* : زهيرة سالم- 7 مارس 1942 - 27 ديسمبر 2020 (الكاتـب : jamal67 - آخر مشاركة : عطية لزهر - - الوقت: 17h14 - التاريخ: 06/09/2025)           »          موفق بهجت- 17 مارس 1938 (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 16h10 - التاريخ: 06/09/2025)           »          المطربة سحر (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 15h44 - التاريخ: 06/09/2025)           »          اصوات منسية (الكاتـب : هادي العمارتلي - آخر مشاركة : fehersaad - - الوقت: 14h50 - التاريخ: 06/09/2025)           »          نهاد طربيّه (الكاتـب : Edriss - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 10h05 - التاريخ: 06/09/2025)           »          كارم محمود- 16 مارس 1922 - 15 يناير 1995 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : أحمد شهاب - - الوقت: 08h54 - التاريخ: 06/09/2025)           »          فى انتظار حفل اذاعة الاغانى الخميس الاول من شهر بتمبر 2025 (الكاتـب : EgyLoveR1980 - آخر مشاركة : محمد حسام محمود - - الوقت: 07h37 - التاريخ: 06/09/2025)           »          عبادي الجوهر (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h28 - التاريخ: 06/09/2025)           »          سليم الطبَّاع (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 04h39 - التاريخ: 06/09/2025)           »          فريد الأطرش فتى غلاف في مجلات قديمة (الكاتـب : el kabbaj - آخر مشاركة : أبوإلياس - - الوقت: 23h30 - التاريخ: 05/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #8  
قديم 07/06/2012, 10h18
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 139
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

استاذ عادل ازى حضرتك ومن فضلك عندى سؤال

حضرتك كنت عايش مع العظماء لفترة طويلة وكنت عارف نهج حياتهم

طيب هما كانوا بيسمعوا انواع من الموسيقا الغربية او اليونانية او الهندية او اى موسيقا غير شرقية
ولا كانوا لايسمعوا غير الموسيقا الشرقية فقط

لانه الناس كانت عظماء واكيد كانوا منفتحين على العالم الخارجى رغم ضعف وسائل الاتصال فى وقتهم

مثلاا انا سمعت انه عبد الحليم كان بيحب يسمع الموسيقا البريطانية اكتر او الفرنسية ومحمد عبد الوهاب كان بتابع دائما الجديد فى الموسيقا العالمية لكن المشكلة انه فى مؤرخين يقولوا لا ماكانوا بيسمعوا غير الشرقية فقط وناس تانية تقول هما كانوا بيعرفوا ايه الجديد بس واكيد الحقيقة عند حضرتك انت اكتر

تحياتى
عزيزى عمرو
انت سألت سؤال مهم بس هو خطورة السؤال ان المؤرخين دول بيبقى معظمهم ناس بتحشر نفسها فى حاجات عمرهم ماشوافوها وبيتكلموا عن ناس ماتوا ومش حايقدروا يردوا ,, والخبيبة التقيلة دى بتبان فى المسلسلات اللى بيعملوها عن العمالقة وبتكون كلها كذب اوهبل اوحاجات ماحصلتش او اساءة من دون سبب لناس لهم عشاق ومعجبين يعنى آخرها المسلسل الفاش بتاع صباح مثلا .. اى عازف كمان عربى بيعشق انور منسى مكانش فيه داعى انو يتشوه بهذه الطريقة لأن الناس بتسمع عزفه فقط ومكانش فيه داعى انهم يطلعوا رشدى اباظة اللى كان اسد بالهيافة دى .. وف وسط المسلسل قال ايه : عبد الحليم قاعد مع صباح عند الهرم وبيقول لها فاكرة المايسترو اللى كان معاكى فى الحفلة بتاعة اخر مرة ايه رأيك تيجى نتبناهم وناخدهم ونعمل فرقة ونسميها الفرقة المسية ونشتغل عليهم علما بأن الفرقة الماسية كانت معمولة ككيان رهيب قبل كده بسنوات كتير ..
وورد فى وسط الوار ان صباح واحمد فؤاد حسن كانوا فى بلد اجنبى وخلصوا الحفلات بعدين قالت لو ان عندها 3 حفلات طلعوا فجأة فى باريس وكلام هبل .. يعنى ايه الفرق بين الفنانين الكبار والعوالم ؟ ان العالمة لو متفقة على فرح وجه لها فرح اجره احسن او فيه نقطة اكتر انها بتروح الفرح الاحسن وتتفق مع عاملة تانية تروح الفرح الواقع الاولانى ده .. ده شغل العاولم لكن العمالقة يعنى لو فيه حفلة فى دولة تانية لازم الاتفاق عليها يكون بالطريقة الآتية :
متعهد الحفلات هناك اولا بيكلم مدير الفرقة الماسية ( حسن انور ) وبعد ما يتكلم مع حسن انور مش بيتفقوا وخلاص .. فيه طقوس خطيرة .. لازم حسن انور يكلم مدير فرقة ام كلثوم ( حسين معوض او المهندس الدسوقى ابن اخت ام كلثوم ومدير اعمالها ) يشوف فى الموعد بتاع السفر ده فيه حفلات متفق عليها مقدما لأم كلثوم لن فرقة ام كلثوم والفرقة الماسية نفس العازفين تقريبا وام كلثوم لها الاولوية وبعد ما مدير فرقة ام كلثوم يرد على مدير الفرقة المسية يرد على متعهد الحفلات الاجنبى ويتم التنظيم واللى عادة بيتأجل او بيتحدد ميعاد تانى غير اللى كان عايزه المتعهد فى الاول .. بعدين لازم ييجى المتعهد القاهرة ويعمل عقد ويدفع مبلغ وشرط جزائى وشغلانة يعنى العقد يتضمن السفر والإقامة والتأشيرات وكل حاجة مش سايبة العملية كده .. المهم من كلامى تحس ان العملية او الحياة مع العمالقة ليها طقوس .. ده بالعكس الملحنين العظام زى عبد الوهاب كانوا بيسعموا الاجنبى اكتر من العربى .. يعنى عبد الوهاب حافظ معظم سيفمونيات كل ملوك الموسيقى الكلاسيكية وكمان الروس زى تشايكوفسكى وكورساكوف والموسيقى الحديثة الاسبانية والإيقاعات الغريبة والجديدة يعنى لازم يكون مطلع على كل اللى بيحصل فى العالم عشان يبقى هو كمان فى الصورة
طيب ماكانش بيسمع الموسيقى العربية ازاى ؟؟؟؟؟؟
كان بيسمع التراث يعنى الموشحات والحاجات دى لكن العربية الحديثة كان ليها طقوس محددة يعنى كان عبدالوهاب لما حا يعمل لحن قادم لأم كلثوم كان بيسمع بسرعة كده هى غنت ايه آخر حاجة للسنباطى وبليغ مثلا عشان يبقى عارف هى وصلت لإيه وامكانيات الفرقة وصلت لإيه بعد آخر لحن سابق هو عمله .. يعنى تلاقى ملحن دخل الجيتار يروح بليغ مدخل الاكورديون ييجى السنباطى يدخل البيانو وهكذا .. بس هو المشكلة الخطيرة فى التأريخ الناس اللى بتستغل ان معظم الناس بتنسى التاريخ ( فى كل حاجة ) ويشتغلوهم .. يعنى العملية بقت سبوبة ممكن اى واحد يألف كتاب على حاجات ماحصلتش او معلومات مغلوطة
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 07/06/2012 الساعة 16h59
رد مع اقتباس
 

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 14 ( الأعضاء 0 والزوار 14)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 17h50.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd