* : عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : مدحت عبدالدايم - - الوقت: 08h11 - التاريخ: 03/11/2025)           »          الفنان الراحل فضالة عبدالله فضالة (الكاتـب : بو بشار - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h54 - التاريخ: 03/11/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h38 - التاريخ: 03/11/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h35 - التاريخ: 03/11/2025)           »          المطربة الهام (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 06h46 - التاريخ: 03/11/2025)           »          كلمة مؤجزة للسيدة ام كلثوم (الكاتـب : صالح المانسي - - الوقت: 19h54 - التاريخ: 02/11/2025)           »          علية التونسية- 4 نوفمر 1936 - 19 مارس 1990 (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : صالح المانسي - - الوقت: 19h20 - التاريخ: 02/11/2025)           »          نـعـمـة- 27 فبراير 1934 - 18 أكتوبر 2020 (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : صالح المانسي - - الوقت: 18h46 - التاريخ: 02/11/2025)           »          على الرياحي- 30 مارس 1912 - 27 مارس 1970 (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h56 - التاريخ: 02/11/2025)           »          محمد الجراري(مونولوجيست) 3 أفريل 1925 - 14 جوان 1997 (الكاتـب : Karim Samaali - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h28 - التاريخ: 02/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > صالون سماعي للحوار > إستفسارات ومناقشات موسيقية

إستفسارات ومناقشات موسيقية أسئلة ومناقشات عامة في الموسيقي والغناء

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 16/07/2007, 07h16
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: دردشة موسيقية

أما بالنسبة للتجارب بتاعتي اللي ذكرتها لحضراتكم فهي ممكن تكون كلمة تجربة كبيرة عليها ..
هي بس محاولات سابقة في أكثر من مجال .. وكل هذه المجالات أنا باحبها ويمكن دا اللي خلاني أجرب أعمل زي الحاجة اللي باحبها .. وطبعا لم أنجح في أي منهم ، ودا أمر منطقي لإني ماركزتش في أي حاجة فيهم بل كنت عايز أعمل كل حاجة ، وأبقى بتاع كله . وكانت النتيجة إني لم أنجح في أي حاجة منهم ..
وبالنسبة للغناء .. فأكتر وقت غنيت فيه وأمام جمهور ..
فكان في فرحي ..
ودا طبعا لإني عريس ، وما حدش هايقدر يعترض
أم كتابة الشعر والإلقاء فكانت من زمااااااااااان قوي ، كنت تقريبا في الإعدادية ، وكنت متفوق جدا في إلقاء الشعر ، وكانوا دايما يسقفوا لي بعد ما أقول الشعر في حصة المحفوظات ( على ما أذكر )
ودا خللاني أجرب أألف أي شعر بنفسي ولم تتعدى كتاباتي سوى ثلاثة تجارب.
أما التلحين فكنت مغرم قوي بعبد الوهاب وكان نفسي قوي أعمل أي حاجة زيه ، وبالفعل عملت كذا مقطوعة موسيقية ولحنت كذا شعر من اللي ألفتهم ، ولكن في النهاية كانت النتيجة إن بيطلع لحن شبه ألحان عبد الوهاب بس كوكتيل ، يعني تلاقي حتة من فاتت جنبنا على حتة من نبتدي منين الحكاية على أغدا ألقاك ، وأنا مش داري ، لإن طبعا كل دا متخزن في عقلي اللا واعي ، ولكن بيهيألي إنه من إبداعي الشخصي .
يمكن الحاجة الوحيدة اللي ممكن أكون نجحت فيها إلى حد ما ، هي المنولوجات والتقليد ، واللي كنت متميز قوي أثناء فترة ثانوي بتقليد المدرسين ، وبعدين في الجامعة كنت أقلد الدكاترة ، وزملائي .. دا طبعا بجانب تقليد الفنانين ..
وبعدين أثناء فنترة تجنيدي كنت مشهور قوي بتقليد صف الظباط ، والظباط ..
وكان اللي يقف جنبي في الطابور يبقى نهاره أزرق .. لإنه لازم أجيبله جزاء..
دا غير طبعا بالليل في العنبر ، كان لازم حصة ضحك تنسينا كل تعب النهار .. كنا نقفل العنبر ونطفي النور عشان ماحدش يكدرنا ..
وأذكر في مرة كنت بقلد الصول بتاعنا ، والعنبر كله ميت على نفسه من الضحك
وفجأة دخل الصول الحقيقي العنبر ، وراح قال : انتباه .. انتباه
وكل زمايلي فاكرني أنا اللي باقول وباقلده
حتى واحد منهم راح قايل بصوت عالي ..
إيه ياد يا غازي ، إنت مال صوتك بقى شبه صوته بجد كده ليه
طبعا أنا أدركت الموقف ورحت عامل نفسي نايم ، وراح الصول منور النور ومزعق فينا كلنا : أنا مش قلت انتباه.
كل اللي بيضحك سكت ، واللي نايم صحي ، والكل راح واقف انتباه
راح الصول الله يسامحه : مكدرنا كلنا في طابور ثبات 4 ساعات ، الساعة 12 بالليل لغاية الفجر ، واقفين في عز التلج في شهر يناير ..
وأنا شايف زمايلي كلهم واقفين ناظرين ليا نظرات انتقام ، لإن خلاص فاضل ساعة ونصف عشان نصحى لطابور التمام الصباحي.. وهكذا انتهى التقليد في الجيش نهاية مأساوية

وإلى لقاء آخر إن شاء الله
غازي
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 17/07/2007, 01h24
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دردشة موسيقية


ياااااااه ..

فكرتنى ياعم غازى بأيام الجيش الأولى .. المرح والتهريج الذى ينتهى غالباً بالتكدير ..

أما الحاجات إللى إنت عملتها كلها دى .. فكرتنى بعلى بيه مظهر .. وهى الشخصية التى قام بأدائها الفنان محمد صبحى .. واحد بيحشر مناخيره فى أى شئ وكل شئ .. ولا يفلح فى أى شئ .. المهم إنك تكون فى الأخر فلحت فى حاجه ..

نيجى بقى لسؤال أخونا أبو مندور .. والخاص بكتابة النوتة الموسيقية لقائد الأوركسترا ..

كل آلة لها نوتة خاصة بها حسب طبيعتها والصوت الصادر منها .. فهناك نوتات للأصوات الحادة .. وأخرى للأصوات المتوسطة وثالثة للأصوات الغليظة .. وهذه كلها لها مصطلحات يفهمها العازفين ..

أما قائد المجموعة .. فله نوتة خاصة به .. تحتوى على كل هذه الألآت .. أى لكل آلة سطر أو مدرج .. يقرأهم القائد فى نفس الوقت .. وهذا مايتدرب عليه أثناء دراسته .. وكل سطر مكتوب بجواره إسم الآلة .. يعنى العملية مافيهاش ألوان ولا حاجة ..

أما عن الإقتراح الخاص بمقاطعة الموسيقى الهابطة .. بصراحة مش عارف أقول لك إيه .. أنا ممكن أقاطع .. وممكن أعلم أولادى يقاطعوا .. لكن نعمل إيه فى باقى الناس .. المسألأة ليست فى الموسيقى فقط .. ولكنها تدهور فى كل شئ .. الزمن تغير .. والمادة طغت على كل شئ .. حانغير إيه ولا إيه .. أنا شخصياً مسئول عن أولادى .. وأقدر أقول .. إنى نجحت إلى حد كبير فى إبعادهم عن كل ماهو ردئ .. حتى الموسيقى .. فأولادى مثلى .. لا يسمعون إلا الأصيل من الموسيقى والغناء ..

أما عن سؤال عمنا غازى بخصوص الفنان عزت الجاهلى .. فلعل هذه الصفحة تفيدك ..

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=1647


__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #3  
قديم 17/07/2007, 02h32
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: دردشة موسيقية

استاذنا الكبير محمد الالاتى
عندما تكلمت عن مقاطعة الاغانى الهابطة لم اكن اعنى اهل بيوتنا من اخوة و زوجات و ابناء على اعتبار انه امر مفروغ منه فهم اولى بالتوجيه السليم بالطبع و انما عنيت الاصحاب و المعارف و الزملاء فى العمل و غيره فهم الدائرة الاوسع و بحكم الاحتكاك المباشر بهم يمكن التأثير عليهم و الموضوع غاية فى السهولة ,
و لى فى ذلك عدة تجارب فمثلا احد اصدقائى كان عامل عيد ميلاد ابنه فى احد المحلات و توقعت ان صاحبنا الDJ سيشنف اذانا بما تيسر له من العنب و البلح و خلافه فوالله طبعت اسطوانة audio من اغانى الاطفال اللى فى المنتدى هنا و اخذت هدية و رحت عيد الميلاد و فعلا...
دخلت انا و واحد صاحبى لقيت الDJ شغال على القرف ده للعيال الاطفال اللى ملهومش ذنب ... اعطيته الاسطوانة و قلتله بقولك ايه ماتشغلش اى حاجة غير الاسطوانة دى .
و الله العظيم كل عيد الميلاد اصبح فى منتهى السعادة و المرح مع اغانى فوزى و عفاف راضى و ايمان البحر و كلهم شكرونى على الجو الظريف ده و الاغانى اللى فكرتهم بيها.
و الطريف فى الموضوع ان الDJ نفسه اخذ الاسطوانة معه لينسخها و يشغلها فى اعياد الميلاد .
و بينى و بينك احد الاسباب التى ساعدت على تلف و افساد الذوق فى الاستماع هو شخصية الDJ فهو شخصية لا تمت للفن بصلة و لا يشترط ان يكون له ذوق راقى و هو غالبا ولد تلفان فشل فى دراسته و نجح فى شغل الanimation و هز الوسط فقط و مع ذلك فهو الاكثر احتكاكا بالناس فى الحفلات ... و ليس هذا فقط بل انه لرخص سعره ماديا فقد قطع عيش موسيقيين احترفوا الموسيقى...., و منع اى فرصة للناس لمقارنته مع اى فنان او موسيقى محترف.
و لا ادرى لماذا لا تأخذ نقابة المهن الموسيقية موقفا من هؤلاء بمنعهم من احياء الحفلات الموسيقية لعدم احترافهم لأى نوع من الموسيقى؟؟؟؟؟
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 17/07/2007, 10h36
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: دردشة موسيقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة

أما الحاجات إللى إنت عملتها كلها دى .. فكرتنى بعلى بيه مظهر .. وهى الشخصية التى قام بأدائها الفنان محمد صبحى .. واحد بيحشر مناخيره فى أى شئ وكل شئ .. ولا يفلح فى أى شئ .. المهم إنك تكون فى الأخر فلحت فى حاجه ..


والله يا كبير الآلاتية .. الموضوع بالنسبة لي ماكانش حشر مناخير .. زي ماحضرتك تفضلت ووصفت
بس هو كان مجرد تجارب ، من أثر حبي للفن بصفة عامة
وزي ما أنا قلت ، أكيد التجارب دي عمرها ما هاتسفر عن شيء لإنها تجارب طياري كده بدون تركيز ..
إوعى تفتكر إني خدت على خاطري من كلمتك بتاعة المناخير ، وإن الواحد مافلحش في حاجة
بل بالعكس .. أنا باقولها على الملأ .. وأنا باضحك .. إنها فعلا كانت تجارب لذيذة ، وأثناء ماكنت عايش جواها ، كنت متأكد إني مش هاكمل ..
بس تعرف بقى إني كمان عملت توزيع موسيقي ..
وكانت فكرة مضحكة ، وكانت نتيجتها غاية في الجمال
حيث عملت توزيع موسيقي أو بالأحرى إعادة توزيع لأغنية Coco Jumpo ..
عملت لها توزيع شرقي بحت ، حيث كان بآلة القانون ، والإيقاعات الشرقية
والصاجات ، والسقفة ..
وكان ده من خلال الأورج ذو الإمكانيات الكبيرة بتاع صاحبي
حيث سجل صاحبي اللحن على الأورج ( بعزفه هو من خلال استخدام صوت آلة القانون )
وبعدين فهمني الطريقة .. أدخل أي آلة في مكان داخل الموسيقى
وقعدت أنا بقى أجرب أدخّل السقفة إمتى ، والصاجات إمتى ، والطبلة بإيقاع معين ثم إيقاع آخر على شوية زغاريد على ناس بتهيص ..
وطلع في النهاية توزيع في منتهى الروعة .. ومش هاقول حقق نجاح قد إيه عشان سامية ماتتريقش هي كمان
ويمكن ساعتها بس عرفت معنى كلمة توزيع موسيقي
أو ماهي وظيفة الموزع الموسيقي

غازي
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 08h19.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd