رد: الألحان المتكرره في بعض الأغاني
كلمة عتاب يا حب , دى اغنية ليها قصة طويلة ورأيي ان بليغ حمدى اوفى فى اسهامه لفريد الاطرش لكنه لم يوفق فكعادة بليغ حاول اظهار لفتة او متنفس شعبى عن طريق اللحن الراقص وهو ما لا يتحمله اللحن الشجى واعتقد انه لو كانت سنحت هذه الفرصة وقبل بها عبد الوهاب كانت هتطلع اقوى تبعا لاسلوبه ومدرسته لان عبد الوهاب والموجى هم من اقرب لهذا اللحن
لكن فى المجمل ان كنا بنتكلم عن فكرة اقتباس الملحن لبعض الجمل الموسيقية من بعض الحانه فلا بأس فى ذلك لان روحه وعقليته وتكوينه الموسيقى بيأثر ديما فيه وبيظهر فى اعماله واحساسيه وبينعكس فى تعبيراته الفنية بتوصل انك لم تسمع نغمة معينة بدون اى غناء بتعرف دى من الحان مين علي طول من اسلوب الملحن ومدرسته وتعبيراته الفنية المتشابهة لانه نفس الاحساس و(نفس الدماغ) لنفس الشخص . مثل الحان السنباطي مثلا هتجد تشابه بين لازمة هل رأى الحب سكارى فى الاطلال ومقدمة نهج البرده فى الاربيعنيات والحانه الدينية . وتجد مثلا لعبد الوهاب فى اخر كوبليه من غير ليه وفى اغنية مصريتنا فى الثمانينات
وهكذا تجد روح بليغ حمدى فى اى عمل له من اول جملة موسيقية تؤديها الفرقة وستجده يأخذ من هنا ويضع هنا فى جملة لانه موضوع التأثير والتأثر بيفضل ملازم لمدرسة واحساس الملحن ويحاول على قدر الامكان الفصل بين اعماله لتتمتع بالتميز ولا تتشابه على بعضها
|