بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( بعيد عنك )
كلمات : مأمون الشناوى
ألحان : بليغ حمدى
غناء : أم كلثوم
أغنية بعيد عنك من الأعمال المتميزة للملحن العبقرى بليغ حمدى
تبدأ الأغنية بمقدمة موسيقية جميلة جداً .. تبدأها الوتريات فى أدليب ثم يدخل الإيقاع مع دخول القانون
والإيقاع هنا هو ( الجراتشه ) أو ( الكراتشى ) وهو إيقاع رباعى الميزان 4 / 4
إختار عمنا بليغ مقام الكرد ليبدأ به الموسيقى .. ثم يتحول للبياتى عند دخول الأكورديون وحتى تسليم الغناء لأم كلثوم
حيث تغنى أيضاً من البياتى ( نسيت النوم وأحلامه .. نسيت لياليه وأيامه ) بطريقة الغناء الحر ( غناء فالت )
ثم مع دخول الإيقاع تغنى ( بعيد عنك حياتى عذاب ) والإيقاع هنا هو الواحدة الكبيرة وهو رباعى الميزان أيضاً 4 / 4
وتظل مع البياتى حتى ( ومهما السهد سهرنى ) ثم تحويلة لمقام النيروز عند ( لا طول بعدك يحيرنى ولا الأيام بتبعدنى )
ثم عودة للبياتى مع ( بعيد عنك ) لتنهى المذهب
لازمة موسيقية جديدة من البياتى أيضاً .. لتغنى أم كلثوم ( لا نوم ولا دمع فى عنيا .. ماخلاش الفراق فيا ) من البياتى
سنلاحظ أن أم كلثوم أعادت غناء المقطع ( ماخلاش الفراق فيا )
المرة الأولى من البياتى .. والمرة الثانية من مقام الشورى .. ويقال له ( قارجغار ) .. ومقام الشورى من عائلة البياتى
فهو يتكون من جنس بياتى وجنس حجاز
وننتقل للراست عند ( وبين الليل وألامه .. وبين الخوف وأوهامه )
ثم عودة للبياتى مع ( بخاف عليك وبخاف تنسانى ) ثم الراست مع ( على طول صحانى )
ثم نفس الطريق والسيناريو الذى إتبعه فى المذهب .. بياتى ثم راست ثم نيروز .. وينهى الكوبليه بالبياتى
لازمة موسيقية جديدة مع عودة إيقاع الجراتشه .. وصولو أكورديون بديع
ثم تسليمه مع الوتريات و ( إفتكر لى لحظة حلوة .. عشنا فيها للهوى )
جدير بالذكر أن المقام المستعمل فى هذا الكوبليه هو النكريز ..
وتغنى أم كلثوم من نفس المقام ..
ثم تحويلة للهزام عند ( خد من عمرى كله .. إلا ثوانى أشوفك فيها )
وعودة مع البياتى عند ( الشوق .. أهـ من الشوق وعمايله )
ثم يتوقف الإيقاع .. وتغنى أم كلثوم بطريقة الغناء الحر ( الفالت )
( ياما بداريها ياما .. ياما بحكيها ياما )
ونعود لنفس الطريق مع ( بخاف عليك وبخاف تنسانى ) وحتى نهاية الكوبليه
ولازمة جديدة من البياتى يتخللها شئ من الكرد .. عند عزف الوتريات بطريقة النقر ( بستكاتو )
وتغنى أم كلثوم ( كنت بشتاق لك وأنا وإنت هنا .. بينى وبينك خطوتين ) من البياتى
ثم ننتقل للنوا أثر عند ( من غلبى وفين إنت يانور عينى )
وعودة للبياتى مع ( فين اشكيلك فين .. عندى كلام وحاجات )
ثم ( بخاف عليك وبخاف تنسانى ) .. ونفس الطريق لنهاية الكوبليه والأغنية
أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .