احبائى
مع اطيب تحياتى
اقدم للأخت الفاضلة بيانو ـ بيانو
اولا نوتة المصريين اهمه
ثانيا نوتة مقطوعة مندولين اعدادى فى مسابقة الجمهورية للموسيقي 2011
ثالثا : مقطوعة المندولين ميدى عشان تسمعها قبل ما تعزفها
مع اطيب تحياتى
وده اقل شىء اقدمه لتلاميذى من مدرسى الموسيقى واللى يحبوا يزودوا شطارتهم فى الموسيقى
أتمنى إن الأستاذ المُعلم عادل صموئيل يشوف النوت دي ، ولو مش مناسبة يتم حذفها فوراًَ . وهي نوت منقوله للإفادة لجميع أعضاء المنتدي . ويا رب تعجبكم وتدعو لي .
الأخت العزيزة
اولا اشكرك على مجهودك وروحك الطيبة
النوت حلوة وانا قمت بتصليح الصور عشان تبقى اوضح ما يمكن لنها كانت غامقة شوية والكتابة فى الصفحة التالية للكتاب كانت باينة اوى , ايه رأيك فى التصليح ؟
وطبعا برامج التصليح دى كلها تحت امرك
هنا ملحوظة : النوت حلوة وسليمة لكن الامر يرجع للأخوة الأحباء اللى مش عندهم النوت طبعا حاتبقى كنز بالنسبة لهم لكن انا افضل ( لأن عندنا نوت كتير لفيروز ) انك تعملى مشاركة تكتبى فيها قائمة بالنوت اللى عندك وهم يحددوا اللى محتاجينه منها وانتى تنزليه , عشان ما تتعبيش ع الفاضى وتنزلى حاجات تكون موجودة فعلاً ايه رأيك مش صح كده ؟ وبرضه لو عندك نوت لى حد تانى غير فيروز هنا الشعب متعطش للنوت
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 14/01/2011 الساعة 22h32
احبائى
اقدم للأخت العزيزة والتلمية المجتهدة انيتا
نوتة
فيها حاجة حلوة
بماء على طلبها وللعلم الأغنية دى صعبة جدا لانها موزعة , يعنى الللحن العادى بيبقى انت بتسمع جملة وتعزفها , اما التوزيع هنا عمر خيرت عامل الجمل عبارة عن مازورة بتكملها آلات تانية يعنى انا حاولت بقدر الإمكان انى اخرج من الزمحمة دى لحن ممكن بتعزف على آلة واحدة , بس المهم اولا انك تحفظيها وتنددنيها مع نفسك عشان لما تطلعيها تبقى سهلة , اما بالنسبة للتلآلفات ما اقدرش اكتب لك معاها تآلفات لنها ممكن تكعبلك اثناء العزف لكن التلآلفات دى بتتعزف بذوق العازف عندك تآلف فى اشمال ممكن تحطى مى مع لا وفى الجزء اللى فيه صول ورى دييز ممكن تحطى فى الشمال صول ورى دييز بس المطلوب تخلى التآلف ده زى طبلة يعنى مش تحطيه وخلاص
مع اطيب تحياتى
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 17/01/2011 الساعة 19h00
احبائى
اقدم لكم نوتة من احلى اغانى شادية
طلبها اليوم الاخ العزيز عاصم المنشاوى
حسيت اننا محتاجين نسمع اليوم اغنية رومانسية
شباكنا ستايره حرير
واقدم لكم معها تسجيل الأغنية من عزفى المتواضع على الكمان اتمنى تعجبكم
احبائى
اقدم لكم نوتة اغنية
يا حبيب الروح
واهديها للأخ العزيز ارمندو بناء على طلبه
وانا بدون الاغنية دى اكتشفت انها تقريبا اصعب اغنية لليلى مراد , يعنى هى بتنقسم الى جزئين , جزء اوبرالى على اعلى درجة من السيمفونى وجزء شرقى على اعلى درجة من التطريب , واقصد به مقاطع غناء ليلى مراد , يعنى كانت بتغنى بأعلى درجة من التطريب , وكان من الصعب تدوين اللى بتغنيه لنها كانت بتجود وتصدر والحاجات دى صعب جدا تتكتب لأن الغنا بهذه الحرفية العالية بيعمل جاجات مش موجودة فى الصولفيج او على الأصح بيعمل حاجات ماوصلش لها علم الصولفيج الاوروبى الأصل , والمشكلة هنا طريقة التعامل معاها فى التدوين يعنى فيه طريقتين , طبعا انا بتكلم وبقول وجهة نظرى لأن هنا انا بتعامل مع جميع المستويات يعنى بتعامل مع مبتدئين ومحترفين ومدونين ومدرسين يعنى احب طبعا ان كلامى يفيد الجميع , والطريقة الاولى فى التدوين ان المدون يحاول يدون الالى بتقوله ليلى مراد حرفياً ودى مشكلة خطيرة لأنه اولا صعب جدا تدوين اللى بتقوله حرفياً لأن زى ماقلت بتقول تفعيلات ايقاعبة مش موجودة فى العلامات الإيقاعية ومحاولة تدوين الأقرب منها ممكن تطلع عندك كتابة صعبة جدا وشكلها مفزع للمبتدئين وثانيا فى الغناء بكل هذه الإحترافية العالية المطرب بيصدر كتير يعنى يخرج برة الوحدة ودى مشكلة فى حد ذاتها لن المازورة اما بتتكسر او انت بتدون شىء ممكن يغير طابع اللحن , لكن انا بطريقتى اللى اعتقد انها وجدت عندكم صدى جميل بعمل ايه فى الاجزاء الصعبة وده درس لجميع الفئات : بسمع الجملة اللى فيها المشكلة دى عشرات المرات لحد ما ادندنها مع نفسى واحفظها يعدين بحاول انى اركبها على الميزان ( زى ما تلبس شراب اول سايز او تلبس جوانتى وتظبطه على اصابعك واخطر شىء احاول اتخلص من الحليات اللى مش من صميم الجملة يعنى بجاول اخرج الفكرة الاساسية او الجملة الأساسية وهنا فيه سر احب تعرفوه : اثناء التلحين الجملة بتكون اسهل من ما انت بتسمعها فى الراديو يعنى الملحن بيحفظ المطرب الجملة الأصلية وبدون الحليات بعدين بيأتى دور المطرب الخطير ان بيعمل من الجملة شىء خرافى ( طبعاً تحت اشراف الملحن مش منه لنفسه ) المهم ان بعد كل كلمى ده ممكن ناس تخاف من النوتة لكن المفاجاة اللى افتخر بيها انك حتلاقى النوتة كالعادة مكتوبة فى منتهى السهولة والبساطة بعدين ييجى دور العازف يجود فيها حسب امكانياته , وجدير بالذكر هنا شىء مش مألوف للسنباطى المشهور بالشرقية الأصيلة انه يعمل جملة الموسيقى سيمفونية اوروبية وعليها كورال اوبرا , وده بيبن ان الناس العظماء دول كانت عبقريتهم مش بتقف عند حد يعنى اى واحد بيسمع موسيقى كلاسيك لو سمع الجمة دى اكيد حايتجنن لأنها تحتوى كمان على لحن جميل جدا مش تركيبة سيمفونية وخلاص , وهنا ناتى للكورال الخرافى وده مش موجود اعتباطاً يعنى فى فترة الاربعينات وما قبلها كان فيه مجموعة كبيرة من الأجانب مقيمين فى مصر , وغالبية كبيرة منهم يونانيين وطلاينة وكانوا طبعا بيشتغلوا فى مختلف المهن يعنى كان اليونانيين بيمتلكوا اهم محلات البقالة فى مصر وكانوا بيجيبوا بضاعتهم من اليونان رأساً وانا اذكر فى طفولتى محل الخواجة جورج كنا بنشترى منه الزيتون الاسود والبسطرمة وزيت الزيتون والجبنة الرومى وبعد الثورة معظمهم غادر مصر وبقت المأكولات دى ذكريات لن تعوض , وكان منهم اللى بيصلحوا الساعات والكاميرات والسيارات ( طبعا حتقولوا ايه اللى دخل الكلام ده فى موضوعنا حقول كان بينهم مجموعة كبيرة من امهر العازفين ومغنيين الاوبرا وراقصات الباليه وده تلاقيه فى الافلام القديمة والأغانى القديمة يعنى كان الحان فيها موسيقى غربية بحتة وشرقية بحتة , والعازف المتميز لازم يكون متخصص كان الملحنين واهمهم عبد الوهاب بيقعد معاه فرقتين واحدة تعزف الجملة الغربية وواحدة فى الجملة الشرقية وده السبب فى شىء خرافى فى اغانى زمان , وتامل فى صوت الكورال فى هذا اللحن شىء خرافى مش موجود النهاردة إلا فى اوبرا روما او برلين
آسف للإطالة واتمنى ان تسعدوا بالنوتة مع اطيب تحياتى
الأساتذة الكرام : أعضاء المنتدى
إليكم نوت الأغاني الوطنية مجمعة في مكان واحد
.. يلاحظ الجميع أن أغلب النوت من تدوين الأستاذ/ عادل صموئيل ، فأوجه له كل الشكر والإمتنان لما يعطيه لطلابه من عِلم بسخاء ..
وأود أن أطلب منه بعض النوت حتى يكون لدي أعضاء المنتدي الكثير والكثير من النوت التى تعيننا في عملنا ..
نوتة : عاشـت بــلادنـا عاشــت حرة لولادنـا
نوتة : يا حبايب مصر ، غناء علية التونسية
نوتة : بســم الله ، الله أكبر بسـم الله بســم الله
نوتة : تسلمـي يـا مصـر إنني الفدا وسلامــاً إن مــدت الدنــيـا غـــدا
نوتة : مبروك مبـروك مـبروك عليكم وعلينـا ، غناء ياسمـين الخيام
نوتة : مهما رحنا ومهما جينا مصر روحنا ونور عنينا ، غناء لطيفة
أشكر أستاذي أ/ عادل صموئيل .. كل الشكر والعرفان .
الأخت الفاضلة
اشكرك من كل قلبى على تعاونك معنا لأن الموضوع مش انا لوحدى لكن كلنا بنكمل بعض كل واحد بيقدم اللى يقدر يقدمه و يعنى انا شخصيا مرات كنت احتاج برامج تكمل شغلى منها برنامج بيقلب صفحة الانكور ل pdf تطوع احد الاخوة الاعزاء واداهولى , واشكرك على النوت اللى انتى قدمتيها وللعلم منها انطلب قبل كده وتحت امرك فى طلباتك ولكن المهم حد ينزل التسجيلات مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 24/01/2011 الساعة 15h53
احبائى
اقدم لكم نوتة من اروع واحلى الاغانى الوطنية
وطنى وصبايا واحلامى
وهى من تلحين محمد فوزى
واهديها للأخت العزيزة ( بيانو بيانو د ) واشكرها على مجهودها فى تجميع النوت فى موضوع واحد
وهنا اكرر ان الاغانى الوطنية بتاعة الزمن الجميل لما بيغنيها التلاميذ والطلبة فى المدارس اولا ببيحسوا انهم بيغنوا لحن جميل جدا وبيزيد حبهم لحصة ومادة الموسيقى وثانيا وهو الأهم لما مدرس الموسيقى بيعمل حفلة لو على مستوى المدرسة او مستوى الإدارة تعامله مع اناشيد واغانى الزمن الجميل بيكبر شكل المدرس لأن مدير المدرسة وهيئة التدرييس بيكونا كبار فى السن يعنى عاشوا ايام الاغانى الجميلة دى وتمثل بالنسبة لهم ذكريات يعنى بتعمل عندهم تأثير غير الاناشيد الحديثة اللى عاملة زى الفراخ البيضا او على الأصل زى مكعبات شوربة الفراخ ( واللى اعتقد اصلا انها مواد كيماوية ومش من الفراخ خالص ) والمعنى فى بطن الشاعر , ومن مميزات هذه الاغنية انها سهلة جدا عزفا وغناءاً والأهم انها مش متداولة كتير يعنى المدرس اللى يعملها بيبقى شكله حلو جدا طبعا مع الموجهين بتوعه , يعنى انا كموجه وموجه اول سنين طويلة كنت بروح مداارس كتير وفى محافظات كتير وكان الشىء اللى بيضايقنى ان معظم المدرسين بيكرروا نفس الاناشيد بمعنى ان مدرس حافظ خمس اناشيد يقعد يعيد ويزيد فيهم طول عمره وما يتعبش نفسه حتى انه يدور على حاجة جديدة , وده الشىء اللى انا وكلكم اكيد حسيتوا ان المدرسين اللى بحس انهم عايزين يطوروا نفسهم انا بحبهم جدا وبتمنى اساعدهم بكل طريقة , بحس ان ربنى ادانى علم وحقهم عليا انى اعطيه للى بعدى
مع اطيب تحياتى , وعلى فكرة الاغنية دى مش للمدرسين بس يعنى لحن جميل جدا للجميع , وممكن يستعمل خارج مصر لأنه من التراث
أحبائى
اقدم لكم نوتة
اسلمى يامصر اننى الفدا
والنشيد ده من اعرق الاناشيد المصرية اطلاقا
واشكر الاخ العزيز عزت شحاتة على مجهوده
وارحب بعودة الأخ العزيز نور الصباح
مع اطيب تحياتى
يسلم ترابها الأسمرانى...يسلم شجرها الأخضرانى
تسلم لنا مصر الحبيبة...مالناش حبيبة غيرها تانى
لو عديت على ناس يقولولك مرحب مرحب ياأنسان
لو عديت على ناس فى قلوبهم طيبة وحب كبير وحنان
لو عديت على ناس تفتح لك دارها وتاخدك بالأحضان
تعرفهم ...تعرف بلادى ...تعرف انك فى بلادى
لو عديت على نخل مدور امله منور كل سماه....لو عديت على بر مزهر ابيض واخضر عالى هواه...لوعديت على ناى بينادى بنغم هادى حلو غناه....تعرف انك فى بلادى
لو عديت على مصنع داير ليل ونهار صاحى وسهران
لو عديت على ناس بتشيل بدراع شغيل وجبين عرقان
لو عديت على أهرام عالية وتماثيل غالية بقالها زمان
تعرف انك فى بلادى
عبد الرحيم منصور
بليغ حمدى
محمد رشدى.......ممكن ياأستاذ /عادل من فضلك ؟؟؟؟؟؟؟؟
-----------------------------------------
عزيزي و أخي أستاذ عاصم
مرفق مع المشاركة نوتة بسيطة و ملف صوتي لأغنية ( الشاب الامير) محمد رشدي, لو عديت, أرجوا أن تنال رضاك مع خالص حبي و تقديري لكل الاحبة و الاصدقاء
المخلص
وسام
--------------------------------------------------
احبائى
لا اجد ما اقوله اليوم
اقدم لكم من احلى ومن اغلى ما امتلك
من عزفى المتواضع كوكتيل من احلى الاغانى الوطنية معظمها دونته لكم نوت موسيقية لكن لا اجد فى هذه اللحظة التاريخية إلا ان اقدمها لكم من عزفى المتواضع لتذكرونى
حب الوطن فرض عليا
وطنى وصبا واحلامى
بلدى احببتك يا بلدى
يا بلادى
بالأحضان
يا حبنا الكبير والأول والخير
اسلمى يامصر
مصر التى فى خاطرى
قوم يا مصرى
اقسمت باسمك يابلادى
طوف وشوف
بلادى بلادى بلادى لكى حبى وفؤادى
مصر هى امى
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 11/02/2011 الساعة 20h52