رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى
الاخ العزيز sfakhri
طبعا كلماتك اسعدتنى كثيرا .. وفيه حاجة مهمة جدا بالنسبة لأى واحد مثلى يعنى بكون سعدي جدا لما ادقق اوى فى حاجة واتع فيها احس ان حد بيقدر تعبى وانت ذكرت مشكورا كلمة الدقة المتناهية .. يعنى اللحن ده كعادتى انا كتبته بمنتهى منتهى الدقة كتبته بذمة يعنى ... انت طبعا حافظ اللحن المفروض بعد مافيروز بتغنى الكوبليه الاول ووراها الكورال الفرقة بتعزف المقدمة تانى نفسها كموسيقى للكوبليه ولكن بيختلف ان فى المقدمة كان بيدخل القانون لما صارت موسيقى الكوبليه الفرقة بتقول بدل القانون .. وهنا ممكن اى واحد عايز يكروت ويخلص نفسه يعمل سينيو ويكتب فوقها فى اسينيو فرقة يعنى حاجة تلخبط .. وفى الكوبليه الثانى لو تلاحظ ان اللحن تقريبا زى لحن الكوبليه الاول لكن مع اختلافات طفيفة وهنا الدقة المتناهية خلتنى اكتبو تانى ومع مراعاة الاختلافات الطفيفة دى لأن مخارج الكلام مختلفة كذا مرة ... وبرضو لو اى حد بيعمل وخلاص كان حا يكتب ع الكوبليه الاول غناء الكوبليه الاول والثانى
كمان فى الآخر الكورال بيقول المذهب ثم فيروز بتقوله لكن بتعمل ابطاء حتى التوقف .. فيه ناس بتعمل مرجع وتكتب ثانى مرة ابطاء بس برضو ممكن انس تتلخبط لن حايبقى فيه سينيوهات كتير وكودات كتير مالهاش لازمة واللحن اصلا صغير يعنى صفحتين ونصف ما يستاهلش اللخبطة دى .... والشىء المضحك فى كل المواضيع انى عان اتعودت على العمالقة فى الكتابة يعنى وانا بكتب اى لحن بحس ان الملحن خلفى بيراقب بعمل ايه وفى اللحن ده كنت حاسس ان فيروز هى اللى طلبته ولازم اديها شغل يخلى الفرقة تقول الله ايه الحلاوة دى مش مجرد نوتة يعزوفها وخلاص
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
|