ده أخد سلم الراست كله لأخره .. وبعدين طلع على الرى بيمول ( الجواب )
وأصبح بقدرة قادر .. فى صبا ( الحسينى )
بس كان نفسى أعرف هو راح فين بعد كده ..
أهى دى العالم إللى الواحد بيتعلم منها ..
يا سلام يا أبو حسام ،أنا فعلا نفسي أعرف راح فين بعد الصبا حسيني؟؟ تصوري و حدسي يقول ربما يعود الى الراست، ليكون قد قدم لنا مقام الدلنشين و الله أعلم .هي البقية فين يا أستاذ صلاح؟؟ عشان نرتاح. دائما في اختياراتك الراقية. مع الشكر
يا سلام يا أبو حسام ،أنا فعلا نفسي أعرف راح فين بعد الصبا حسيني؟؟ تصوري و حدسي يقول ربما يعود الى الراست، ليكون قد قدم لنا مقام الدلنشين و الله أعلم .هي البقية فين يا أستاذ صلاح؟؟ عشان نرتاح. دائما في اختياراتك الراقية. مع الشكر
فعلاً والله ياأستاذ سمير .. ممكن يكون راح على الدلنشين .. أو رجع عن طريق الأثر كرد .. أو أى حاجة
أصل الناس دى .. ممكن تعمل أى حاجة غير متوقعة .. وبتفكرنا بالمقامات الغير مستعملة اليوم ..
أجمل شئ فى أبو على .. إنه بينّقى الحاجات إللى بتوجع .. ويركز عليها .
والله جبتها لنفسك يا بو على
أولا وهذه مقبولة منك انك فهمتنا ان الموسيقي المتعلم يستمتع اكثر من حالاتنا الجهلة في تحليل المقامات
ماشي يا سيدي
الثانية انك لاعب علينا انك اختصرت التسجيل ،،، و مش فاكر ليه (لازم ارجع لمشاركتك لأعرف السبب اللي انا مش مقتنع به اصلا)
يعني بتذاكر من ورانا و لوحدك
التسجيل مش موجود عندنا في المنتدى يا جماعة والراجل متكتم عليه ،،، قال إيه اختصار للتسجيل
مظبوط كلامك يا أستاذ صالح هو هو نفس التسجيل ايه يا عم زمنطر أنت عاوزني أتهم ودني ولا إيه أنا لا أخطئ في الفيومي أبدا إنه حبيبي ورغم كده أنا معاك لو حنحصل على تسجيلات جديدة
الراجل الله يكرمه معرفته المسبقة لجنس فرع المقام ( العالي ) إنه ( صبا ) حب يفرد عضلاته طلع لغاية جواب الدو ( القلب ) و بكل ثقة بدأ الـ Take-off بتاعة من الراست ( أصونها لك ) و راح لامس الدو بيمول و عمل Landing بس على سادسة الراست ( لا ) عشان يروح بكل بساطة ( بساطته هوه طبعا ) يجيب جنس الصبا من الرى بيمول و يخش على الدلنشين بكل راحة
لاينتظر من يغنى اغنية لمطرب مشهورأن ينال الأعجاب و المديح لأن الناس تلقائيا تقارن بين الأصل و الصورة و الأخيرة غالبا ماتكون الخاسرة .لكن الأمر هنا مختلف ، فانا من عاشقى عبد الوهاب و لكنى اقر بأن أمينة فاخت قد أضافت بالأيجاب للأغنية و هذا -من وجهة نظرى- قد حدث مع فؤاد زبادى عندما غنى (ودع هواك)لهرم الأغنية الشعبية عبد المطلب و مدحت صالح فى (تلات سلامات) للعملاق محمد قنديل و سعاد محمد فى (أنا هويت) لخالد الذكر سيد درويش .