* : ليلى نظمى- 16 سبتمبر 1945 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 22h27 - التاريخ: 01/06/2024)           »          نوت الأستاذ الهائف (الكاتـب : الهائف - - الوقت: 19h56 - التاريخ: 01/06/2024)           »          فؤاد المهندس و شويكار (الكاتـب : سامية - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 19h15 - التاريخ: 01/06/2024)           »          عبد المنعم مدبولي- 28 ديسمبر 1921 - 9 يوليو 2006 (الكاتـب : el.3ndlib - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 19h05 - التاريخ: 01/06/2024)           »          حلقات إذاعية نادرة (الكاتـب : حازم فودة - - الوقت: 18h30 - التاريخ: 01/06/2024)           »          هاني شاكر- 21 ديسمبر 1952 (الكاتـب : طارق مكاوي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 18h23 - التاريخ: 01/06/2024)           »          محمد قنديل- 11 مارس 1929 - 9 يونيو 2004 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 17h58 - التاريخ: 01/06/2024)           »          المجموعة (الكاتـب : السيد المشاعلى - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 17h21 - التاريخ: 01/06/2024)           »          وردة الجزائرية- 22 يوليو 1939 - 17 مايو 2012 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 16h58 - التاريخ: 01/06/2024)           »          فريد اسكندر (الكاتـب : Abo Ruby - آخر مشاركة : loaie al-sayem - - الوقت: 11h22 - التاريخ: 01/06/2024)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #11  
قديم 19/12/2012, 00h32
فؤاد العلمي فؤاد العلمي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:75696
 
تاريخ التسجيل: septembre 2007
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
... وياريت اى حد منكم لو يلاحظ اى ملحوظة جوهرية فى اى نوتة ينبهنى وانا اصلحها
هى الغلطة جت منين ؟ وده درس للمدونين

مع اطيب تحياتى-عادل صموئيل


أخي العزيز الأستاذ عادل
أشكرك على عطائك الفياض، وأشكر أيضا الأخ العزيز وائل علوي على كلماته اللطيفة.
أنا أتفق مع حضرتك في كل آرائك ووجهات نظرك، حتى أحيانا يتهيأ لي أنك تتحدث بلساني. وتلبية لطلبك المرفوع أعلاه، أقول لحضرتك أن هناك شيء واحد لا نتفق عليه، ألا وهو مقام السيكا المصورة. فيا إما حضرتك لا تستوعبه بما فيه الكفاية، أو أنك لا تحبه ولا تحب حتى ذكر إسمه، مع أنه مقام قائم الذات وموجود في كل الدراسات.
هناك أشياء لا زالت معلقة. ذكرتَ في مشاركتك حول مقام المقطع الثاني لأروح لمين، اسم الأستاذ الآلاتي والمرحوم عمار الشريعي. دعني أصحح لأقول هما تكلما عن شمس الأصيل وليس عن أروح لمين.

شمس الأصيل:
حضرتك دونت المقطع الثالث من السيكا المصورة على الفا نصف دييز، والمرحوم عمار الشريعي قال بأن هذا المقطع هو سيكا مصورة على الفا، أي تدوينك يزيد بربع تون. وكذلك الأستاذ الآلاتي قال أيضا إن المقام هو السيكا المصورة على الفا. وأنا قبله بسنة أي بتاريخ 23/11/2011 قلت نفس الكلام في صفحة 488 من طلبات النوتة، حيث طلبت منك أن تخفض التدوين ربع تون، وحضرتك طلبت مني أن أدون لك مازورتين أو ثلاثة لتعرف ما أقصده، وفعلتُ، وحضرتك لم تستجب لطلبي.
الأستاذ الآلاتي، رغم احترامي الشديد له، فإنه تناقض في تدخله، لأنه قال أن النوتة صحيحة وفي نفس الوقت قال بالحرف: "اللي عايز يعزفها زي أم كلثوم، يرجع ربع تون لورا".
مداخلة الأستاذ الآلاتي فيها الكثير من الاحترام والمجاملة لحضرتك، وأنا أرد وأقول إن هذا النوع من المجاملة فيه شيء من الضرر، لأن الكثير من المشاركين يستشهدون بما يقال في هذا المنتدى، لذا أطلب وأرجو من الأستاذ الآلاتي أن يتدخل في الموضوع بكل أمانة وبكل صدق وأيضا بكل وضوح. لأن هدفنا هو تبادل المعرفة، وله مني جزيل الشكر.

أهواك مقطع ولاقيك:
حضرتك دونته على الصبا، وقلت عبد الوهاب عمل "فزلكة". فعلا هو عمل فزلكة، وهذه الفزلكة هي شيء مضبوط وله إسم، أي السيكا المصورة على الدوكا (الري)، لا أقل ولا أكثر.
وأنا قمت بعزفه، وكذلك الأخ العزيز وائل علوي، والإخوان في المنتدى أبدوا برأيهم، لكن حضرتك فضلت الصمت والحياد، ولستُ أدري لماذا، مع أن الأخ وائل وأنا كان هدفنا شريفا ألا وهو إظهار الصواب من الخطأ.

أروح لمين:
حتى لا تكون مشاركتي كلها كلام، يسعدني أن أقدم لكم من عزفي المتواضع، المقطع الذي سئل عنه. إنه وبكل تأكيد، مقام السيكا المصورة على الراست (الدو). وهو بالضبط نفس مقام الكرنك في مقطعه أين يا أطلال للكبيرعبد الوهاب.

أستاذي عادل، آسف على الإطالة وأرجو ألا تغضب مني، فأنا استفدت وأستفيد وسأستفيد من كثيرا، وأتمنى أن تلقى ملاحظاتي آذانا صاغية من حضرتك.
أخوك فؤاد الذي يقدرك ويحترمك.

اخى العزيز
انا لا اتجاهل اى ملحوظة
ولكن انا احب ان ابتعد عن الجدال فى المقامات التى يختلف عليها اتنين يعنى بكتب النوتة بطريقة علامات التحويل بمعنى بكتب التحويل اللى انا سامعه
اما عن المقاطع الصعبة والتى فيها فزلكة تلحينية احيانا وبينى وبينك دى ما يقدرش يعزفها غير المحترفين جدا جدا انا بكتب وهم يعزفوها زى ماهم حاسينها
لسبب خطير جدا ان حتى لو النوتة مكتوبة قدامك زى ما انت عايز بالمللى فى العزف حتلاقى حاجة .. وهى ان النغمات مش هى اللى على الاورج بمعنى مش اللى محسوبة بدقة ... يعنى حتلاقى نغمة زايدة شعرة او خاسة شعرة .. والعازف القدير جدا جدا هو اللى يقدر يعزفها ... والفنان المرحوم عمار الشريعى قال ممكن تكون حاجة بس احنا بنعزفها كده ... وانا بتعامل مع محترفين ومع مبتدئين ... وانت لو حسبتها حتلاقى المحترفين بيعزفوا سماعى مش محتاجين النوتة فى الاغانى القديمة اللى هم حافظينها
وبالعكس ممكن انا ادونها وهو له فى مقطع او جملة رؤيا معينة وانا احترمها ... لكن الهواة هنا حايروحوا فى الرجلين ... يعنى حصل مثلا كتير جدا ان نوت مكتوبة من قبللكن مكتوبة صعبة جدا وناس كتير ماعرفوش يقروها لما طلبوا منى اكتبها تانى قمت بكتابتها نفس اللحن بس اسهل ومن هنا ناس كتير عزفوها ومانش فى الحلم انهم يعزفوها ده غايتى
وانا لا اغضب من النقد ابدا .. لكن اللبس بيحصل فى المقمات او التحويلات اللى بيختلف عليها اتنين دائما .. ومن هنا لو اتكتبت بطريقة الطرف الثانى حايحس انها خطأ
وفيه هنا ملحوظة خطيرة المقطع الجميل اللى انت عازفه مايقدرش يعزفه عازف هاوى او مبتدىء لأن الهاوى عادى بيحسس على النغمات ومختاج نغمات مستقرة لكن المقاطع الصعبة دى بتحتاج واحد متمرس جدا فاهم هو بيقول ايه
فيه كمان ملحوظة خطيرة المقاطع اللى انت اتكلمت عنها دى اتعزفت ايامها بدون نوتة
يعنى كان الملحن بيمسك العود ويسمع الفرقة احساس والفرقة بتقول مثله وكذا مرة السنباطى اماى قال انه مش بيحب النوتة يعنى كان بيفضل ايام زمان قبل النوتة
لذلك كان فى كل البروفات فى الفرقة الماسية مع ان النوتة مكتوبة امامنا كان بيجيب معاه العود ويعزف امامنا عشان ناخد الاحساس اللى مش موجود فى النوتة
وحاجة تانى ان فى السنوات لاخيرة وبعد وفاة ام كلثوم تلاقى كل الالحان ما بقاش فيها الفزلكة دى لأن المقمات الغريبة دى بتتعزف سماعى والنوتة بتقلل من الجودة
بمعنى ان النوتة بيطلع منها المقمات الصريحة اكتر
حاجة تانية انت قلت فى شمس الاصيل نرجع ربع تون مين العازف اللى يقدر فى وسط لحن يعزف جملة يؤجع ربع تون ممكن عازف القانون فقط يعنى يضبط العرب بسرعة لكن المكنجات مثلا صعب جدا وحتمشى معاه تحسس على النغمات
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 30/01/2019 الساعة 22h15
رد مع اقتباس
 

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 2 ( الأعضاء 0 والزوار 2)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 22h39.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd