* : أغاني منوعة بأصوات لبنانية (الكاتـب : esb_a - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 08h00 - التاريخ: 01/11/2025)           »          يولاند اسمر (بسمة) 1930-1988 (الكاتـب : أحمـد السيد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h46 - التاريخ: 01/11/2025)           »          المطربة الهام (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h36 - التاريخ: 01/11/2025)           »          جميلة سمعان (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 06h10 - التاريخ: 01/11/2025)           »          مؤلفات عبد الوهاب الموسيقية و توزيعات منها (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : jackie84 - - الوقت: 21h05 - التاريخ: 31/10/2025)           »          الموسيقار محمد عبد المحسن 1928-1983 (الكاتـب : عمر كامل - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h54 - التاريخ: 31/10/2025)           »          مصطفى حمزة (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 19h36 - التاريخ: 31/10/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 18h21 - التاريخ: 31/10/2025)           »          بديعة صادق- 22 أغسطس 1923 - 7 يناير 2010 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 17h52 - التاريخ: 31/10/2025)           »          الشاعر محمود حسن إسماعيل (الكاتـب : حماد مزيد - آخر مشاركة : د يوسف النحاس - - الوقت: 17h47 - التاريخ: 31/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

موضوع مغلق
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 31/07/2007, 21h28
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: أغـدا ألقاك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samya مشاهدة المشاركة
وادعوا لي ربنا يديم عليا هذه النعمة .. ويبعد عننا عين الحسود
منتظرة تحليلك يا ابو حسام
ومنتظرة كمان تريقة البعض دون ذكر أسماء

مع خالص تحياتي

عزيزتي سامية .. ربنا يديم عليكم هذه المودة والرحمة
ويلم شملكم ويجمع بينكم في خير ، ويرجعكم لأهلكم بالسلامة ..
أنتم والعيال .. على فكرة انتي ماجبتيش سيرة العيال خالص .. مستنيين
وبعدين مين هايتريق ؟ هو فيه حد هنا بيتريق ؟
دا احنا غلابة ..

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
والله أنا جاهز ... لكن كنت مستنى ذكرياتك وذكريات الأخوة وتحليلاتهم للكلمات .. وعموماً .. حاستنى برضه شوية لعل وعسى حد يحنّ عليكى بشوية ذكريات

حبيبي الآلاتي .. كل يوم بتزيد معزتك عندي عن اليوم اللي قبله ..
الكلمتين اللي قلتهم فوق دول
دايما على لساني
وبكده يتحقق الهدف الرئيسي من الموضوع
وما يبقاش مجرد أغنية اتقالت واتحللت ودمتم
.. وعلى فكرة جهز نفسك عشان أنا محضرلك أغنية تقيلة قوي
وهي اللي عليها الدور بعد أ. مختار
وبالبمناسبة طبعا أي حد يحجز له الأولوية ..
بس احنا هانعمل استثناء للأخوة قدامى المنتدى اللي اتشرفت ودعوتهم بصفة خاصة
بمعنى إنهم كده ليهم أماكنهم محجوزة من الآن
وربنا يخليك لينا يا حبيبي
ويكتر في عطاءك
__________________
الحمد لله رب العالمين
  #2  
قديم 31/07/2007, 21h52
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: أغـدا ألقاك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghazyeldaba مشاهدة المشاركة
.. وعلى فكرة جهز نفسك عشان أنا محضرلك أغنية تقيلة قوي [/center]
هو فيه إيه .. كل أغانيكم تقيلة ؟؟

بالراحة عليا ياناس .. خللى عندكم رحمة ..

عموماً : التقيل يخف لك ياعم غازى .. على وزن ( الغالى يرخص لك ) .. بس وحياة أولادك .. خليك فى الدور .. ماعنديش خيار ولا فاقوس .. تقوللى قدامى المنتدى .. تقوللى الحبايب وحبايب الحبايب .. ماعنديش كوسة .. كله فى الدور .. وإللى مش عاجبه .. يحلل هو .. أو يروح معمل تحاليل ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


  #3  
قديم 31/07/2007, 23h10
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: أغـدا ألقاك

لا يا عم ..
عاجبني طبعا ..
أنا باحجز بس يا باشا ، وفي نفس الوقت عايزك تبقى مهيأ نفسيا للأغنية بتاعتي ..
عشان هيا غير تقليدية شوية

هيه الكوسة بقت بكام دلوقتي ؟
__________________
الحمد لله رب العالمين
  #4  
قديم 31/07/2007, 23h58
الصورة الرمزية حسن كشك
حسن كشك حسن كشك غير متصل  
أسد الإسماعيلية
رقم العضوية:27222
 
تاريخ التسجيل: May 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 2,046
افتراضي رد: أغـدا ألقاك

samyaالغاليه
اولا : ربنا يسعدك ويجعل حياتك كلها خير وبركه ويخليلك الاستاذ سى فلان
ثانيا: اذا كنتى متوقعه منى انا التريقه فى موضوع فيه مشاعر راقيه ذى ماوصفتى وحسستينى تبقى غلطانه لا والله دانا فرحت بروحك الساميه ياساميه وخاصة لما وصفتى حالتك فى الحب بس انت كنت واقعه خالص فى الفندى بتاعك يا بخته ذكريات جميله لكن لما كنتى بتشوفى الاستاذ كل خميس بشوق دلوقت لما هو جنبك ليل ونهار ايه الحال
ربنا يسعدك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
يا غازى باشا
الكل هنا سواسيه مع احترامنا للقدامى
بطل مسح جوخ يا كابتن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
حبيبى محمد الالاتى
روعه انت والله وشد حيلك وربنا يوفقك وخلى بالك من نفسك وصحتك مالناش غيرك يا عمنا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
اما بخصوص اغنيه اغدا القاك
انا لا استمع الا الى الشطرين دول
اغدا القاك ياخوف فؤادى من غدى
يالشوقى واحتراقى فى انتظار الموعد
ومتهيالى ان باقى القصيدة تكرار بشكل متنوع لمعانى البيتين دول ولم تخرج عنهم
لكن الجديد ان الصوره الخياليه اتغيرت فى داخلى بعد كلام ساميه وراحت صورة ام كلثوم وجت بدالها صورة ساميه ( ام عين واحده وحاجب ) وهى فى الفيوم بالجلابيه الفلاحى والقرطه وواقفه فى الغيط جنب برج الحمام جنب الساقيه وبتبص على محطة السكه الحديد البعيده يوم الاربعاء فى العصارى وعماله تغنى اغدا القاك والبنات حواليها عمالين يرددوا الاغنيه اما يوم الخميس لما وصل الاستاذ / جم البنات عند بيت ساميه وقعدو يغنوا ( اهو جالك اهو )
ساميه بنضحك مع بعض مش تريقه ربنا يسعدك
  #5  
قديم 01/08/2007, 01h14
الصورة الرمزية mokhtar haider
mokhtar haider mokhtar haider غير متصل  
رحمك الله رحمة واسعة
رقم العضوية:1707
 
تاريخ التسجيل: May 2006
الجنسية: جزائرية
الإقامة: الجزائر
العمر: 79
المشاركات: 1,662
افتراضي رد: أغـدا ألقاك

إلى ابنتي الغالية السيدة سامية
ما ليش إلا دعواتي لك و للاستاذ زوجك و العائلة الكريمة.... ربنا يحفظكم و يستركم و أنا واقف فاتح أيديا الاثنين و موجهم للسماء... إلاهي يديم عزالبيت اللي أنتي تشرفي عليه...يا ربي

بالنسبة لقصيدة أغدا ألقاك... معذرة لكن من أول يوم رفضتها لست أعرف ما كان السبب.... رفض يعني عدم الاستقبال...كم مرة سمعتها و لم أحسس بها قطعا لغاية هذه الأشهر الأخيرة... و انفجرت في أدناي و ذهني و صدق من قال كلمة كله بأوانه.. و قلما رفضت أعمال من حبيبي الاستاذ عبد الوهاب ربما سبب رفضي كان شيء من اقتناعي لاستحالة جمع ما لا يجمع... يعني القصائد الكلثومية و القصائد الوهابية... مناهج و رؤيات مختلفة تماما... شموخ السنباطي و جرئة عبد الوهاب... ما فيهش خلاف... لكن اختلاف... جنب بعض إنما اللقاء مستحيل بينهم خاصة في هذا الميدان.


الاستاذ غازي الضبع
قلت لك و أكرر.... ما فيهش احتكار يعني ما فيهش أولوية... كله بالدور و ما فيش غير كدا... الأهم بالنسبة لي أقرأ مشاركاتكم و آرائكم و اتجاهات جمع الأعضاء و نعرف نلبي رغباتهم

يا عم أبو حسام الألاتي
أعمل كله بالدور جزاك الله خير... إنما في بعض الأحيان خلي بالك يروق و تختار انت حاجة تعجبك و تتكلم عليها ...


ثم يا جماعة
إن كان علي أنا...كنت أود أن لا نظيف لا أغاني أم كلثوم و لا عبد الوهاب... إنما الرأي رٍايكم و أنا التزم برأي الجمع ااعزيز... لكن كنت فاكر أن الكلثوميات و الوهابيات أخذت حقها الكبير و مكامة أكبر في مجتمعاتنا و أن من واجبنا أن نمسح الغبار على ما هو مخفي و مظلوم... بطبيعة الحال هذا رأي شخصي... ماشي يا بهوات
  #6  
قديم 01/08/2007, 01h44
الصورة الرمزية ايهاب عامر
ايهاب عامر ايهاب عامر غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:27420
 
تاريخ التسجيل: May 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 56
المشاركات: 411
افتراضي رد: أغـدا ألقاك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الأسم فعلا على مسمى
ساميه حتى فى تعبيرك عن حبك لزوجك الكريم ربنا يخليكوا لبعض
يعنى بعد 40سنه جواز وتقولى كده جميل جدا
معقول فيه كده
آه طبعا فيه كده لما يكون اللى بيحرك المشاعر الجميله دى الهادى آدم بكلماته وأم كلثوم بصوتها وعبد الوهاب بلحنه
طبعا نجحوا لأنهم طلعوا كلام صعب جدا انه يطلع
كمان مره ربنا يديم عليكوا السعاده والحب
كده قدرنا نحصر 2 صعايده فى المنتدى (هانى وساميه)
عقبال الباقى يا رب

  #7  
قديم 01/08/2007, 05h37
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: أغـدا ألقاك

قل لى ماذا تحب من أغان ..
أقول لك من أنت !


اذ يمكن أن نستشف روح و ملامح شخصية الانسان من اختياراته

الفنية و بخاصة السمعية منها ..

و اختيارك يا سيدة سامية ( أغدا ألقاك ) متميز لا شك .. و لها عندى

وقع خاص

و فيها ( بهجة ) و مشاعر صادقة و تعبر عن لحظة ( مكثفة )

للقاء الأول بالحبيب .. كما أن شاعرها ( الهادى آدم ) رسم فيها

بالكلمات مشاهد و خيالات يمكن استدعاء صورها بسهولة

وانسيابية ..

و لعل ( البحر ) الذى كتبت على ايقاعه القصيدة ( مجزوء الرمل )

هو الذى جعل القصيدة يسيرة التلقى ومستساغة عند المتلقى ..

فايقاعها سريع و آسر و جاذب للاصغاء ..

وتفعيلات مجزوء الرمل هى : فاعلاتن فاعلاتن

أى أن التفعيلة تتكون من سبب خفيف ( حركة ثم سكون ) 01

ثم وتد مجموع ( حركتان ثم سكون ) 011

ثم سبب خفيف ( حركة ثم سكون ) 01

فيكون البيت الشعرى( مجزوء الرمل ) على ايقاع

فاعلاتن فاعلاتن ........ فاعلاتن فاعلاتن

أردت أن أعطى نبذة سريعة عن موسيقى

الكلمات لعلنى أضيف اضافة

بسيطة للمجهود الكبير الذى يقوم به أخونا محمد الآلاتى فى تحليلاته

الموسيقية

بقى أن تسمح لى مدام سامية أن أصحح بعض الكلمات التى

وردت فى كتابتها للقصيدة ..

مهجة حرة : مهجة حرى

فى غد آن : فى غدى الآن

آه رجائى : يا رجائى

و غدا تأتلف : و غدا تأتلق

و غدا نزهو : و غدا نسهو

و سأتبع منهج مدام سامية فى كتابة النبذات عن الفنانين والتى نستفيد

منها كثيرا ..

فالشاعر الهادى آدم كاتب القصيدة سودانى من مواليد 1927

و توفى فى العام المنصرم ( 2006 )أواخر نوفمبر عن ثمانين عاما.. و من أشهر

دواوينه ( كوخ الأشواق ) و منه كانت قصيدة أغدا ألقاك ..

و الهادى آدم من خريجى دار العلوم بمصر ، و عمل بالصحافة فى

السودان ، ثم انتقل الى وزارة المعارف ليعمل مدرسا طيلة حياته ..

و حكاية اختيار القصيدة لتغنيها أم كلثوم بدأت حين زارت سيدة

الغناء دولة السودان عام 1968 ، فلاقت ترحيبا و دفئا من الأشقاء

السودانيين ، و استشعرت طيبتهم و حسهم الفنى .. فطلبت من الشاعر

صالح جودت أن يرشح لها عدة قصائد لشعراء من السودان لتختار

واحدة منها تغنيها .. ومن سبع قصائد رشحها صالح اختارت أم كلثوم

أغدا ألقاك لتغنيها يوم 6 مايو 1971بعد أن تم تعديل الكثير من

كلماتها بل وأبياتها

و على سبيل المثال .. تلك بعض من أبيات القصيدة الأصلية يمكن من

خلال قراءتها التعرف على التغيير الذى طرأ حتى تصبح ( أغدا

ألقاك ) كما نعرفها الآن .....


أغدا ألقاك ؟!... يا لهف فؤادى من غدى

و أحييك ولكن .. بفؤادى أم يدى ؟!

أم بطرف خاشع اللمح كليل مجهد ؟!

لست أدرى كيف ألقاك .. ولكنى صدى

ظامىء أرهقه البين و طول الأمد

و فى مقطع آخر ....


و غدا لا نعرف الغيب و لا ماض تولى

و غدا لا يعرف القلب لهذين محلا

و غدا تصطخب الجنة أنهارا و ظلا

و أحييك ولكن بفؤادى .. ليس الا



__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
  #8  
قديم 24/08/2007, 04h47
الصورة الرمزية عثمان دلباني
عثمان دلباني عثمان دلباني غير متصل  
ابوهنية
رقم العضوية:42597
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: جزائرية
الإقامة: الجزائر
المشاركات: 1,572
افتراضي رد: أغـدا ألقاك

انا جيت متاخر شوية بس معلش سلام يا جماعة وان شاء الله كل عام وانتم بخير.

تحليلك يا استاذي الآلاتي لا غبار عليه ولو ان هذه الأغنية بالذات هي مغامرة حقيقية في التلحين الوهابي زي ما قلت بالضبط انا شخصيا تعلمت منها الكثير .
فيما يخص الأستاذ مختار هو معذور وانا عارف ليه ماقدرش يستوعب الأغنية لانه نفس الشيء وقع معاي . مدخل الأغنية فيه حركية مش مألوفة في الأغاني السابقة لعبد الوهاب ، فعمل الأربيجات بتاع القانون مع الردود السريعة و المضبوطة جدا عند الوتريات يخلي الواحد يقول ان عبد الوهاب مش ناوي على الخير في الأغنية دي ، ولو تلاحظ ان قوة اللحن بقيت متماسكة من الأول حتى الآخر على اعتبار ان المدخل كان قوي جدا على مستوى اللحن والحوارات التي تمت بين الآلات وهذا ليس بغريب على عبد الوهاب .
الدخول بالجمل غير المصحوبة بايقاع كان ممكن عمي مختار يمشيه بس منذ دخول الإيقاع و المتابعات بآلة الجيتار مع العازف العبقري عمر خرشيد توحي ان اللحن سيصبح غربي صرف وخاصة الردود عند الوتريات دي كانت موضوعة بطريقة لا يعزفها عازف اغاني السلطنة كانت تتطلب واحد دارس التكنيك الغربي - الله يكون في عونهم العازفين والله - مع التنويعات الإيقاعية الى غاية الوصول الى جمل الحجاز مع صولو الكمان اللي يخلي السامع اللي متعود على أسلوب الطرب و السلطنه ياخذ نفسه ويعتدل في مكانه ، ويقول الحمد لله العاصفة مرت بسلام .
وبعدين يجي ايقاع الوحدة ويهدي الجميع عشان يتحضروا للمغنى ، الملاحظ ان اجواء المغنى بالمقارنة مع الإفتتاحية بعيدين من بعض شوية ففي المغنى تحس الهدوء المعتاد عند الست اثناء بدايات اغانيها .
في المقطع الموسيقي الثاني الصورة و الكليشيهات بتاع الموسيقى الإفتتاحية تقريبا مكررا مع الصولوهات والجمل المرجعة طبعا صولو الجيتار في هذا المقطع كان بدعة في الجمال و عبد الوهاب في هذه الأغنية بالذات اعطى للعازفين الكبار حقهم بالكامل وما فيش اغنية ثانية كانت فيها نفس فرص هذه الأغنية من حيث الصولوهات ولو اني اعتب عليك شوية يا استاذي الآلاتي لانك ما قدمتش اسماء عازفي الصولوهات لان غيرنا يتمنى ان يعرف هذا الصولو او ذاك من الذي قدمه ؟. ما لفت نظري في الكوبليه الثاني هو الجملة الملحنه بطريقتين او اكثر التي تميز بها عبد اوهاب دون غيره وهي التي نسميها VARIATION واللي استعملها في جملة ( فأت اولا تأت او فافعل بقلبي ما تشاء ) الأاولى اللي استعمله على اساس ال PRIMA VOLTA من مقام الصبا و الثانية التي استعملها على اساس SECONDA VOLTAهذه الجملة من مقام العجم ، هي امضاء عبد الوهاب فقط وهو الذي اسس لهذه الفكرة جيدا.
في المقطع الثاث يبتدء بجمل ال ETUDES التي مارسها على الوتريات في مقام النهوند ثم يرجع الي اسلوبه الحقيقي وهو الجمل الممددة على النهوند بالعذوبة والسلاسة مع العزف المغنى ـCANTARE والممدد LEGATTO الذي اضفى رومنسية عالية على اللحن ، مع الإنتقال الجميل الى مقام الراست على الدرجة الخامسة مع ان هذا النوع من الإنتقال مش جديد على عبد الوهاب فقد استعمل نفس التحويل في اغنية " يا جارة الوادي " ولكن في مقام البياتي الذي كان على الدوكاه ثم تحول الى العيشران .
اخيرا ارجو ان اكون قد اضفت شيئا جديدا في تحليلي البسيط فنحن تلاميذ الأساتذة بكل تأكيد .

هذه الأغنية لي معها طرفة : لما كنت الثانوية كانت لدينا استاذة التاريخ ضابط حقيقي وان كنت مش مضبط اموري على العموم و بعدين حصة التاريخ كانت مملة بالنسبة لي فكل مرة كانت تسألني الدفتر بتاعك فين انا كنت اتهرب منها بالكذب مرة نسيته مرة ان اعطيته لواحد في القسم الفلاني وهات يا حكايات في مرة سألتني نفس السؤال وان ابتديت االف كذب فقالت لي هات الدفتر اللي قدامك وتعال ، انا بصراحة اترعبت لان الأستاذة هذه بالذات كانت لما تغنيلك دور التأنيب و البهدلة هي سلطانة الطرب ، اعطيتها الدفتر واول ما فتحته وجدت كلمات " أغدا القاك " شافتني كويس وقالت لي انت ايه حكايتك مع القصيدة دي ، انا كنت صريح لاول مرة معاها وقلت لها هذه الأغنية للست وانا بحب الست والأغنية دي بالذات ، ابتسمت وكانت اول وآخر مرة تبتسم فيها في القسم حتى ان التلاميذ قاموا يصفقون ويضحكوا قالت لي بهدوء انت حافظ الأغنية فقلت لها نعم و بغنيها كمان ، اعطتني الدفتر وقالت لي بهمس : روح مكانك وما تحملش هم الدفتر بتاع التاريخ خالص. من يومها انا صرت الشوشو بتاعها وبالمناسبة القسم كله قاموا كتبوا الأغنية دي وغيرها على دفاترهم عشمانين في انها تخف عنهم شوية . ولهذا هذه الأغنية كانت تمثل لي الخلاص الإلهي .



__________________
ما ندمت على سكوتي مرة، لكنني ندمت على الكلام مرارا. عمر بن الخطاب

FACEBOOK - ATHMANE
  #9  
قديم 24/08/2009, 00h14
عريبي على عريبي على غير متصل  
ضيف سماعي
رقم العضوية:455716
 
تاريخ التسجيل: August 2009
الجنسية: أثيوبية
الإقامة: إثيوبيا
المشاركات: 2
افتراضي رد: أغـدا ألقاك

الاخت سامية
لاشك ان اختيارك لهذه الكلمات تؤكد دوقك الرفيع ورقة سمعك . ولا شك ان التقاء سيدة الطرب العربي أم كلثوم بالشاعر السوداني أدم كان عملا تاريخيا في سماء الطرب الأصيل . اقدر لك هذا الاختيار الذي اعادنا إلى ذلك الزمن الجميل زمن عمالقة الفن والطرب العربي المبدع وهو ما نفتقده اليوم .
موضوع مغلق


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 08h04.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd