* : حضيري أبو عزيز (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : الكرملي - - الوقت: 15h19 - التاريخ: 17/12/2025)           »          ٣٠ اكتوبر ١٩٥٤ نادي الضباط *يا جمال يا مثال الوطنية الأولى*.ياظالمني* (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 13h46 - التاريخ: 16/12/2025)           »          ٢٩ مايو ١٩٥٢ * حديقة مسرح الازبكيه * الى عرفات(غير متوفره)*جددت حبك*اهل الهوى * (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 11h12 - التاريخ: 16/12/2025)           »          4 فبراير 1954 سينما ريفولي * سهران * ياظالمني اولى ( غير متوفره) * الرباعيات (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 11h09 - التاريخ: 16/12/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 09h25 - التاريخ: 16/12/2025)           »          شــاديــة- 8 فبراير 1931 - 28 نوفمبر 2017 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 08h14 - التاريخ: 16/12/2025)           »          الأخوة الفنانين / صور نادرة تجمعهم .. (الكاتـب : جرامافون - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h47 - التاريخ: 15/12/2025)           »          مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 19h52 - التاريخ: 15/12/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 18h31 - التاريخ: 15/12/2025)           »          سيد مكاوي- 8 مايو 1928 - 21 إبريل 1997 (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 14h24 - التاريخ: 15/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > أصحاب الريادة والأعلام > محمد عبد الوهاب (13 مارس 1898 - 4 مايو 1991)

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #26  
قديم 22/02/2010, 13h51
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,215
افتراضي رد: بالدليل القاطع محمد عبد الوهاب أقوى صوت في تاريخ أمتنا العربية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
إزاى ما فيش كلام مرسل يا غازى



ما فيش حاجة اسمها أعذب صوت و أحلى صوت منسوبة إلى " تاريخ أمتنا العربية "

دة كلام مرسل و فى المطلق و لا معنى علمى موسيقى له , فيكتور و سليم سحاب و رتيبة الحفنى زينا كلنا بيحبوا عبد الوهاب و إن كانوا معروفين بعدم الحيادية معه , و برغم ذلك الرجل لم يسقط فى بحثه العلمى ليقول أعذب صوت فى تاريخ أمتنا العربية ,

لان صيغة " أفعل التفضيل " لا معنى علمى لها فى الفن و لا يوجد لها مقياس علمى حقيقى و أن كان هناك مقاييس علمية فهى مقاييس فسيولوجية لقوة و شدة النَّفَس أو درجة الرنين أو الطنين , أو مستوى الصوت بالديسيبل ,أو مدى الصوت من الأوكتافات , و كل ذلك يشبه المكملات الغذائية المقدمة مع الطبق الرئيسى و هو حلاوة و عذوبة الصوت التى ليس لها مقياس علمى ,

و إلا.......

لاختبرنا به أى صوت بطريقة " لائق " أو " غير لائق "

و لسهلنا بذلك على لجان الاستماع بالإذاعة مهمتها , و منعنا أبواب الإسفاف الفنى فى " ستار أكاديمى " و " سمعنى صوتك ".

نقطة تانية عايز أقولها بعيدة عن الموضوع ,

المشكلة الفنية التى بدأت فى الثمانينيات و بداية الاسفاف و بداية الاصوات الضائعة سببها ليس فى هذه الفترة , و إنما سببها أيام حليم و أم كلثوم و عبد الوهاب , بسبب قضية الاحتكار الفنى لساحة الطرب و بنفس الطريقة

طريقة " أفعل التفضيل "

فلم يعطوا أى فرصة لمن حولهم للوصول و لم يستوعبوا أية دماء جديدة على الساحة , فلا تستطيع أن تشير إلى فنان عظيم بعدهم فتقول أنه تخرج من مدرسة عبد الوهاب أو تتلمذ على يد حليم أو أسلوبه الغنائى من مدرسة أم كلثوم ,
فجوة فنية كبيرة بين عبد الحليم حافظ و بين محمد منير و على الحجار , سببها حليم ,
و فجوة كبيرة بين أم كلثوم و عزيزة جلال و ميادة الحناوى , سببها أم كلثوم و جيل هذه الفترة من المستمعين.


بالرغم من أن هؤلاء العظام تسلموا الراية من مدارس رواد الموسيقى الحديثة و أخذوا فرصتهم كاملة فنجحوا و صنعوا تاريخنا الفنى.
أخيرا , انت بالذات يا غازى طول عمرك بتقول أنا طول عمرى باسمع كله و باحب كله من أول عدوية لغاية عبد الوهاب, فطريقة التفضيل هذه ليست من مبدأك.

يا راااجل !
مستهين بكلام فيكتور وسليم سحاب ورتيبة الحفني وكمال النجمي ،،
طب نسمع ولا نقرأ لمين بعد كده ؟؟
وخلينا نكون واقعيين ،، هم مش زينا ولا حاجة
احنا لا درسنا مزيكا ، ولا نعرف حاجة فيها غير سماعها
يبقى عشان ما يكونش كلامنا مرسل لازم يكون مدعم بآراء ذوي العلم في المجال محل النقاش
والموضوع مبني أساساً على رأي هؤلاء المؤرخين الموسيقيين ،،
لو خدنا مثال الدكتورة رتيبة الحفني ( عميدة معهد الموسيقى العربية ، ومديرة دار الأوبرا المصرية )
طب محتاجين إيه تاني منها عشان نستشهد برأيها ؟؟؟؟؟
***
بالنسبة للنقطة البعيدة عن الموضوع
لازم نعترف يا ماندو بحقيقة مهمة جداً
وماينفعش نجادل فيها ،، إن النجاح والاستمرار هم أكبر دليل على التفوق
أم كلثوم ، وعبد الوهاب ، وحليم ،، تربعوا على عرش الغناء العربي ليس من فراغ
مهما قالوا من استخدام لأساليب مش عارف إيه ؟؟ وحروب مادرك إيه ؟؟
ما ينفعش نقتنع بأن هؤلاء لم يكونوا يستحقوا هذا العرش.
عارفين إن فيه عوامل نجحتهم ،، زي رامي والسنباطي والقصبجي بالنسبة للست ، والموجي والطويل وجاهين والأبنودي بالنسبة لحليم ، وهكذا ..
والذكاء الحاد للثلاثة ، و .. و .. و ..
لكن ،، النجاح إيه غير استخدام كل إمكانياتك المتاحة
والمبنية في الأساس على قاعدة طربية قوية وسليمة مائة بالمائة
ومع ذلك ..
لم يكن هذا الموضوع لمناقشة نجاح أو احتكار ( على حد تعبيرك ) الأستاذ عبد الوهاب لعرش الطرب
وإنما لرأي واحد من كبار المؤرخين الموسيقيين عنه
( لم يكن رأيي الشخصي ولا رأي أي من الأفاضل الذين شاركوا في الموضوع .. )
وسامحني يا صاحبي .. ما ينفعش تقول على كلام فيكتور سحاب إنه كلام مرسل ..
الراجل ماعملش كتاب وقال فيه ،، عبد الوهاب أحسن مطرب ،، وقفل الكتاب على كده
وإنما كل كلامه مبني على أسس علمية وبحثية عديدة ..
***
آخر حاجة :
أنا فعلا باسمع ناس كتير ، وباعشق حاجة اسمها عدوية ، عبدة الاسكندراني ، وبحر أبو جريشة ، وعبد الوهاب ، وأم كلثوم ، وحليم وقنديل وكارم وطلب وشادية ونجاة ووردة وفايزة ،، .... ،، ....
وباعشق ألحان سيد درويش ، والرحبانية ، والأستاذ عبد الوهاب ، وكمان باسمع وباحب قوي الموسيقى العالمية من التانجو والصالصا ، والجاز ، والبلوز
بس لما قريت وسمعت
عرفت إن أدق وأعذب وأقوى صوت هو صوت الأستاذ عبد الوهاب
__________________
الحمد لله رب العالمين
 


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 15h20.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd