آستاذ عادل شكرا جزيلا على نوتة يا خوفي بعده لا يطول و أحب اعرف رآيك في نوتات تقاسيم فريد الآطرش و هدا رابط فيه بعض المقاطع للتقاسيم https://youtu.be/qJQRp42uu3k
اخى العزيز
انا ضد كتابة التقاسيم ... يعنى حتى فى عز ايام الفرقة الماسية كانت النوتة بتتكتب وعند مكان التقسيمة بيتكتب تقاسيم آلة كذا
لأن يعنى ايه تقاسيم اصلا ؟ يعنى عازف قديرجدا جدا وخبير فى الإنتقالات المقامية .. ومرتجل فورى لموسيقى جميلة ..
يعنى فيه عازف بيبقى مش شاطر اوى فى التقاسيم تلاقيه عمال بيعزف شوية جمل سخيفة عايز يمسك حاجة مش عارف .. يعنى القدير فى التقاسيم واشه رهم فريد الاطرش والحفناوى .. تلاقيه بدأ بجملة صغيرة بيسلطن مقام معين .. ويديك بقا ... حتى الازف نفسه لو عزف فى حفلة وقال تقسيمة .. لما بيروح حفلة تانى حتلاقيه قال حاجة تانى خالص لنه مش حايحفظ اللى قاله اولا .. وثانيا لو التقسيمة محددة العازف بيتكتف مش بيبقى عنده المساحة اللى يجرى فيها
انا شفت الرابط ... وشفت الصعوبة اللى مكتوب بيها النوتة ( وللعلم اى تقسيمة تتكتب لازم تكون صعبة كده واصعب من كده كمان ) طيب كام % ممكن يقراها وحتى لو قاراها مش حاتسمعها زى فريد لسبب ان فريد بيقولها بإحساسه والاحساس ده مش ممكن يتكتب .. انا قلت فوق شروط العازف الى يعزف تقسيمة وده الو اتوجد مش حد حايفرض عليه تقسيمة يعنى هو يرتجل ويبتكر براحته
ده كلام الخبرة مع اطيب تحياتى