* : وردة الجزائرية- 22 يوليو 1939 - 17 مايو 2012 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : shokri - - الوقت: 09h54 - التاريخ: 10/09/2025)           »          45 عاما في كواليس ماسبيرو (الكاتـب : الكرملي - آخر مشاركة : توفيق العقابي - - الوقت: 09h01 - التاريخ: 10/09/2025)           »          سعاد محمد- 2 فبراير 1926 - 4 يوليو 2011 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 07h46 - التاريخ: 10/09/2025)           »          مليكة مداح (الكاتـب : عطية لزهر - آخر مشاركة : علي دياب - - الوقت: 21h53 - التاريخ: 09/09/2025)           »          الشيخ العفريت ( 1897 - 26 جويلية 1939 ) (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 15h40 - التاريخ: 09/09/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 14h37 - التاريخ: 09/09/2025)           »          فى انتظار حفل اذاعة الاغانى الخميس الاول من شهر بتمبر 2025 (الكاتـب : EgyLoveR1980 - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 12h35 - التاريخ: 09/09/2025)           »          يوسف التميمي- 20 سبتمبر 1921 - 2 اوت 1983 (الكاتـب : ramzy - آخر مشاركة : سماعي - - الوقت: 10h10 - التاريخ: 09/09/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : خليـل زيـدان - - الوقت: 07h52 - التاريخ: 09/09/2025)           »          اقتباسات فريد الأطرش الموسيقية مسموعةً (الكاتـب : أبوإلياس - - الوقت: 23h04 - التاريخ: 08/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 23/07/2007, 13h34
الصورة الرمزية سامية
سامية سامية غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:18940
 
تاريخ التسجيل: March 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: الكويت
العمر: 53
المشاركات: 93
افتراضي رد: دعوة موسيقية على أغنية

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الله عليك يا ابو حسام .. مش باقولك باحس اننا متجمعين حواليك وبنسمعك وانت بتشرح .. كل أغنية تم ذكرها انا باحب اسمعها لكن بعد تحليلك باسمعها بشكل مختلف .. باسمعها وانا حاسة بالمجهود المبذول فيها باسمعها وانا فاهمة التفاصيل اللي سيادتك شرحتها

بس عايزه اقولك حاجة والله انت صعبان عليا .. انت لازم تقف في وسط المنتدى وتصرخ وتقول ( كلكم عليا ولا ايه ) بس هاقولك ايه شرحك السلس والسهل جعلنا ماسكين فيك وماصدقنا

انا ليا سؤال بس المرة دي سؤال مختلف لاني خلاص اخترت اغنية ولسه بدري قوووووووي لما ييجي عليا الدور تاني .. بص يا ابو حسام مفيش لحن لعبد الوهاب الا وابدع فيه وسيادتك وضحت لنا عبقريته في التلحين ومدى اختلافه عن الاخرين .. ونجاحة في كل لحن عمله.. لكن من وجهة نظرك كموسيقي وفاهم في الموسيقى ايه اللحن اللي وقع من عبد الوهاب .. او السؤال بصيغة اخرى ما هو أسوأ لحن لعبد الوهاب من وجهة نظرك .. وليه ؟؟
اعتبر سؤالي ده استراحة ترتاح فيها شوية من عناء التحليل .. منتظرة ردك وشكرا لمجهودك الخرافي معانا وربنا يبارك فيك
مع خالص تحياتي
__________________
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليتني نــــــــوراً تلاشىَ ،،، في مآقِيكِ المُميـــــدة
عَـلَّ شِـعـري يَتـَغـَـشـَّى ،،، وقعَ أيَّام ٍ بليـــــــــدة
و حــروفـي تـتمَـشــــَّى ،،، في مداراتٍ بعيـــــدة
فافـتـحـي بــــابَ رؤاكِ ،،، وَ لِجي الدنيا الجديدة
إنَّ شِعري محض شـَدوٍ ،،، و هوايا أن أزيـــــدَه
فاصعَـدي فـوق رُبــــاهُ ،،، ليُقِيمَ الشِعرُ عيـــــدَه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 23/07/2007, 15h05
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دعوة موسيقية على أغنية

اللهم صلى على كامل النور ..

إيه الجمهور ده كله .. الواحد حاسس إنه عبد الحليم حافظ .. والناس دى كلها واقفة تهلل له ..

المهم .. نبدأ فى الرد عليكم ..

الأستاذ : هاينز ..

أشكرك حبيبى على كلماتك الرقيقة .. وعلى إدمانك لشخصى المتواضع .. بس إوعى تدمن حاجة تانية .. أحسن كلنا ندخل العمبوكة جماعة ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #3  
قديم 23/07/2007, 15h25
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دعوة موسيقية على أغنية

أما عم غازى .. وكلامه عن التكرار غير الممل فى الأغانى ..

فى الحقيقة لقد كنت أتحدث عن عبد الوهاب المطرب وليس الملحن حين تحدثت عن الإعادات .. فعبد الوهاب بصفته مطرب مخضرم .. إستطاع أن يعيد كل هذه الإعادات دون أن يشعرنا بأى ملل ..

وأنظر لأم كلثوم مثلاً .. حين تعيد بعض الجمل بأى عدد من الإعادات .. لا نشعر بأى ملل .. بل نستزيدها أكثر وأكثر .. بغض النظر هنا عن الملحن .. فأم كلثوم أعادت شطرة ( الموجة تجرى ورا الموجة ) فى أغنية ( فاكر لما كنت جنبى ) إحدى عشرة مرة .. وكل مرة بشكل مختلف .. هل الملحن هو الذى أوحى لها بهذه الإعادات ؟ بالطبع لا .. ولكن لأنها أم كلثوم ..

وهناك فرق بين الإعادات التى يبدعها المطرب على المسرح .. وبين الإعادات المقصودة من الملحن .. ففى أغنية ( فاتت جنبنا ) .. تعمد عبد الوهاب أن يلحن ( حبتها أيوه أنا حبتها ) بأكثر من لحن .. أى ليس لعبد الحليم يد فى هذه الإعادات لأنها ملحنة وليست مرتجلة .. صحيح أن عبد الحليم أبدع فى الأغنية .. ولكنى فقط أحببت أن أبين الفرق بين الجملة الملحنة أكثر من لحن .. أو الجملة المرتجلة ..

وهناك أيضاً مثال واضح لتعمد الملحن أن يقوم بتلحين الجملة بأكثر من لحن ..

إسمعوا أغنية ( مداح القمر ) وبالتحديد الشطرة التى تقول ( قدك المياس ياعمرى .. أيقظ الإحساس فى صدرى ) .. إسمعوها من الكورس .. ستجدونه يؤديها بأكثر من لحن وأكثر من مقام .. الجملة الكلامية واحدة .. ولكن تم تلحينها بأكثر من شكل ..

أما الإرتجال الفورى .. فهذا شئ أخر يعتمد على المطرب فى المقام الأول .

ولمن يريد أن يعرف معنى الإرتجال .. هو الإبداع وليد اللحظة .. هو التأليف الفورى أثناء الغناء .. وقد أبدع فى هذا اللون .. المطرب الشعبى ( محمد طه ) وكذلك ( أبو دراع ) ومطربين الموالد عموماً .. هؤلاء هم ملوك الإرتجال ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .



التعديل الأخير تم بواسطة : الألآتى بتاريخ 08/05/2010 الساعة 11h36
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 23/07/2007, 15h39
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دعوة موسيقية على أغنية

أما مدام سامية .. منورة القعدة ..

ياستى إسألى زى مانتى عايزة .. أنا مش تعبان .. لأن القعدة عاجبانى .. جايه على هوايا ..

نتكلم بقى فى سؤالك الظريف بخصوص أسوأ ألحان عبد الوهاب ..

فى الحقيقة .. أننا لو أجرينا إحصاء لكل ملحن .. لوجدنا عدد من ألحانه سيئة .. وهو شخصياً لم يرضى عنها .. والأسباب مختلفة .. حتى عبد الوهاب .. برغم عبقريته .. ولكننا لسنا هنا فى مجال إحصاء .. لأن الأمر يحتاج للعودة للمراجع والإحصاءات ..

ولكن بوجه عام .. يمكننا القول بأن الأعمال السيئة فى أعمال عبد الوهاب تتركز فى المقطوعات الموسيقية وخاصة الراقصة منها .. لأن معظم هذه المقطوعات ألفها عبد الوهاب لزوم أكل العيش .. وإحتياجات السوق .. وأبرز مثال لدينا هى مقطوعة ( قمر 14 ) وهى أخر مقطوعاته الراقصة .. فلقد ألفها خصيصاً للراقصة ( نجوى فؤاد ) ولم تكن على المستوى اللائق بعبد الوهاب .. مثل خطوة حبيبى وعزيزة وحبيبى الأسمر .. وغيرهم من مؤلفاته الراقصة ..

ولكن إذا كنتى مصممة على البحث فى أغوار عبد الوهاب لإصطياد لحن سئ ..

فيمكن القول بأن لحن قصيدة ( هذه ليلتى ) نال من النقد والهجوم مالم تناله أغنية أخرى لعبد الوهاب .. بدعوى أن اللحن راقص .. صحيح أن عبد الوهاب دافع عن لحنه .. بحجة أن كلمات وموضوع القصيدة أوحى له بهذه النغمات الراقصة .. لكنه صالح جمهوره والنقاد .. عندما لحن ( أغداً ألقاك ) فجاء اللحن متوازناً مع الكلمات وحرص عبد الوهاب أن يضفى على القصيدة شئ من الوقار ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #5  
قديم 26/07/2007, 04h36
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: كل ده كان ليه محمد عبدالوهاب

انا معك فى رأيك استاذ محمد فى انتقاد قصيدة هذه ليلتى
فعلا اللحن برغم روعته إلا انه غير ملائم للقصيدة و ايضا السولوهات الراقصة التى أعطاها للجيتار فى الغنوة أخذ المستمع الى جو غير جو الكلمات.
انا نفسى اسمع كلام سيادتك على غنوة باموت فيها لليمامة ليلى مراد و هى غنوة جواب حبيبى
و المشكلة أنى مش عارف أين أضع طلبى هذا
أفتح بيه موضوع منفرد بعد هذا النظام الجديد ,ولأّ أعمل إيه؟؟؟ و لو فيه دور لاختيار الأغنيات اكتب الطلب ده فين؟؟؟؟
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 26/07/2007, 05h00
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: كل ده كان ليه محمد عبدالوهاب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
انا معك فى رأيك استاذ محمد فى انتقاد قصيدة هذه ليلتى


فعلا اللحن برغم روعته إلا انه غير ملائم للقصيدة و ايضا السولوهات الراقصة التى أعطاها للجيتار فى الغنوة أخذ المستمع الى جو غير جو الكلمات.
انا نفسى اسمع كلام سيادتك على غنوة باموت فيها لليمامة ليلى مراد و هى غنوة جواب حبيبى
و المشكلة أنى مش عارف أين أضع طلبى هذا


أفتح بيه موضوع منفرد بعد هذا النظام الجديد ,ولأّ أعمل إيه؟؟؟ و لو فيه دور لاختيار الأغنيات اكتب الطلب ده فين؟؟؟؟
إزيك يا ابو مندور .. وحشتني يا راجل
يا سيدي .. ضع طلبك عن طريق فتح موضوع جديد باسم الأغنية اللي انت عايزها .. وعليها ورقة دمغة
ولما ييجي عليها الدور هاتلاقيها متنورة بكلام عمنا أبو حسام
لو معاك كارت من عضو مجلس الشعب .. إبقى دبسه في الطلب بتاع الأغنية عشان الدور ييجي عليها بسرعة ..
يا إما إغمس الساعي بورقة بخمسين ..
هاتلاقيها أول أغنية في الطابور ..
ولو إنت واصل قوي وتعرف حد في أمن الدولة .. إرفق الكارت بتاعه .. هاتلاقي أغنيتك لوحدها هنا في المنتدى ، ومافيش حاجة تانية معاها ، وليلى مراد الله يرحمها هي اللي كاتبه التحليل :thumbsdown:
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 26/07/2007, 05h25
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: كل ده كان ليه محمد عبدالوهاب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghazyeldaba مشاهدة المشاركة
إزيك يا ابو مندور .. وحشتني يا راجل
يا سيدي .. ضع طلبك عن طريق فتح موضوع جديد باسم الأغنية اللي انت عايزها .. وعليها ورقة دمغة
ولما ييجي عليها الدور هاتلاقيها متنورة بكلام عمنا أبو حسام
لو معاك كارت من عضو مجلس الشعب .. إبقى دبسه في الطلب بتاع الأغنية عشان الدور ييجي عليها بسرعة ..
يا إما إغمس الساعي بورقة بخمسين ..
هاتلاقيها أول أغنية في الطابور ..
ولو إنت واصل قوي وتعرف حد في أمن الدولة .. إرفق الكارت بتاعه .. هاتلاقي أغنيتك لوحدها هنا في المنتدى ، ومافيش حاجة تانية معاها ، وليلى مراد الله يرحمها هي اللي كاتبه التحليل :thumbsdown:
أنا عملت زى ماقلتلى يا غازى و مانسيتش طابع الشرطة و غمزت حضرة الصول اللى واقف بحتة بخمسة و برضه قاللى سيب الطلب فى موضوع لوحده و تعالى كمان يومين لغاية البيه المأمور محمد الالاتى ما يرجع من المصيف و يمشيهولك.
يعنى دفعت رشوة و برضة حاستنى زى كل الناس منك لله يا غازى
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 17/05/2009, 20h06
هشام رضا هشام رضا غير متصل  
ضيف سماعي
رقم العضوية:184279
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1
افتراضي رد: كل ده كان ليه محمد عبدالوهاب

فين رابط الاغنيه اريد التحميل
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 31/05/2009, 22h03
نهى عماد الدين نهى عماد الدين غير متصل  
ضيف سماعي
رقم العضوية:432137
 
تاريخ التسجيل: May 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 2
Lightbulb رد: كل ده كان ليه محمد عبدالوهاب

بجد تسلم ايد حضرتك على التحليل ده بجد انا بعشق عبد الوهاب بس بعد التحليل وفهمى للاغنيه مش بس كلمات وصوت ولحن حلو لاه وتحليل احلى وافكار احلا بجد حبيت عبدو اكتر واكتر وبجد شكرا جدا
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 13/07/2009, 13h36
الصورة الرمزية عادل فؤاد رفاعى
عادل فؤاد رفاعى عادل فؤاد رفاعى غير متصل  
عاشق موسيقار الأجيال
رقم العضوية:440058
 
تاريخ التسجيل: June 2009
الجنسية: مصرى
الإقامة: اسكندرية
المشاركات: 698
Smile رد: كل ده كان ليه محمد عبدالوهاب

تحليل رائع من شخص موهوب وعاشق للموسيقى بالنسبة لتكراركلمات بعينها فهذا من اسلوب عبد الوهاب ولكن الجمال هنا انه يكرر الكلمة او الجملة بدون ان يشعرنا بالملل وعلى سبيل المثال الاغانى التى قد ذكرها الاستاذ غازى الضبع بالاضافة الى اغنية رائعة وهى مقدرش انساك(ساعة مابشوفك جنبى) حيث كرر مقدرش انساك حوالى عشرين مرة بدون ان نشعر باى ملل
__________________
محب لزمن الفن الجميل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل فؤاد رفاعى بتاريخ 14/07/2009 الساعة 00h23
رد مع اقتباس
رد

Tags
تحليلات الالاتى


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 12h30.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd