بزمانك غني

تلقي الدنيا معاك بتغني


إضحك غني عيش متهني
تلقي الدنيا معاك بتغني


سهرت عينيك و هناك ف إيديك
و ماليت بدموعك مناديلك
و طويت ليام بين نوح و ألام
و الفرح في قربك يناديلك
جرحت عيونك إضحك
دبلت جفونك غني

تلقي الدنيا معاك بتغني


إضحك غني عيش متهني
تلقي الدنيا معاك بتغني


يعني حضرتك تقدر تقول إنه كلام
POP


يقوم مين إللي يخش يلحن الكلام ده


الأستاذ : محمد الموجي


أيوه آه أيون
محمد الموجي


طب يعمل سيدنا الموجي في ده كلام
على طول من غير أدنى تفكير ما ينفعش جنس مقام فيه ( ثلاثة أرباع )

و الكلام مقطع نفسه لوحده على إيقاع ( جيرك )
يبقى مافيش غير مقامين ينفعوا مع الشوية ( الخواجاتي ) دولم


عجم أو نهاوند


فراح رايح للنهاوند ( و ظني أن السبب هو معرفته برقة صوت سيدي إبراهيم )

أغلب سير اللحن النغمي قائم على مقام ( نهاوند كردي ) يعني سلم ( دو الصغير )


جنس الفرع فيه ( كرد ع النوا ) و قام بلمسات لتحويلات نغمية لا تحسب تحويل صريح

لمس ( فا دييز ) هى درجة درجة فا مرفوعة نصف تون
و ( لا بيكار ) رجع لأصلها تبقى إترفعت نصف تون

مع رفع الحساس ( الدرجة السابعة ) أحيانا و في الختام


يعني ما استخدمش مقام ( نهاوند ) صريح و اللي فيه بيكون جنس الفرع ( حجاز ع النوا )


أغلب الآلات المستخدمة غربية ( بيانو و بونجودرام ( بونجز ) و بركشن و آلات نفخ )

فطلع الموضوع في منتهى الرشاقة و الحداثة و زاده صوت أستاذنا إبراهيم حلاوه على حلاوته

طبعا أنا ( أقطع وداني ) إن الكلمات المشار إليها بالأحمر في النص هى وضع الموجي في هذا المكان ( يعني زياده من عنده ) عشان الطبخه تتظبط

الغناء من نفس الدرجة الأساسية لمقام النهاوند الكردي دو ( راست )

أسيبك مع الحته الخواجاتي دي

إضحك غني

كلمات : إبراهيم السيوفي
ألحان : محمد الموجي
غناء : إبراهيم الحجار

الرابط من المنتدى ( مرفوع بتاريخ نفس الموضوع )

الصور المرفقة
نوع الملف: jpg نهاوند كردي.jpg‏ (97.1 كيلوبايت, المشاهدات 12)
نوع الملف: jpg نهاوند.jpg‏ (95.9 كيلوبايت, المشاهدات 13)
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ
  #2  
قديم 25/06/2008, 16h34
الصورة الرمزية د أنس البن
د أنس البن د أنس البن غير متصل  
نهـر العطاء
رقم العضوية:688
 
تاريخ التسجيل: March 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 8,309
افتراضي تحليلات سيادة الرئيس ـ أبو على

بسم الله الرحمن الرحيم
كما فعلت مع تحليلات الزميل الالاتى المبعثره وخوفا من ضياعها وتيسيرا على الدارسين , سأضع هنا جميع تحليلات الزميل سيادة الرئيس ـ أبو على المبعثره والتى استخلصتها ( نسخا ) من موضوعات القسم تمهيدا لنقلها الى كتاب إلكترونى بمعرفة الصديق محمد زمنطر
حتى لا تتوه أمثال هذه الموضوعات المهمه فى زحمة الصالون وموضوعاته
وهذا الموضوع مغلق أيضا حتى لاتوضع به أى تعليقات
بعد إذن الساده الزملاء
والله المستعان
__________________
أحرث حقول المعرفه
لتقطف سنبلة الفهم
التى بذرتها
  #3  
قديم 25/06/2008, 18h17
الصورة الرمزية د أنس البن
د أنس البن د أنس البن غير متصل  
نهـر العطاء
رقم العضوية:688
 
تاريخ التسجيل: March 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 8,309
افتراضي رد: تحليلات سيادة الرئيس ـ أبو على

هذا ما تمكنت من جمعه من تحليلات الزميل والصديق العزيز سيادة الرئيس ـ أبو على المبعثره , وفى انتظار المنحه أو العلاوه من فخامته
من يعثر من الساده الزملاء على تحليلات أخرى يتفضل باضافتها حتى ننتقل بعد ذلك للخطوة التاليه وهى التوثيق
وده شغل سى محمد افندى زمنطر



1 إضحك غني ـ إبراهيم الحجار
2 يا مسافر وحدك ـ محمد عبد الوهاب
3 لا إنت حبيبي ـ فيروز
4 مرمر زماني ـ على الحجار
5 بعد الصبر ما طال ـ أم كلثوم
6 عم بطاطا ـ على الحجار
7 طلعت أنش نزلت أنش ـ على الحجار
8 ريتك ما نعرف وين ـ لطفي بو شناق
9 طلعت أدب نزلت أدب ـ سيد مكاوى
10 من حبى فيك يا جارى ـ حوريه حسن
11 قلبي بيقول لي كلام ـ محمد عبد الوهاب

***

__________________
أحرث حقول المعرفه
لتقطف سنبلة الفهم
التى بذرتها
  #4  
قديم 28/12/2008, 01h59
الصورة الرمزية abuzahda
abuzahda abuzahda غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:102176
 
تاريخ التسجيل: November 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: كندا - تورونتو
المشاركات: 1,211
افتراضي رد: تحليلات سيادة الرئيس ـ أبو على

عارف ياصلاح ؟
أنا دخلت الموضوع ده بالصدفة (بقالي ساعة متنح - بتشديد النون)
مش ازبهلال - طال عمرك - علشان انا عارف إن ده العادي بتاع صلاح
بس "حالة الفصل المتنحة" حلـِّت علشان (ورحمة أمي ياصلاح) قريت الموضوع كلمة كلمة بصوتك ، وانت قاعد بصوتك اللي لابيعلى و لابيوطى ده تحكيلي عن اللامي و عبد الوهاب و الموجي و عمنا صلاح جاهين و عم الاعمام و أشعر شعراء العامية فؤاد حداد . حتى كنت بتقوا "عم بطاطا" وتمط المَدّ في "لذيـــــــــــذ" و تقفلها بـ "معسل" يامعسل يا ابو علي
ماتشوفلك شغلة تانية يا صلاح غير انك "توحشني" ، إنت ماوركش شغلانة غير تعبي ؟

((( ربنا ما يوري حد غياب )))
__________________
أستغفِرُ الله العظيم وهو التوّاب الرحيم
  #5  
قديم 18/05/2008, 19h03
الصورة الرمزية سيادة الرئيس
سيادة الرئيس سيادة الرئيس غير متصل  
مشرفدار
رقم العضوية:11
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر - الإمارات
المشاركات: 1,718
افتراضي رد: ((يا مسافر وحدك)) !

الله الله يا عم العاشق على الإختيارات

فكرتني بالشوية دول بتوع عم الأبنودي

أما بعد ... فوصلنا خطابك شمّينا فيه ريحة الأحباب ربنا ما يوري حد غياب

يا مسافر وحدك

و كلام في سرك أخوك في الغربه لوحده و ما تعرفش أد إيه الغنوه دي بتأثر في معاميع عواطف أحشاء بطين قلبي الأيمن و الأوسط و الأيسر و الأعلى و كل بطيناته علاوه على الشريان التاجي

و بعد العواطف و الزي منه نرجع لموضوع الغنوه و طبعا الكلام بتاعها مش محتاج كلام

المقام الأساسي

نهاوند كردي



المقدمه الموسيقية فيها ذكاء وهابي في تأكيد ( تيمه ) و تخيلي أنه بدأ الغناء بشكل خفي من أول نوته من المقدمه الموسيقية و يحاول في ( غنائه الخفي ) أنه يكرر ( يا مسافر وحدك ) و يخليك تنطقها قبل ما هو يغنيها

يقوم قايل التيمه على أساس المقام ( جوابه ) و بعدين على ( خمسته الهابطه ) و بعدين يرجع يقولها على أساس المقام تحت بس يكمل الجمله ( وفايتني ) و كل ده حضرته لسه ماغناش ( أكرر إن ده تخيلي )

و تكمل المقدمه بهذا التحضير عشان يشرح موضوعه غنائا و في نفس المقام ( نهاوند كردي ) و بنفس طريقة المقدمه ( أساس جواب - خمسه هابطه - أساس تحت ) و ده بيدي إحساس النداء على إللي مسافر وحده

و في آخر نداء متكرر ( يا مسافر وحدك ) بيركز بالكاف على تالتة المقام وده بيدي إحساس بعدم الركوز و يقوم مزوده فيروح بيك في ( وفايتني ) و يركز على ( الصول ) عشان يزود عدم الركوز و التوتر المطلوب عشان بعد كده يريح ودنك في طلبه و سؤاله ( ليه تبعد عني و تهجرني )

و بعدين ترجع المقدمه مره تانيه و في نفس المقام

ودعني

برضه خمسه و ركوز نصفي

من غير مايسلم

بيعمل قفزه و هابيه ( صول : مي بيمول ) تشرح قد إيه موضوع من غير ما يسلم واجعه يا حبة عيني

و كفايه قلبي أنا مسلم

نغمات متتاليه تشعرك بإنكساره و تسليم قلبه
لا و ابن اللئيمه ما يسكتش يقوم مغزل تغزيله ( بياتيه ) في الإعاده

دي عنيّه دموعها بتتكلم

في ( سكوانس ) متتابع عشان يرجعك لندائه و ترجيه

يا مسافر وحدك و فايتني ليه تبعد عني و تهجرني

OXOXO

ياحضرات المستمعين الموضوع حا يخش في شرح مواجع و إنتظار على نار شوق و حاجات من دي و بتاع و كده

يبقي لازم كراسي عشان نقعد و نفهم إيه موضوع الراجل ده

و راح جايب أحلى كرسي في الأغنيه و مقعدها على واحده كبيره

بياتي النوا

و يروح من أول مزيكة الكوبليه مقعد حضرتك على تحويل جميل و مش جنس بس لا ده المقام بكل قواته و جنسيه الأصلي و الفرعي يعني من فوقه لتحته

و بطريقة التسليم القديم المتكرر يبدأ يشرح موضوع الإنتظار و الحجات من دي و بتاع و كده

و لما يخلص لوع الإنتظار و الحجات من دي و بتاع و كده

و من أول ما ينطق

بس

يرجع بينا للنهاوند عشان يعيد ندائه

يا مسافر وحدك و فايتني ليه تبعد عني و تهجرني

((( ربنا ما يوري حد غياب )))
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ
  #6  
قديم 13/05/2008, 19h06
الصورة الرمزية سيادة الرئيس
سيادة الرئيس سيادة الرئيس غير متصل  
مشرفدار
رقم العضوية:11
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر - الإمارات
المشاركات: 1,718
افتراضي رد: لا إنت حبيبي (حفلة)

آه آه جيت ع الجرح يا عمي

حفل : بيت الدين 2002
الأغنية الأولى بعد المقدمة الموسيقية ( إفتتاحية بيت الدين )
جميع الأعمال تأليف و تلحين و توزيع الفذ : زياد رحباني

المقام كما ذكرت : نهاوند من درجة رى ( سلم ري مينور ) مرفوع الحساس ( الصغير بتاع فا ميجور )

و ما أجمل بداية الغناء ( قفزه مسافة سادسه ) في ( لا إنت حبيبي ) بثبات ( فيروزي )

الحفل ده كله بدعه من كل جوانبه

أوركسترا
أعمال
توزيع
تسجيل
قيادة

و

فيروز
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ
  #7  
قديم 15/05/2008, 21h36
الصورة الرمزية سيادة الرئيس
سيادة الرئيس سيادة الرئيس غير متصل  
مشرفدار
رقم العضوية:11
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر - الإمارات
المشاركات: 1,718
افتراضي تحليلات سيادة الرئيس ـ أبو على

مرمر زماني زماني زماني زماني مرمرش
حاسب يا سيدي يا سيدي يا سيدي ماتتأمرش

بنغنّي لجل الناس الناس - - ف إمبابه و لا ف أبو العباس
لكل حاره إيدين تنباس - - مدام بتبني و لا دّمّـرش
مرمر زماني زماني مرمرش

مرمر زماني زماني زماني زماني مرمرش
حاسب يا سيدي يا سيدي يا سيدي ماتتأمرش

لابوس إيدين دبّاح العجل - - و ابوس إيدين مِن يكسي الرجل
و أبوس إيدين بياعة الفجل - - بتبيع ثمار و لا تستثمرش
مرمر زماني زماني مرمرش

مرمر زماني زماني زماني زماني مرمرش
حاسب يا سيدي يا سيدي يا سيدي ماتتأمرش

يا خلق هوه خليكوا شاهدين - - قريبي ف الدنيا و ف الدين
واخد نصيبي من الفدادين - - وسّـكت له لكن ماطمرش
مرمر زماني زماني مرمرش

مرمر زماني زماني زماني زماني مرمرش
حاسب يا سيدي يا سيدي يا سيدي ماتتأمرش

مكتوب لغيري يقـُشّ الزاد - - و ليه يا طيري أعيش مِنكاد
قالي المثل قرّشك صياد - - و ابن الغلابه ما بيزمّرش
مرمر زماني زماني مرمرش

مرمر زماني زماني زماني زماني مرمرش
حاسب يا سيدي يا سيدي يا سيدي ماتتأمرش

زعلان يا باشا زعلان ليه - - عشان غلطنا و قولنا يا بيه
طربوش جنابك يا اختي عليه - - لمّا بسرعه رجعت له مارش
مرمر زماني زماني مرمرش

مرمر زماني زماني زماني زماني مرمرش
حاسب يا سيدي يا سيدي يا سيدي ماتتأمرش

إسمعها كلمه من المنقوش - - على كل ساقيه و كل شاكوش
إن كنت ناوي على حلّق حوش - - أموت و عرقي ما يُستعمرش
مرمر زماني زماني مرمرش

مرمر زماني زماني زماني زماني مرمرش
حاسب يا سيدي يا سيدي يا سيدي ماتتأمرش

الله الله الله يا عم جمال

يعني فاروق كان قصاد ست كوبليهات و مطلوب منه إن المستمع ما يزهقش من اللحن صحيح الكلام زي العسل بس لو كل الكوبليهات زي بعض ( لحنا ) بصراحه حا يتحقق الزهق ( المقامي )

خلينا الأول في مقام الأغنية الأساسي

مقام حجازكار



نفس طبقة التسجيل

و قبل ما أسيبه ( الحجازكار ) ألوكلوك شويه عنه

السيد حجاز كار لو إتغيرت درجة ركوزه بنفس أبعاده حا ينتج مقام بإسم جديد كالتالي
من صول أسفل دو الوسطى ( يكاه ) مقام : شد عربان
من لا أسفل دو الوسطى ( عشيران ) مقام : سوزيدل
من رى اعلى دو الوسطى ( دوكاه ) مقام : شاهناز

السيد فاروق بدأ موضوعه من الحجاز كار المقدمة و مقطع

مرمر زماني زماني زماني زماني مرمرش
حاسب يا سيدي يا سيدي يا سيدي ماتتأمرش

علي يقول و الكورال يرد بنفس اللحن و بعدين يدخل في أول كوبليه

بنغنّي لجل الناس الناس - - ف إمبابه و لا ف أبو العباس
لكل حاره إيدين تنباس - - مدام بتبني و لا دّمّـرش
مرمر زماني زماني مرمرش

كله في الحجازكار ما هو آه لازم أسلطن جنابك عشان لو حولت لازم تحس

يرجع الكورال و في نفس المقام

و بعد ما ينتهوا يدخل ( عبدالله ) بكولته معلناً عن التحويل الأول و ترد عليه الفرقة بنفس اللحن

من الدرجة الرابعه لسلم مقام الأغنيه يروح بينا لجنس جديد

جنس راست على درجة فا ( جهاركاه )


عشان يدوقك الراست و على

لابوس إيدين دبّاح العجل - - و ابوس إيدين مِن يكسي الرجل

و يقول الكورال ما قاله

و يرجع يقول هوه تاني و بعدين يرجع ع الحجازكار من

و أبوس إيدين بياعة الفجل - - بتبيع ثمار و لا تستثمرش

مستريحه للكورال عشان يعيد

و لما يخلص الكورال يقوم داخل رياض بعوده و من أساس المقام و يروح بينا لجنس جديد عشان تدوق كوبليه بطعم جديد

جنس صبا على درجة دو ( راست )


عشان يصبّيك شويه على

يا خلق هوه خليكوا شاهدين - - قريبي ف الدنيا و ف الدين

و يرد الكورال زي ما قال و يرجعنا تاني حجازكار من

واخد نصيبي من الفدادين - - وسّـكت له لكن ماطمرش
مرمر زماني زماني مرمرش

و يسلمها للكورال

المرة دي رجع تاني لأول لازمه في حجازكار عشان يكون الكوبليه ده بالكامل و بنفس لحن الكوبليه الأول كله في حجازكار

و يعيد الكورال و ترجعنا كولة عبدالله مره تانيه على الراست و يقول علي و يرجع حجازكار بنفس طريقة كوبليه

لابوس إيدين دباح العجل

و يعيد الكورال عشان مره تانيه يرجعنا عود رياض للصبا و و يقول منه الكوبليه السادس بنفس أسلوب كوبليه

يا خلق هوه خليكوا شاهدين

الراجل قعد يرزع في ست كوبليهات من غير أدنى زهق للمستمع و ده ناتج من التصرفات المقاميه الجميله

يفضل أداء الحجار و طبعا جاء في منتهى البدع و اسمع مساحة صوته إلّي يجري فيها الخيل

مرمر زماني

كلمات : جمال بخيت
ألحان : فاروق الشارنوبي
غناء علي الحجار

الصور المرفقة
نوع الملف: jpg راست جهاركاه.jpg‏ (56.7 كيلوبايت, المشاهدات 12)
نوع الملف: jpg صبا راست.jpg‏ (55.6 كيلوبايت, المشاهدات 14)
نوع الملف: jpg حجازكار.jpg‏ (113.2 كيلوبايت, المشاهدات 11)
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ
  #8  
قديم 13/05/2008, 18h02
الصورة الرمزية سيادة الرئيس
سيادة الرئيس سيادة الرئيس غير متصل  
مشرفدار
رقم العضوية:11
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر - الإمارات
المشاركات: 1,718
افتراضي تحليلات سيادة الرئيس ـ أبو على

الأغنية : بعد الصبر ما طال
المكان : مسرح حديقة الأزبكية
الوصلة : الثالثة
التاريخ : 6-3-1958
كلمات : بيرم التونسي
ألحان : رياض السنباطي
المناسبة : إنتخاب جمال عبد الناصر ( رحمات ربي عليه ) رئيسا للجمهورية العربية المتحدة


معرفش ظروف الأغنية دي ( الفنية ) لكن أقدر أجزم أن البروفات عليها كانت ضعيفه جدا
تخيّل خمس سقطات ( غنائية و نصيّة ) في أغنية واحده

و طبعا أقصد بسقطة ( غنائية ) إنها موسيقية و ( نصيّة ) إنها في الكلمات

لكن زي ما قلت حتى الغلط منها حلو و الدليل إن في بعض المواقف تقابَل السقطة بتصفيق من نار

جمعتهم كلهم في ملف واحد حسب المواقيت التاليه


السقطة الأولى : غنائية الدقيقة 00.16

بتدخل بدري ( بعد الصبر ما طال ) فيكون السبب وقوع الإيقاع ( خروج عن الوحدة الإيقاعية ) يعني الريذم بينقلب
لكن ذكاء الفرقة يمسك الموضوع ليعود الإيقاع لحاله و كأن شئ لم يكن


السقطة الثانية : غنائية الدقيقة 00.49

الكورال بيقول (حققنا الآمال برئاستك يا جمال ) المفروض إن الكورال يعيد مرة تانيه فيحصل إنها ماتستناش الإعاده
و تدخل على الكورال ( الشعب إلّي ) في نفس الوقت الكورال بيقول ( حققنا الآمال ) فيحصل تداخل واضح الخطأ فيه

لكن يقابَل بتصفيق عارم



السقطة الثالثة : غنائية الدقيقة 01.15

( الأخوة كانت وحدتهم أمل الأحباب )

هنا بيحصل تغيير في اللحن و لما تحس بالخطأ تقف عشان الفرقة تردد اللحن السليم في شكل ( لزمه ) و تكمل هى باللحن السليم ( لا و تعمل عربه عليه ) و برضه كأن شئ لم يكن


السقطة الرابعة : نصيّة الدقيقة 02.08

بدل ما تقول : الأخوه كانت وحدتهم
قالت : الوحده كانت وحدتهم



السقطة الخامسة : غنائية الدقيقة 02.43

هنا الست نسيّت اللحن بالكامل فوقفت تستنى المدد اللحني
و كالعاده يظهر الفارس النبيل المنقذ ( عم : سيد سالم )

لكن إسمع نبله في إنقاذ الموقف

ما هللش بنايه و زعق و قال اللحن لكن جاء التذكير في صورة ( تقسيم رقيق ) و كأنه بيهمس في ودنها بيه
عشان هي برضه تبدأ تقول بنفس الهمس

الحب وحده بلغنا الأمل المنشود




أما في الدقيقة 03.46

دي بقى مش سقطة و لا حاجة خالص

الست بتقول ( برئاستك يا جمال ) لكن إيه ده

يا ننوس دلع و رقة جناب حضرة صوتك و هوه بيقولها

حتى الهمزه في ( رئاستك ) دابت منتاش عارفها همزه و ولّا ياء

و أنا حاسس إنها كانت بتقولها و عينها في عين جمال



حتى الغلط منك حلو يا ست

__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ
  #9  
قديم 08/05/2008, 12h34
الصورة الرمزية سيادة الرئيس
سيادة الرئيس سيادة الرئيس غير متصل  
مشرفدار
رقم العضوية:11
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر - الإمارات
المشاركات: 1,718
افتراضي تحليلات سيادة الرئيس ـ أبو على

عم بطاطا

عم بطاطا لذيذ و معسل - - عمره ما طاطا لغير الله
لما الدنيا بتقسى يمثل - - إنه خلاص سلّم لأضاه
قال إيه خلاص سلّم لأضاه

عم بطاطا يقول الراوي - - خبّى الحكمه في توب الحاوي
ينفخ ناره عشان إفطاره - - و بنكتته بيداوي بلاوي

عم بطاطا لذيذ و معسل - - عمره ما طاطا لغير الله
لما الدنيا بتقسى يمثل - - إنه خلاص سلم لأضاه
قال إيه خلاص سلّم لأضاه

عم بطاطا بيمشي في حاله - - علشان رزقه و رزق عياله
غصبّن عنه يقف يتكتّف - - بس بيكيفه يفك حباله

عم بطاطا لذيذ و معسل - - عمره ما طاطا لغير الله
لما الدنيا بتقسي يمثل - - إنه خلاص سلّم لأضاه
قال إيه خلاص سلّم لأضاه

عم بطاطا يزُك الزكّه - - يُعبر سينا و يفتح عكا
و بيصبر ع الجار السو - - خمسين سنه ويقول دول فكه

عم بطاطا لذيذ و معسل


هوه ده الكلام مش تقول لي ( جاكته )

و كده قال الأستاذ جمال بخيت عن المصري

من أحلى ما أنتج هذا الثلاثي الرائع


جمال و فاروق و علي

مجموعة لم الشمل
إنتاج 1991

كلام زي ما قريت و قول إنت

اللحن للملحن الرائع الجاد : فاروق الشرنوبي

المقام : هزام


في شكل شعبي بديع و زاد بدعه المقام المستخدم

مقام يحوي مسافة ( الثلاث أرباع ) مش كده و بس لا ده الركوز عليها

طيب دلوقتي كلام بيخر حلاوة و لحن بينضح طعامه يقوم التنفيذ يزود الحلاوة حلاوتين و الطعامه طعامتين

تعالوا كلنا نسجل في وقت واحد ( ريل تايم ) مافيش تراكات و لا يحزنون و نغلط نعيد من الأول يبقى الإحساس أحلى و الأسلوب ده متبع في إصدارات العتاولة حتى الآن و أذكر منهم سيدة الغناء الغربي ( بربرا سترايسند ) اللهم بس فواصل خشبية بينهم عشان لو فيه ( ميكساج ) يكون أسهل شوية

يبقى الجماعه كلهم مع بعض

و اسمع عود الملحن الراحل الشاب إللي أمتعنا بصوته و هو طفل : رياض الهمشري
و لا كولة : عبدالله

لا و مين كورال

رياض الهمشري و طارق فؤاد و أحمد الحجار و رأفت الحجار

طبعا بعد كل إلي أنا قلته حضرتك متوقع أداء علي

لكن زود الحلاوتين تلت حَلاوات و الطعامتين تلت طَعامات بأدائه للكوبلية الأخير و تبادله فنون القواله بينه و بين الكورال على بيت ( عم بطاطا يزك الزكه - - يعبر سينا و يفتح عكا )

حاجة كده تسمعها بقلبك قبل ودانك

الناتج عمل أمتعني من ساعة ما طلع لغاية النهارده و أقدر أقول عليه و بجد

wow wow wow

عم بطاطا

كلمات : جمال بخيت

ألحان : فاروق الشرنوبي

غناء : علي الحجار

الملف مرفوع بتاريخ الموضوع

الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 3in1.jpg‏ (104.2 كيلوبايت, المشاهدات 4)
نوع الملف: jpg هزام.jpg‏ (106.9 كيلوبايت, المشاهدات 8)
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ
  #10  
قديم 09/05/2008, 15h03
الصورة الرمزية سيادة الرئيس
سيادة الرئيس سيادة الرئيس غير متصل  
مشرفدار
رقم العضوية:11
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: المصرية
الإقامة: مصر - الإمارات
المشاركات: 1,718
افتراضي تحليلات سيادة الرئيس ـ أبو على

طلعت أنش نزلت أنش - - لقيت الغش بمليون وش
فتحت وداني سمعت أغاني - - قفلت الراديو و كان بيوش

طلعت أضج من الجرانين - - كلامها يعج عسل و طحين
و طبعه أمينه و طبعه آمين - - و يوم ما قالت لي الصدق بغش
طلعت أنش نزلت أنش

طلعت أنش نزلت أنش - - لقيت الغش بمليون وش
فتحت وداني سمعت أغاني - - قفلت الراديو و كان بيوش

طلعت أهج من الأحزاب - - ساعات بتغني بصوت كداب
جناب النايب أظهر ناب - - و لما مصالحه قالت له يهش
طلعت أنش نزلت أنش

طلعت أنش نزلت أنش - - لقيت الغش بمليون وش
فتحت وداني سمعت أغاني - - قفلت الراديو و كان بيوش

طلعت أوج من الهباش - - بيوته بتعلى و ما بنعلاش
و راهن عمرك للأوباش - - و غلّى علّيا الفول و المش
طلعت أنش نزلت أنش

طلعت أنش نزلت أنش - - لقيت الغش بمليون وش
فتحت وداني سمعت أغاني - - قفلت الراديو و كان بيوش

طلعت أحج و أقول يا لطيف - - قابلني صاحبنا و قال توظيف
دفعت فلوسي ما حوشت رغيف - - لاقيتني في جردل ميّه بطش
نزلت نزلت نزلت أطش

طلعت أنش نزلت أنش - - لقيت الغش بمليون وش
فتحت وداني سمعت أغاني - - قفلت الراديو و كان بيوش

OXOXOXOXO

كل ما قلته عن ( عم بطاطا ) يقال عن ( طلعت أنش )

هى من نفس مجموعة ( لم الشمل )

لكن ميزتها أن فيها زخم طربي ناتج عن تعدد مقامتها رغم بساطتها

المقام الأساسي لها هو : الراست


و كما ترى في أبعاده فهو يحتوي على مسافة الثلاثة أرباع و بشكل ( سمين )

المقدمة الموسيقية و

طلعت أنش نزلت أنش - - لقيت الغش بمليون وش
فتحت وداني سمعت أغاني - - قفلت الراديو و كان بيوش

في مقام الراست و بالطبع تحدث ال ( سلطنة ) من مقام الراست بعد مقدمة موسيقية و غناء فردي و رد من المجموعة

ثم مرة أخرى اللازمة الموسيقية و على نفس لحن المقدمة وفي نهايتها تسلم الغناء بتحويل على جنس فرع مقام الراست

طلعت أضج من الجرانين - - كلامها يعج عسل و طحين

( تغيير لا إلى لا نصف بيمول و تغيير سي نصف بيمول إلى سي بيمول ) لينتج مقام من عائلة الراست هو

مقام النيرز


فيه يكون جنس الفرع ( بياتي على النوا )

ثم يعود على جنس الأصل ( مع لمس لا بيمول ) مرة أخرى و يستعرض مقام الراست بجنسيه صعودا و هبوطا

و طبعه أمينه و طبعه آمين - - و يوم ما قالت لي الصدق بغش
طلعت أنش نزلت أنش

ليسلم المجموعة في مقام الراست

طلعت أنش نزلت أنش - - لقيت الغش بمليون وش
فتحت وداني سمعت أغاني - - قفلت الراديو و كان بيوش

و تعاد اللزمة من نفس مقام الراست و في نهايتها تمهد ( كولة عبد الله ) لجنس فرع جديد ليبدأ الغناء منه

طلعت أهج من الأحزاب - - ساعات بتغني بصوت كداب

( لا مخفضة نصف و سي طبيعية ) لينتج مقام آخر من عائلة الراست هو

مقام السوزناك


فيه يكون جنس الفرع ( حجاز على النوا )

ثم يعود على جنس الأصل مرة أخرى و يستعرض مقام الراست بجنسيه صعودا و هبوطا

جناب النايب أظهر ناب - - و لما مصالحه قالت له يهش
طلعت أنش نزلت أنش

ليسلم المجموعة في مقام الراست

طلعت أنش نزلت أنش - - لقيت الغش بمليون وش
فتحت وداني سمعت أغاني - - قفلت الراديو و كان بيوش

و تعاد اللزمة مرة أخرى

و يعاد ما ذكرت في الكوبليه الثالث و الرابع
ليكون الثالث ( نيرز ) و الرابع ( سوزناك )
و العودة ( راست )

لتنتهى هذه الوجبة الخفيفة و الدسمة في نفس الوقت

كلمات رائعة و لحن مُطرِب و أداء أطّرب

و لا يغيب ( المضمون )

فهو السبب في كل ما حدث عاليه

(( طبقة التسجيل مي بيمول ))

و يسئل في صعوبة العزف من هذه الطبقة عمنا الآلاتي
فهى ( سكه سوده )

طلعت أنش

كلمات : جمال بخيت
ألحان : فاروق الشرنوبي
غناء : علي الحجار

الملف مرفوع بتاريخ الموضوع

الصور المرفقة
نوع الملف: jpg راست.jpg‏ (103.7 كيلوبايت, المشاهدات 9)
نوع الملف: jpg سوزناك.jpg‏ (113.2 كيلوبايت, المشاهدات 9)
نوع الملف: jpg نيرز.jpg‏ (101.5 كيلوبايت, المشاهدات 9)
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ
موضوع مغلق


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 4 ( الأعضاء 0 والزوار 4)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 10h48.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd