* : أغـاني مجهولة .. من المؤدي ؟ (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h42 - التاريخ: 08/09/2025)           »          عصمت عبدالعليم- 15 فبراير 1923 - 19 يناير 1993 (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h17 - التاريخ: 08/09/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : ابرااهيم احمد - - الوقت: 05h53 - التاريخ: 08/09/2025)           »          نجاة الصغيرة- 11 أغسطس 1938 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : MOSAAB888 - - الوقت: 22h11 - التاريخ: 07/09/2025)           »          ملفات بجودة عالية من الأعضاء لقسم العراق - 2017 (الكاتـب : نور عسكر - آخر مشاركة : يونس حسين - - الوقت: 21h36 - التاريخ: 07/09/2025)           »          محمد أفندى سلامه (الكاتـب : auditt05 - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h27 - التاريخ: 07/09/2025)           »          بديعة صادق- 22 أغسطس 1923 - 7 يناير 2010 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h00 - التاريخ: 07/09/2025)           »          كاريمان (الكاتـب : FAROUK_EL_SHAFEI - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h51 - التاريخ: 07/09/2025)           »          إسماعيل شبانة- 6 ديسمبر 1919 - 28 فبراير 1985 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h43 - التاريخ: 07/09/2025)           »          محرم فؤاد- 25 يونيو 1934 - 27 يونيو 2002 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h38 - التاريخ: 07/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #11  
قديم 12/11/2011, 16h47
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة

احبائى
ردا على الموضوع السابق بخصوص ااغانى المنسية من الاذاعة حقول اللى اعرفه
اى مطرب محترم عالى المقام زى عبد الوهاب وام كلثوم وبالطبع كل اللى كان فى نفس المكانة من سنة 1930 ومابعدها , المطرب ده كان بتعمل له حاجة اسمها مطرب معتمد فى الإذاعة المصرية , والكلمة دى يعنى من تاريخ التعاقد ده كان المطرب بيجيب كل تسجيلاته السابقة على هذا التاريخ وكانت وقتها الاسطوانات الحجارى بتاعة الحاكى , او كانت الاذاعة بتتصل بكل الشركات اللى المطرب ده عمل عندها اسطوانات و وكانت بتشترى نسخة من الشركة وبالطبع المطرب والمؤلف والملحن كانوا بيقبضوا فلوس من الاذاعة , وبالطبع معنى كلامى ان كل مطرب كان بيجيب كل تسجيلاته السابقة , وكل التسجيلات اتالية كانت اوتوماتيكيا بتتسجل فى الإذاعة وتخرج للناس عن طريق الإذاعة المصرية , يعنى اصبح العكس بدل ماكان المطرب قبل الاعتماد بيسجل عند شركة الاسطوانات والإذاعة بتشترى منها , كان بعد الاعتماد المطرب بيسجل فى الإذاعة وشركة الاسطوانات بتشترى من الاذاعة , ولكا ظهرت الشركات الحديثة واللى ملك المطربين زى شركة محمد فوزى واللى اصبحت بعد كده صوت القاهرة , وشركة صوت الفن اللى ملك عبد الوهاب وعبد الحليم حافظ ووحيد فريد , كانت الشركات دى بالتعاون مع الإذاعة بينتجوا الاغنية , لأن كان ساعتها الفن تطور والفرقة الموسيقية كبرت والتكاليف اصبحت عالية بالنسبة للوقت ده , وبالطبع مش زى دلوقتى كانت المكاسب كلام فارغ , مما يستدعى ان الشركة والاذاعة بينتجوا اللحن بنسب محددة , طبعا من كلامى ده واضح جدا ان اى اغنية كانت موجودة فى مكتبة الإذاعة , اما اللى بيحصل ان كان فيه حاجة فنية خطيرة فى التقنية , ان الاسطوانة زمان كانت لو ما اتكسرتش او اتخدشت او اساعملت بطريقة غير صحيحة , يعنى كانت الاسطوانة زمان فيهفى الحاكى او الجرامافون او البيكاب ابرة , الاول كانت حديد كبيرة جدا زى المسمار , والابرة دى فيه منها نوعين , نوع رخيص ( كان ال 100 بعشر قروش مصرية يعنى ال 1000 بجنيه ) ودى كانت الابرة بتستعمل مرة واحدة ولازم تغيرها , وكتر الإستعمال الابرة سنها بيتبرى وتؤذى الاسطوانة , والابر النوع الفخم كانت الابرة بتستعمل عشر مرات وكان تمن ال 100 ابرة جنيه مصرى واحد وكان بيساوى خمسة دولار وقتها ) ومن هنا كان الشغوفين بإستعمال الاسطوانات لازم عشان يحافظوا عليها لازم يحسبوا الابرة اشتغلت كام مرة , والمعروف او التميز ان الايطوانة بتحتفظ بكفاءة التسجيل عليها مدى الحياة , بعد كده ظهرت الابرة الالماظ والاسطوانات المرنة اللى مش بتتكسر وكان زمنها كل وجه ساعة وكانت الاسطوانة القدييمة كل وجه 3 دقائق ونصف انتهت مشكلة الابرة , لأن البرة كانت ممكن تشتغل آلاف المرات ) , لما فى الاربعينات ابتدا التسجيل على الشرائط المغناطيسية فى سر خطير يمكن ماتعرفهوش , ان الريط المغناطيسى بتقل كفاءته بعد سبع سنوات , يعنى كان لازم يتنقل على شريط تانى جديد وكل سبع سنوات كان فيها جهاز من المهندسين شغلته الوحيدة عملية نقل الشرائط دى , وكمان بتتنقل على اجهزة عالية الجودة عشان تطلع النسخة بنفس كفاءة الشريط الاصلى , يعنى بيبقى شريط اصلى بيتنقل على شريط جديد , بعدين الشريط الاصلى بيروح لإستويوهات انتاج البرامج بيسجلوا عليه , تسجيل ببقى من الدرجة التانية , يعنى زى برامج الاذاعة المختلفة , على الناصبة مثلا وغيره , مش بيبقى شريط جديد لسه خارج من العلبة ولكن شريط اغنية ممسوح وبيتسجل عليه لحد ما يستهلك , العملية دى خلت فيه حركة خروج ودخول للشرائط واللى هى اغلى شىء فى الإذاعة , الدخول والخروج سهل سرقة الأغانى , والمصيبة كان الشريط اللى عليه الاغنية مش بيتسرق على اساس انه شريط عليه اغنية كذا , ولكن كان بيتسرق وبيتباع فى السوق ب 3 جنيه لهواة التسجيل بيشتروه مستعمل بدل ما يشتروا شريط جديد من المحل ب خمسة جنيه ساعتها , من الكوارث اللى انا حضرتها , بعد وفاة ام كلثوم بسنة جه واحد مندوب عن اذاعة تونس وانا قابلته , قال انهم فى تونس بيموتوا فى ام كلثوم بيعشقوها , وعايزين فى ذكرى ام كلثوم يعملوا اسبوع 24 ساعة فى اليوم ام كلثوم فقط ,
وطبعا قالوا حانجيب الاغانى كلها كلها منين , بالتاكيد الاذاعة المصرية عشان ال 500 سطر اللى انا كتبتهم فوق ودوشتكم بيهم , والراجل اخد تصريح من الاذاعة ودخل مكتبة الشرائط وهناك فوجت انه قعد يلطم على وشه , وقال يانهار اسود ( يعنى ما يقالبها بالتونسى ) قال احنا فى الإذاعة التونسية عندنا اغانى اد دول عشر مرات ولكم ان تتصورا شعورى وانا بسمع منه كده ..... وبدون تعليق طبعا و وللعلم كل الاغانى النادرة اللى بنقدر نصطادها بتكون من الدول الشقيقة او من الاماكن المحترمة زى سماعى هنا واللى عليه حاجات انقرضت من الاذاعة من زمان زى الديناصورات
ام عن اغنية من غير ليه
عبد الوهاب كان زى اى ملحن بيسجل الاغنية على شريط ويديها للمطرب يحفظ من الشريط , بس عبد الوهاب كان عنده تميز خطير , انه من هواة التسجيل وكان عنده اجهزة فى البيت من اللى قلبك يحبها ( والاحهزة دى وخبرتى انا فيها اكتر حاجة خلتنى انا وهو اصحاب ) المهم انه كان بيعمل الاغنية بصوته فى تسجيل عالى الجودة جدا فى بيته زى تسجيل ستوديو الاذاعة , وكان لما بيسجل بيسجل براحته يعنى يسجل المذهب مثلا عشر مرات لحد مايطلع احلى حاجة , بعدينبيستعين بواحد من خبراء المونتاج من الكذا ساعة تسجيل بيمسك المقص ويفصل له اغنية على العود 100% وطبعا تشرفت بصفتى خبير من خبراء المونتاج انى عملت له الحكاية دى كذامرة وبالذات عشان كنت بدون له اللحن , يعنى هو كان بيستفيد من انى بسمع اللحن وانا بقصه 300 مرة وفى التدوين ببقى فاهم هو عايز ايه بالضبط , المهم التسجيلات دى كانت بتتسرب بطرق كثيرة وانتم سمعتوها واشهرها لا تكذبى وست الحبايب وغيرها وكلكم سمعتوها , كانت اغنية من غير ليه هى المرشحة ليغنيها عبد الحليم وانا دونتها وطانت جاهزة , ولكن شاء الله ان يرحل عبد الحليم قبل بدء البروفات بشهر , طبعا فيه حاجة عايزكم تحسوا بيها , انا بعد ما اشتغت مع عبد الحليم او ام كلثوم صعب جدا اشتغل مع اى فسل او بتاع او سموا كما تشاءوا من اللى بيهببوا دلوقتى يعنى نفسى بتصعب عليا ( علما انه ممكن فى حفلة يدفع لى اد اللى قبضته من الفرقة الماسية فى سنة ) طبعا نفس الإحباط ده حسه عبد الوهاب يعنى الأغنية لما تكون معمولة عشان يخلدها عبد الحليم وانتم عارفين طبعا مكانة الأغنية اللى بيغنيها العمالقة بتبقى ايه بعدين فى الذكرى والتاريخ , وطبعا مفيش حد ممكن يحل محل عبد الحليمطالما معمولة لعبد الحليم , يعنى عبد الوهاب لحن لشكوكو واسماعيل ياسين وممكن يلحن لأى حد طالما بيدفع , لكن الاغنية لما تكون معمولة لعبد الحليم .... انتم طبعا فاهمين اللى ممكن اقوله فى 900 سطر وما اقدرش اقول اللى جوايا , وبعد عشرات السنين اما اللحن يموت او عبد الوهاب حس انه ممكن بعد مايموت اى حد اى كلام يسرق اللحن ما صاحبه مات , وقرر ان اغنية لعبد الحليم ما ينفعش إلا يغنيها عبد الوهاب بصوته , بس جت مشكلة خطيرة , ان عبد الوهاب كان لآخر لحظة صوته يمكن احلى من الاول , بس صحته ماتساعدش انتاج الاغنية
لأنه طريقته كان بيغنى فى التسجيل الكوبليه 950 مرة ولسه عايز احلى , ومن هنا جت الفكرة الجهنمية ومش حقول من اللى اشاربيها , اننا ناخد تسجيل عبد الوهاب واللى كان متسجل سنة 1975 , والنوتة اللى انا دونتها
ونسجل الموسيقى ونركب عليها صوت عبد الوهاب , بإمكانية التكنولوجيا ساعتها كانت عملية جنونية , بس بصراحة عبد الوهاب صرف كتير كتير كتير كتير , لدرجة اننا سجلنا الموسيقى فى ستوديو فى فرنسا بعد ماعملنا خمسين بروفة فى مصر , لأن كانت طبعا التكنولوجيا فى فرنسا اعلى كتير فى التركيب ده ساعتها , وطلعت الاغنية
اما مين غناها بعد كده مش تفرق لأنهاالمهم انها اتسجلت بصوت عبد الوهاب يعنى دخلت موسوعة عبد الوهاب ,
او ضمن كنوز عبد الوهاب , ولو كان هانى شاكر فقط غناها مع احترامى الشديد لهانى شاكر وهو صديقى وزميلى فى الكلية , بس اغانى هانى شاكر مالهاش بالطبع خلود اغانى عبد الوهاب وبالذات دى لأنها بصوته بعد ما بطل غناء عقود طويلة .
ومن الاسرار اللى احب اقولها لكم , كان السنباطى بيقبض من ام كلثوم اعل اجر 2000 جنيه فى اللحن فى السنوات الأخيرة , كان كل اغنية بيلحنها السنباطى لغير ام كلثوم يعنى لوردة مثلا لازم بيجيب فرقة ويسجلها بصوته
يعنى كان بيقبض الفلوس من ام كلثوم ويصرفها على تسجيل الحانه , والمؤسف والمخجل والمقرف والمقزز
ان الناس دول ماعملوش فلوس , يعنى تخيل لما الاطلال الملحن العبقرى يقبض فيها 2000 , واى اغنية حقيرة لعمر دياب مثلا الملحن بيقبض فيها تلاتين تلاف الفين وتسعمية وخمسميت الف ..... الخ جنيه
على فكرة : انا مشغول حاليا بكتب لكم اغنية رائعة من العيار التقيل اوى اوى
يعنى اى حد عايز اغنية من الحاجات السهلة ينتظر شوية , يعنى انا شطارتى انى بكتب الاغانى الكبيرة , والاغانى الصغيرة ممكن اى حد يدونها


 


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 2 ( الأعضاء 0 والزوار 2)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 13h20.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd