يعني أقول إيه يا عمنا الكبير على كلامك ده
تمنيت لو فؤاد حداد ( يُبعث يقرأه )
و برضه لازم برضه الأستاذ سيد ياخد حقه
ببساطه شديده
في كل الأعمال بينهم عم سيد بيكتب النغمه مش على كلمته لكن على حرفه و بيزيده بلاغة و تصوير
طبعا في كل ما رفعت هنا القالب ( موال ) و هو قائم على الإرتجال
لكن كل المرفوع كان ( موال مكتوب ) و هذا الإتجاه برع فيه ( عبد الوهاب ) و فاقه سيد
فتسمعه ( سيد ) عندما يعيد مقطع يأتي به على نفس اللحن دون تغيير لأن ما قاله هو ( ذروة ) إبداعه النغمي المعبر عن ( حروف ) النص
إسمع كيف يقول و كيف جاء ترتيب نغمه في
( و إلـّي بيعلا بيعلـّي )
( ماليش خيال إلا ان رمتني بنور هادي و رمت عليا السلام )
التصاعد على نغمتين في
لقيت القمر في وشي كبير وقريب
تطلع عيونك سلم سطوح بيت
على حدفة دراع من هنا القلعه ومن هنا العتبه
رقة النغم عند ذكر القمر
والقمر لون الحنان الصيفي
والماضي الصُغير
و أيضا تخجل نغماته ( شويه )
زي إلـّي خجلان شويه من بهجته و حسنه
و على كده في كل حرف قاله لغاية
رمت عليا السلام : نورت يا ولدي
في كل أعمال سيد و فؤاد بحس ب ( موسيقى الشعر و شعر الموسيقى )
رحمة الله عليهما
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ