أستاذ عادل
ألف تحية وألف شكر
علي الكسار- عزت الجاهلي -تحية كاريوكا- زوزو لبيب- محمد عبد الوهاب- اسمهان
مؤخرا أعدت مشاهدة أفلام المرحوم علي الكسار فلاحظت حضورا بارزا للفنان عزت الجاهلي فهل كان جده أول عازف على الكمان كما هو وارد في هذا الرابط
ومما لفت انتباهي ايضا مشاركة تحية كاريوكا في هذه الأفلام القديمة كما هو الشأن بالنسبة لها في فيلم خفير الدرك
وشاركت ايضا مع فوزي الجزايرلي وكان اسمها في مقدمة الفيلم تحية محمد و شاهدتها في فيلم ما أقدرش وهي تغني الحب وما أدراك ما الحب فهل هؤلاء الممثلون يغنون سليما وكيف يتعامل معهم الملحنون
وممن شارك علي الكسار ايضا و الجزايرلي زوزو لبيب واغانيها تظهر الموسيقى بالنكهة القديمة و لها وقع جميل في الأذن
وكل ما اعرفه من أغانيها
سحرني نورك يا قمر
تعالى اسكن هنا
يا ما أحلى الحب
ما أحلى الفسحة
و أغنيتها يا مااحلى الفسحة تذكرني في مقطع لها بمحمد عبد الوهاب عنذما تقول مركب على المية رايحة وجاية
وعلى ذكر عبد الوهاب فإن له فانتازيا نهاوند فما المقصود بالفانتازيا وهل صاحبها حر في أن يتصرف كيف يشاء أم هل تحكمه قواعد مع كل ذلك ولو تفضلت مشكورا بالتوضيح من خلال عمل عبد الوهاب هذا
وأخيرا أستاذعادل بالنسبة للريسيتاتيف أ يخضع للتدوين أم لا
فمثلا أسمهان تقول في دخلت مرة في جنينة
مسكين يا روحي عليه
هل هذا يتعذر على التدوين
وشكرا
الاخ العزيز
اشكرك على الموضوع
قبل ما اقول حاجة عن الريسيتاتيف ومعناه للى مايعرفوش معنى الكلمة
ان وسط الاغنية المطرب ممكن يقول عبارة او جملة مش منغمة كلام بس بإلقاء شعرى
الموسيقى العربية بتتميز ان مالهاش قواعد ثابتة يعنى الريستاتيف ممكن يكون فيه نغم واضح او ممكن ما يكونش يكون القاء زى ماتقرا شعر
وفى حالة النغم الواضح انا عشان اكتبو لازم يكون حاجة قصيرة اوى ماتجهدنيش فى التفكير ازاى اكتبها وثانيا عشان اللى يقراها ما يتوهش فيها يستوعب اللى انا كاتبو
والمفضل تكون لحن قديم وجملة شهيرة مثال فى عاشق الروح : ضحيت هنايا فداه وحعيش على ذكراه ودى نموذج يتدرس عليه الموضوع يعنى عبد الوهاب بيقول ضحيت هنايا فداه
والكورال بيرد لشهد عليه ياليل بنغم محدد
او من الامثلة الشهيرة فى اغنية حكيم عيون لما بتقول له : حكيم روحانى حضرتك ؟
دى جملة مش منغمة ولو انا كتبت الاغنية حترك مساحة فاضية واكتب عليها ( كلام )
اتمنى تكون الرسالة وصلت مع اطيب تحياتى عاتدل صموئيل