
26/06/2012, 20h58
|
Banned
رقم العضوية:650005
|
|
تاريخ التسجيل: June 2012
الجنسية: سماعي
الإقامة: سماعي
المشاركات: 100
|
|
|
رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى
( اخى العزيز
كلامك مضبوط
قبل ال 6 تريبل كروش ضع سكتة دوبل كروش تبقى اتحلت كده
هى المشكلة جت لأنى مش بقدر اكتب التوزيع انا نزلتها بعد التعديل فى المرفق
بس هى مش غلطة خطيرة لأنها سريعة جدا مش حاتبان
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل )
هي فعلا غلطة لا تستحق الذكر اصلا .. دي تماحيك بس عشان نسمع صوتك يا باشا
شكرا جزيلا مرة اخري لأستاذي العظيم ملك التدوين
اخى العزيز
موضوعك فتح موضوع اقول لكم عليه من باب العلم فى الموسيقى الشرقية
زى ما قلنا مليون مرة قبل كده ان فى الموسيقى الغربية كل حاجة بتتكبت فى النوتة , يعنى العازف بيطبق حرفياً كل اللى قدامه النغمات والمشاعر والاحاسيس والتعبير كله بيبقى مكتوب , لكن عندنا فى الموسيقى الشرقية عشان احساس وبصمة العازف مهم جدا جدا .. لما بندون مش بندون كل الحاجات دى لأنها اولا حاخلى كل العزفين بصمتهم تبقى واحدة وثانيا العازف المبدع حايتخنق , وثالثا عندك ناس زى ام كلثوم انت عشان تتمتع بالجملة اكيد لازم تسمعها 8 مرات .. ولو كان الاحساس مكتبو حاتسمع ال 8 مرات حاجة واحدة نسخة كربونية ,,, لكن بطريقتنا تلاقى المطرب بيتسلطن ويطلع كل اللى عنده والعازف بالطبع كل مرة فى الإعادة بيقول احلى
اما عن الحركة اللى انت قلت عليها واللى انا مدونها 6 تريبل كروش ... انت لو دققت علميا فيها مش حاتلاقيها 6 تريبل ولا اى حاجة من اللى محسوب اكاديميا
الحركة دى بتبقى حاجات متداخلة زى موج البحر ... يعنى واحنا بنسجلها فى الاستوديو مثلا بتبقى النوتة مكتوبة حاجة بييجى الملحن بيقول ببقه عايزها
ترررررررررررررم .. احنا بنفهم هو عايز ايه وال 6 تريبل مش بنعزفهم مع بعض كلنا ولكن بنعزفها بتداخل ... ولو دقق تيها او فى الحاجات اللى شبهها فى اى لحن تلاقيها تداخلات مش محدودة زى امواج البحر ,, لذلك اى عازف لوحدة مش ممكن يقولها زى مابتسمعها فى الراديو .. انا هنا عملت لها تبسيط عشان لو واحد لوحده عزفها تطلع حاجة تتسمع لكن فى الحقيقة اصلها عبارة عن تداخل بين كذا عازف مع بعض مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
مع اطيب تحياتى
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 27/06/2012 الساعة 10h20
|