RimskyKorsakov
ريمسكي كورساكوف
 
1844 - 1908
 
 
 
 
تخرج في الأكاديمية البحرية في سانت بطرس برج و يرجع له الفضل في التعريف بهوية الموسيقى الروسية حيث قام ببناء معظم أعماله من وحي الموسيقي الشعبية الروسية
 
أغلب أعماله أوبرالية و قد أبدع في هذا اللون لما له من قدرة على التعامل مع العمل الدرامي
 
من أشهر أعماله ( الآلية ) و التي بناها من وحي ( ألف ليلة و ليلة )
 
 
المتتالية السيمفونية
Symphonic Suite
( أربعة حركات )
 
 
شهرزاد
Scherazade
 
 
 
حكى عم كورساكوف حواديت من ألف ليلة و ليلة و لكن ( آليا )
 
و طبعا العمل ده في ودان أغلبنا
 
و بالرغم إن المؤلف لم يتعرض للكتاب بالكامل إلا أن العمل أصبح
 
المصاحب الموسيقي الرئيسي لو اتحولت أي قصة من الكتاب إلى عمل درامي
 
أبطال و شخصيات العمل عبارة عن ( جمل موسيقية ) ثابتة بيقوم بتفعيل دورها
 
عن طريق حبكاته الموسيقية حسب المكتوب لها في ( نص العمل الروائي )
 
و بالطبع أهم شخصيتين في الكتاب همه
 
 
 
و
 
 
 
و طبعا عيزك تسمعهم الأول كويس جدا خالص قوي ( في المرفقات ) عشان ظهورهم حيكون كتير على مدار ( الحركات الأربعة ) للمتتالية
 
و لاحظ الطبقة الصوتية المختارة ليهم
 
شهريار : في مفتاح ( فا ) أغلب ظهوره و دي طبقة بتكون غليظه
 
و أغلب ظهوره عن طريق ( آلات نفخ نحاسية )
 
شهرزاد : في مفتاح ( صول ) و أوكتافات عالية و مش بس كده لا
 
خللى ديما ( الكمان ) هوه إللي يقولها إلا قليل
 
و بنفس الطريقة كل الشخصيات التانية في الحكايات حتى الأماكن
 
و طبعا حا يكتر دور ( الآلات المنفرده ) في الموضوع عشان التأثير يتم
 
الغريب في الموضوع
 
إنه ما كنش يقصد القصص بعينها لكن قصده الأساسي هوه الصراع بين شهريار و شهرزاد و تحديها و إصرارها بكل ما تملك من ( إغرائات حواء ) على تغيير مفهومه و طبعا النجاة من الموت و في الآخر بتكسب ( حواء ) كالعاده
 
يعني الحواديت مسرح لشرح الصراع موسيقيا
 
و ده إللي لازم تحسه من الصراع الموسيقي إللي قدر يحققه من خلال توظيف الشخصيتين
 
( شهريار و شهرزاد )
 
بكل براعة و تنقل ألحانهم بين مجموعات الأوركسترا ( وتريات – نحاسيات – خشبيات ) و إزاي قدر ينمي الجملتين في شكل صراع موسيقي فريد و في نفس الوقت ظهور شخصيات الحدوته إللي بتحكيها ناهيك طبعا عن هرمونياته الحديثه و توزيعه القدير و توظيفه الآلي المتفرد و الأهم الروح الشرقية إللي جه فيها كل العمل
 
يعني ببساطة صراع بين شهريار و شهرزاد جوه حواديت موسيقية
 
و أنا حاحط ودانك على أول الحركة الأولى و آخر الحركة الرابعة
و عيش انت الباقي مع خيالك
 
حتلاقي إن الراجل قصده كله
 
( كيدهن العظيم )
 
إزاى
 
 
 
الحركة الأولى
 
 
 
The Sea And Sinbad's Ship
 
 
 
ظهور غاضب لشهريار ( هكذا دائما ظهوره ) و بعدين ظهور شهرزاد بأول حدوته مع أصوات أمواج البحر ( هارب ) و إسترسال لحنها و كأنه بيحكي و حتى لو راح اللحن عشان يحكي القصة موضوع الحركة ( آلات خشبية ) بيكون ديما في خلفية ( لحن الشخصيتين ) بسرعة بيرجع لحنها أو لحنه و إللي مرات بيجي هادي عن طريق ( آلات منفرده ) و مرات غاضب ( مجموعة النحاسيات )
 
و كل الحركات الأربعة على هذا المنوال
 
غضب – حدوته – نقاش – هدوء
 
و طبعا ترتيبهم بيتغير في الظهور
 
 
و بتتجلى عبقرية الراجل في الحركة الرابعة و قفلتها إللي هيا بالطبع نهاية العمل
 
الحركة الرابعة
 
Festival At Baghdad
The Sea
The Shipwreck
 
خللي بالك ( مهرجان – بحر – سفينة مدشدشه )
 
و وسط كل ده منساش الشخصيتين و صراعهم
 
شهرزاد في قمة الزخارف على اللحن الأصلي في صورة سولوهات ( كمان ) غاية في الصعوبة و إستخدام ( دبل كورد 01:04 ) و الإسترسال في الصراع و إللي ديما خلفيته حواديت الحركة حتى ظهور شهريار في ( قمة غضبه 07:36 ) و قمة غلاظة الطبقة الصوتية لتباغته ستنا شهرزاد بهدوئها و تروح لأعلى طبقات آلة الكمان و إللي يلزم لها عازف ماهر جدا عشان تعلق آخر نغمه 10:40
 
بعدها يظهر لحن شهريار و لأول مره في قمة الهدوء متعانق مع نغمة شهرزاد المعلقة و كأن لحنه بيقول لجلاده
 
سيبها لبكره
 
يبقى حضرتك قدام موضوعين في موضوع واحد
 
صراع شهريار مع شهرزاد و خلفيته الحدوته موضوع الحركة
 
و يا ريت تخللي بالك من ألحان الشخصيتين و إزاي بيظهروا و طبيعة ظهورهم
 
-----------------
 
Rimsky Korsakov
 
Scherazade
 
 
Symphonic Suite Op.35
 
 
 
أوركسترا
 
Concertgebouw Amsterdam
 
قيادة
 
Kirill Kondrashin
 
سولويست كمان
 
Herman Krebbers
 
 
1
 
The Sea And Sinbad's Ship
 
2
 
The Story Of The Calender Prince
 
3
 
The Young Prince And The Young Princess
 
4
 
Festival At Baghdad - The Sea - The Shipwreck
 
جميع التراكات على جزئين
Bit Rate : 128 kbps
		 
		
		
		
			
		
		
		
			
				__________________
				دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ