رد: سيد درويش - دا وقتك دا يومك يا بنت اليوم - توزيع/ايهاب علاءالدين
دكتور هشام
تحياتي ل حضرتك
هل حضرتك تقصد بالشرقي وجود ارباع تون ؟ لأن انا استبعدت جميع ارباع التون رغم قلتها و قربتها لأقرب نص تون to the nearest denominator
بالنسبة ل تألفات ال Dissonance .. انا عملتها مرة و لا اتنين بالكتير يعني .. ما كترتش منها .. و كانت بغرض المرور passing chords عشان تغير الطعم شوية ..اتفق معاك يجب الحرص قي التعامل معاها .. و لو الميلودي فيه ارباع لازم تفنجل عينيك و ودانك مش بس تحرص
اتفق معاك برضه في موضوع تجنب الاوكتافات المتوازية و الخمسات المتوازية (دول عارفهم ) و المختفية (ايه المختفية دي ؟ ) معلش انا غير ملم بالمصطلحات العربي للهارموني
مع الوتريات تألفات مفتوحة .. التجربة الجاية في لحن جديد هغير و اريح و افتح الكوردات , عينيا ليك
شكرا للايضاح بخصوص ال Panning .. فهمت المقصود .. و لكن دي قياسات موضوعة مسبقا في البرامج
معلش هاخرج عن الموضوع لنقاش تاني
.. يعني مثلا لو اخترت مجموعة وتريات من برنامج للتاني .. القياسات دي بتختلف .. مش شغلتي اني اعمل القياسات دي
في ناس اسمهم Music DEVELOPERS دي شغلتهم .. امال احنا بندفع فلوس في البرامج دي ليه ؟ و ليه حضرتك
بتدفع للبرنامج دة كذا و فيه برامج بتكون اغلي من برامج تانية ؟ عشان الكوالتي بتاع ال music developers
انا و حضرتك و غيرنا من الموسيقيين .. عليه بس اختيار الانسب لحاجاته .. حتي لو بتنزلها من غير فلوس .. دايما بتختار الافضل .. مش كدة ولا ايه ؟ دا لا يمنع ان فيه ناس شاطرة من نفسها و بتعرف تلعب في السوفت وير و تغير حاجات حسب التفضيل الشخصي
و حتي لو بتنزل البرامج ببلاش .. ممكن تقعد كذا يوم تستني التحميل لثقتك في النتيجة
و في النهاية .. مفيش احسن من الالات الحية رغم تقدم العديد من البرامج
معلش طولت .. بس الكلام جاب بعضه
الدينامكية طبعا تعطي حياة للموسيقي .. و اتفق معاك 100 % .. لكن الكلام دا لو طالع من عازفين حقيقيين مش من البرنامج .. انا ذكرت اني غير راضي عن البرامج في اصدار الربع التون و الادوات الديناميكية زي فورتي و pp , p , cres , dim و غيرها حاجات تانية كتير .. احساس بلاستيك
تكنيك العزف .. المرة الجاية نعمل تنويع بين التكنيكات .. خليها علي حضرتك المرة دي , رغم اني استخدمت استكاتو , و لكن واضح تاهت وسط زحمة الاوكتافات المتوازية .. اتمني تعيد الاستماع للملف الصوتي الجديد بعد التعديلات ربما تكون اوضح
الزخارف ؟ هل حضرتك لاحظت اني استخدمت ال thrill بالتحديد من 0:48 حوالي ثانيتن او 3 ثواني؟ برضه ما كترتش منها تاني .. سيد درويش كان مدرسة بساطة البساطة .. و قام بتحرير واخرج الموسيقي المصرية من عباية الزخارف التركية .. و لكن استخدمت واحدة للغرض اللي حضرتك قلت عليه ( يزيد من اهتمام المستمع و يجذب اذنه )
الايقاع : دكتور هشام .. هل حضرتك تقصد الة ايقاعية ؟ اللحن من ميزان ثلاثي كما سمعت .. و فعلا اكدت الفالس في البداية مع البيزكاتو .. حتي المرافقة الهارمونية في بعض الاحيان كانت ماشية فالس .. واضحة في 1:50 علي ما اعتقد ؟
اذا حضرتك تقصد الة ايقاعية .. ما كانش في الخطة بتاعتي احط اي الات ايقاعية الصراحة .. لا دارج سماعي و لا دارج مصري و لا دارج عادي حتي ..
الكونتربوينت له مذاقه طبعا ..
و الحقيقة انا بقوم ببعض تعديلات لتغطية بعض توجيهات من استاذ احمد .. و ادعوك للاستماع للعمل بعد التعديلات , يمكن يعجبك اكتر
اسعدني مرورك العطر
و لي سؤال حضرتك لو تسمحلي .. نفسك تسمع لحن تاني ل سيد درويش ب شكل مشابه ؟
يعني حضرتك رشحلي لحن و نعمل تجربة تانية مع سيد درويش ..
تقبل تحياتي و تقديري يا دكتور هشام
|