* : نجاة الصغيرة- 11 أغسطس 1938 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 09h29 - التاريخ: 11/09/2025)           »          المجموعة (الكاتـب : السيد المشاعلى - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 21h25 - التاريخ: 10/09/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - - الوقت: 21h17 - التاريخ: 10/09/2025)           »          عبد اللطيف حويل (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 20h43 - التاريخ: 10/09/2025)           »          نوادر ليبية متفرقة (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h26 - التاريخ: 10/09/2025)           »          بنات شمامة فرقة تونسية قديمة (الكاتـب : Ossama Elkaffash - آخر مشاركة : سماعي - - الوقت: 19h09 - التاريخ: 10/09/2025)           »          مليكة مداح (الكاتـب : عطية لزهر - آخر مشاركة : علي دياب - - الوقت: 17h53 - التاريخ: 10/09/2025)           »          صالح عبد الحيّ- 16 أغسطس 1896 - 3 مايو 1962 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : هادي العمارتلي - - الوقت: 14h40 - التاريخ: 10/09/2025)           »          وردة الجزائرية- 22 يوليو 1939 - 17 مايو 2012 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : shokri - - الوقت: 09h54 - التاريخ: 10/09/2025)           »          45 عاما في كواليس ماسبيرو (الكاتـب : الكرملي - آخر مشاركة : توفيق العقابي - - الوقت: 09h01 - التاريخ: 10/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > الموروث الشعبي والتراث الغنائي العربي > مصر > دراسات وبحوث في الموروث الشعبي في مصر

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 08/08/2010, 08h31
الصورة الرمزية elazf
elazf elazf غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:10308
 
تاريخ التسجيل: December 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 46
المشاركات: 322
افتراضي أغاني الضمة

الضمة فن شعبي ارتبط بحفر قناة السويس وبالذين شاركوافي حفرها ومثلوا اللبنات الأولى ‏في تكوين مجتمعات جديدة على جانب القناة .‏
احتضنت مدينة بورسعيد التي ارتبطت نشأتها بحفر قناة السويس هذا الفن وجعلت منه فنا ‏لها خاص بها وانتشر إلى باقي المدن الساحلية ويرجع ذلك لكونها مدينة جديدة لم يكن لديها التراث الفني الخاص بها، لذا كان من السهل ‏على النازحين إلى هذه المنطقة تقبل عناصر هذا الفن وتبنيه كمعبِّر عنهم وجمع فن الضمة ‏في طياته جماع ثقافات من روافد عدَّة.

نشأة فن الضمة :
قالت دارسة مصرية أعدها الدكتورمحمدشبانة أستاذ الأدب الشعبي بجامعة قناة السويس ‏وحملت عنوان ( أثر قناة السويس في نشأة فنون جديدة ) إن نشأة هذا الفن جاءت بعد عناء ‏يوم طويل من العمل الشاق في أعمال الحفر وبعد نهاية يوم السُّخرة في حفرالقناة يجتمع العمال فيضمةلبث شكواهم وأشواقهم وحنينهم حيث كانت جلسات الضمة هي التسلية الوحيدة ‏للغربة التي تجمع عمال التراحيل ومقاولي الأنفار والزراعيين الذين جاؤوا من جميع أنحاء ‏القطر ليحفروا القناة.‏
وكانت الضمة وسيلة التعبير عن آلامهم وآمالهم وكانت بمثابة التعويض النفسي لهم عن ‏غربتهم، حيث كانت المعادل الموضوعي لاحتفاليات «الباللو» التي يقيمها الأجانب من ‏المهندسين ومسؤولي شركة القنال في الحي الإفرنجي بمدينة بورسعيد الوليدة.


الضمة تطورت من كونها سامرا يتسلى به العاملون إلى ظاهرة فنية‏ انصهرت فيها مشاعر هؤلاءومثلت لهم حضنا وجعلوا منه شكلا خاصا معبرا عمَّا ‏يجيش في صدورهم وصارت الضمة في بورسعيد تعني جلسات المؤانسة التي يجتمع فيها ‏الأصدقاءأمام بيت أحد الصحبجية حتى إنها أصبحت مصاحبة لهم فيجميع احتفالاتهم ‏الدينية والاجتماعية.

‏ كانت الضمة دوائر يشكلها الأهالى فى الشوارع والساحات بغرض السمرأو فى مناسبات مثل الزواج والطهور والسبوع أو العودة من الحج أو الحرب، كانت تغنى فيها أحيانا أناشيد صوفية أ وأغانى عاطفيةأو وطنية بحسب المناسبة على الإيقاع فقط .

احتفالية الضمة تضمنت أشكالا غنائية متعددة منهاالدور ‏والطقطوقة والموشحات والموال والأدوار الفكاهية وما يصاحبها من أداءحركي و لعب بالعصا والسكاكين وأن هذا ‏الأداءالحركي يتصل اتصالا وثيقا بحركات العمل في الميناء و البحر على ظهور السفن .

المصادر الفنية لأغاني الضمة عدَّة وثرية وأصيلة وتتصل اتصالا وثيقا ‏بمنابع الثقافة الفنية الموسيقية المصرية والعربية. وتعتبر الموسيقى العربية الكلاسيكية أول أهم ‏المصادر الفنية لأغاني الضمة كقوالب الموشح والدور والطقطوقة الذي كان مقصورا على ‏الطبقة الأرستقراطية، إلا أنه نزل إلى المستويات الشعبية مع الضمة.

شملت المصادر الفنية للضمة أيضا أدوار الدراويش والمتصوفة ذات الصبغة الدينية ‏وأغاني العوالم ، فضلا عن التراث الغنائي للمناطق القريبة والمجاورة لبورسعيد وكذلك ‏أغاني العمل في البيئة البورسعيدية والأغاني المصاحبة للعمل سواء في البحر أو الميناء، ‏فضلا عن العناصرالثقافية الخارجية الوافدة من أهل الشام وتركيا والسودان.‏

وبالرغم من تواضع المهن التي يمتهنها صحبجية الضمة كالبمبوطية والصيادين وسائقي اللنشات والبحارة والنشارين ‏وعمال البناء وبائعي الخضار فإنه لم يتخذ أحدهم الغناء كوسيلة للكسب وتقاضي الأموال بل كانت ‏مشاركتهم الفنية نوعا من إشباع الهواية والانسجام.‏

مواضيع الأغاني فهي متنوعة جداً، منها الأشعار الدينية الصوفية ،ومدح الأخلاق الكريمة وذم الخيانة والكِبر والكذب وغيرها ، ووصف أحوال الدنيا والزمن، وأحوال المحبين والحنين إلى الوطن ، وأضف على هذا الفخر بالأصل العريق للعائلة ، ونقد للواقع وأحوال المعيشة.

أغاني الضمة كانت تبدأ بموّال شجي، عن أي موضوع من المواضيع السابق ذكرها، وتكون هذه المواويل بليغة جداً في معناها، ومُطربة جداً في أدائها ؛ بحيث تجهز المستمع نفسياً للمشاركة في الأغنية التي تلي الموال.

في أغنية الضمة تجد الطرب والضحك ومايدفع للتمايل واداء حركات راقصة بسيطه وتسمع مديحاً في الرسول (ص)، وذمّاً في الخيانة ونقض العهود، وشكوى من هجر الحبيب وفرحاً بقربه، وحنيناً للوطن، حكما وحكايات وأحوالاً، في أبيات بليغة موزونة .

في فن الضمة تجد الصحبجية صوتاً واحداً في الغناء، مثلما هم يد واحدة في الصيد والعمل، ويكمل بعضهم الأخروتتعلم منهم كيف يكمّل الناس بعضهم .

فن الضمة ظل مزدهرا وفي حالة من النماءوالازدهار إلى ما قبل حرب ‏العدوان الثلاثي بمصر عام 1956 وكانت جلسات الضمة تُعقد في شوارع عدَّة سُميت ‏بأسماء الشوارع مثل:

ضمـة شــارع البحـر يقودها الريس عبدالقادر

ضمة شارع السرايا‏ يقودها الريس محمديوسف

ضمـة قـسـم أول يقودها الريس عبدالهادي .... وغيرها من ‏الأسماء.‏


بعد صلاة العشاءتحديدا تنصب الضمة وفي شوارع فقيرة ضيقة ‏مرصوفة بالحجارة السوداء تقام وتنيرها فوانيس ويقوم كل بيت بالاشتراك في الإعداد ‏والتجهيز بتقديم كرسي الحمام الذي يملكه ليجلس عليه الصحبجية وتُفرش الأرض بسجادة ‏كبيرة إن توافرت وعلى شكل دائري يلتف الصحبجية ويتكفل أهل المنطقة بموقد النار الذي ‏يتوسط الضمة ويظل موقَدا طوال الليل لشد الطبول واحتياجات الشيشة ، وبأقل التكاليف ‏وحسب قدراتهم المتواضعة كانت تعد حفلات الضمة للزواج والطهور والحج وغيرها.‏

كانت الدربكة والرق والمثلث والملاعق والزجاجات الفارغة هي ‏الأدوات المصاحبة للضمة في مراحلها الأولى حتى دخلت السمسمية وصاحبت تلك الألات والأدوات في أواخر ‏العقد الثالث من القرن العشرين.‏

الأحساس الفني الفطري لفنانى الضمة جعلهم يبحثوا دائما عن الات يتمكنوا من استعمالها حتى يضفوا على عزفهم جمالا وثراء اكثر وكان يبحثون عن ذلك فيما حولهم فالإعتماد على الإيقاع فقط متمثلاً فى الطبلة الجلد والدف أو الرق لا يكفي لإرضاء النزعة الفنية والتطلع إلى التطويروإظهار النواحي الفنية الجمالية فى الضمة ومن ثم بدأ استخدام ألات وأدوات أخري ففى البداية ادخلوا المنجور و هو الحزام الذى يلبسه راقص الزار والمكون من حوافر وقرون الحيوانات وصفهم مدلاه باربطة قصيرة وباعداد كبيره واكثر من صف فى شكل حزام يلفه الراقص حول وسطه وعند الرقص يقوم العازف بهز وسطه فتتصادم حوافر الماشية المفرغه والقرون وتصدر صوتا يشبه صوت الشخاشيخ .

ونتيجة لأعجابهم بصوت المثلث الموسيقى الذى كان يستخدم فى الكنائس فقد ادخله عازفى الضمه فى موسيقاهم.

واستخدموا الملاعق المعدنية بحيث يضع العازف معلقتين فوق ظهر بعضهما ويمسكهم بيده اليمنى من اخر طرفهم بحيث يكون احد اصابعه ( السبابه ) بين المعلقتين ثم يقوم بالعزف بطرق المعلقتين على فخذه وفى باطن يده اليسرى التى تكون فوق المعلقتين بمسافه قصيره ومنتردد الطرق اسفل فوق الفخذ واعلى فى باطن الكف اليسرى يصدر النغم .

كمااستعمل ايضا زجاجتين متوسطتى الحجم ويقوم بوضعهما قريبتين ويقوم بالطرق بينهما بمعلقة معدنية .




ثم أتت السمسمية مع عبدالله كبربرالذي اتي بورسعيد واستقر فى قهوة السبع حصون لصاحبها حسن متولي

كان الريس حسن متولي اشهر صحبجي ضمة فى بورسعيد يعمل سائق لنش في الميناء و فتوة شريف طول بعرض ذو وسامة و نخوة وشهامة، بني مقهي السبع حصون ليجلس فيه مع أصحابه ، جعله مقهي واسع بسبع أبواب أربعه منها في مواجهة البحر ، و علي هذا المقهي جلس سكان المدينة من جميع المهن و الطبقات تجار و عربجية و حمالين وسائقي لنشات و عدد كبيرمن الأسماء التي ستصبح بعض ذلك رموز لفن السمسمية واصبح هذا المقهي معقل لكل صحبجية الضمة وإلى هذا المقهي أتي عبدالله كبربر قادما من جنوب مصر مرتحلا إلي السويس و منها لبورسيعد حيث دخل قهوة السبع حصون وأخرج من جرابه آلة خشبية و خمسة أوتار ركبهم معا و بدأ في العزف و التقسيم لتصدح السمسمية و تدخل إلى عالم الضمة وتصاحب أدواته فنجد بعد ذلك أن أنغام السمسمية استمرت بإيقاعها السريع تطغي علي أدوار و أغاني الضمة وتتفرد بأغانيها .

بدأت السمسمية في اجتذاب عازفي الزار للعزف علي السمسمية، ومن بينهم 'ابراهيم خلف' الذي يعتبر أول عازف للسمسمية من بورسعيد وكان في الاصل عازف طنبورة في الزار .

ومن بعد عبدالله كبربر ظهر فى بورسعيد رجل نوبي الأصل وهو محمد عثمان ود النجي جاءبورسعيد وبدأ يشارك فى الضمة والسمسمية بأغاني الجنوب الجميله مما شكل تفاعل فني وتنوع جميل فى أغاني وأدوار الضمة ، ومحمد عثمان علم كثير من أبناء بورسعيد العزف على السمسمية وكان صحبجية الضمة والسمسمية يغنوا له :


محمد عثمان النجي

نحمد الله أنه جه

يولف السمسمية دي



من هنا بدأت السمسمية تبرز كآلة مصاحبة ومعبرة، خاصة في ‏فترة التهجير إبان العدوان الثلاثي على بورسعيد إلا أن الضمة تأثرت بالتهجير، فبعد تفرق ‏مريديها وحفظتها من الصحبجية تواري فن الضمة و ظل الهاجس الوطني مسيطرا وازدهرت السمسمية تغني ‏أناشيد حلم النصر والعودة حتى جاء نصر أكتوبر وافتُتحت القناة للملاحة وعاد أهل ‏بورسعيد إلى ديارهم وعاودت الضمة مرة أخرى بمصاحبة ألة السمسمية .


__________________
ترخي دلالك علينا ليه من بعد ماتبنا
تردنا للمعاصي من بعد ما شبنا
وحياة من له مساجد للصلاة تبني
تبنا عن جميع المعاصي إلا عن حبك لم تبنا
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 08/08/2010, 08h39
الصورة الرمزية elazf
elazf elazf غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:10308
 
تاريخ التسجيل: December 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 46
المشاركات: 322
افتراضي رد: أغاني الضمة

من أغاني و أداور الضمة

- غصن الحبيب
- نوح الحمام
- زارني المحبوب
-اسمع ما جرى
- يا جمع صلي
- سبحان الخالق
- العال يا ملانة
- ليلة انسجام
- بدرٌ أَريد
- كلُّ شي منك مقبولُ
- الحمام المطوّق
- أهوى قمر
- توبي
- بلبل الأفراح
- يا قلب صلي على المصطفي
- خلي عنك اليوم
- بالله يا صبح لا تزورني
- أنا محباً لكم
- احمد ربك
- علي يا علي
- بنات العُربان
- يسعد صباح الحبايب

__________________
ترخي دلالك علينا ليه من بعد ماتبنا
تردنا للمعاصي من بعد ما شبنا
وحياة من له مساجد للصلاة تبني
تبنا عن جميع المعاصي إلا عن حبك لم تبنا
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 08/08/2010, 08h53
الصورة الرمزية elazf
elazf elazf غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:10308
 
تاريخ التسجيل: December 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 46
المشاركات: 322
افتراضي رد: أغاني الضمة

نصوص أغاني الضمة



يا جمع صلي


صلي ع النبي ياجمع صلي .. صلي ع النبي

حلوة صلاة النبي مكسبي
يا رب حجه ونزور النبي
حجة ونزوره ونشاهد نوره
يا حسانين يا ولاد النبي
عم يا شيخ العرب ياسيد
والله تجمعني على محبوبي
والله وان جاني محبوبي الليله
والله لأقوله سلامات من الغيبه
والله لأفرش له الكشمير ضليله

قولوا يا دايم . . الله يادايم



الحسانين : هما الحسن والحسين




*****



زراني المحبوب



زارنى.. زارنى المحبوب

آه يا عيني .. فى رياض .. فى رياض الأس
قلت له.. قلت له أه يا زين
ياحبيبي.. يا أعز يا أعز الناس
سيدى واصل .. واصل .. واصل المحبوب
لم عليك .. لم عليك .. لم عليك ملام

و روق .. روق المشروب



وملالى وملالى .. وملالى الكاس

يا دلال .. يا دلال .. يادلال شعره

على ضهره .. فى قنا .. فى قنا ضهره
يارمان .. يارمان ... يا رمان صدره
على صدره .. مزع الــ ... مزع القمصان
لبعتك لبعتك .. لبعتك مرسال
في وابور ... في وابور .. في وابور مخصوص
يعلنوا .. يعلنوا .. يعلنوا السلطان
إننى ... إننى .. إننى مظلوم
يا نجوم .. يا نجوم الليل
اشهدوا .. اشهدوا اننى مظلوم
ظلمونى .. ظلموني .. ظلمونى الناس

وأنا لم .. لم عليا ملام


و اليوم يا بدر تزيل الهموم ولا أجتمع مثل القمر والنجوم

ونحتسى صرفا كؤوس الهنا بين الندامى فى ظلال الكروم
صحبة وكانت من قديم العهود تبلى لها عشاقها والشهود

وفيها أصطفي آدم ونوح وموسى وهود وابراهيم كان نبي العهود


العال العال يا يوستفندى يا جميل يا جميل يا برتقان

أما التفاح سايح ونايح والرمان سايق الدلال
قد ما احبك ممنون منك
لا لا لى لى لى لى لا ياسلام
لا لا لى لى لى لى لا ياسلام
سيدي واخلف أخلف ظنك
لا لا لى لى لى لى لا يا سلام
لا لا لى لى لى لى لا يا سلام
المجال دا يقول المجال دا يقول
الله يسامحك
سيدى وجرحني هجرك
روح الله يسامحك
سيدى ولا كنش عشمى
روح الله يسامحك
يا هجر وصبابه وفراق
ياليل وطول ع العشاق
بالمعروف يابا بالمعروف
حبك كوانى تعال شوف
ياما بكره نسمع وبعده نشوف
ستر العزول دايما مكشوف
يا ما بكره نسمع وبعده نشوف
والحلوة خرجت ع المكشوف
واخوها قاعد زى الخروف
الصبر يا رب .. الصبر يا رب
روٌح وجاني
وانا بحالي الصبر يارب

الصبر يارب






*****




بفته هندي


بفته هندى وبفته تركى
شاش عريض عال يا بنات
وافتحى لي يا صبيه
خلينى اخش ابات
وفتحت لي الصبيه قالت لي تعال بات
واتفرج على خلقة ربك والنهود البارزات
فرشت لي القطيفة و المساند ريش نعام
وياحسن حسن شجونك
بالذى هذا الكلام
ويا حسن وحياة عيونك
حرمونى النوم أنام
ولا كل من سبل عيونه
يحسبه العاشق ينام
والعاشق مغرم صبابه
ما على العاشق ملام


*****



نوح الحمام


نوح الحمام والأمري على الغصون .. اه يا عيني يا ليل

نوح الحمام والأمري على الغصون .. غصون يالالالي

أورث لقلبي المضني كل الشجون



أه يا عين أه ياليل .. مسكين قليب العاشق أه ياما يقاسي

العشق دا ماهوش هين كله فنون .. أه يا عين يا ليل
العشق دا ماهوش هين كله فنون .. فنون يا لالالي
من له حبيب يسعي له أه والليل طال
أه يا عين أه يا ليل .. مسكين قليب العاشق أه ياما يقاسي
نصب الهوي الهوي شركه يصيد الغزال .. أه يا عين يا ليل
نصب الهوي الهوي شركه يصيد الغزال .. أه غزال يا لالالي
وصبحت فى شرك الهوي كيف الخيال
أه يا عين أه يا ليل .. مسكين قليب العاشق أه ياما يقاسي
العشق دا ماهوش هين كله فنون .. أه يا عين يا ليل
العشق دا ماهوش هين كله فنون .. فنون يا لالالي
والحلو جاي يتمخطر أه طالب وصال
أه يا عين أه يا ليل .. مسكين قليب العاشق أه ياما يقاسي
حبيت أنا أقبل ثغره قاللي كلام .. أه يا عين أه يا ليل
صبرك عليا يا أعز حبيب .. وشوف لوعتي
أه يا عين أه يا ليل .. مسكين قليب العاشق أه ياما يقاسي
ياما دللوك حلوه يا ورده ياما دللوك .. دلال يا لالالي
من عشقي فيك وجعلت لك ورده زرع الملوك
أه يا عين أه يا ليل .. مسكين قليب العاشق أه ياما يقاسي
يالالالي امان .. يا لالالي امان
يالالالي امان .. اه يا عين
والورد على أغصانه .. مايل على عيدانه
لو شفته فى بستانه يا عين .. يشفي العليل
أه يا عين أه يا ليل .. مسكين قليب العاشق أه ياما يقاسي






__________________
ترخي دلالك علينا ليه من بعد ماتبنا
تردنا للمعاصي من بعد ما شبنا
وحياة من له مساجد للصلاة تبني
تبنا عن جميع المعاصي إلا عن حبك لم تبنا
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 08/08/2010, 08h57
الصورة الرمزية elazf
elazf elazf غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:10308
 
تاريخ التسجيل: December 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 46
المشاركات: 322
افتراضي رد: أغاني الضمة

كل شئ له نظر

اه يا لدان يالدان يالدان
كل شئ له نظر
يا حمام
كل شئ له نظر
شفت القمر على صدر الجميل
ياكل حلاوة ثم يشرب خمير

ياطالعين القصر لفوق يانازلين سلمولي
على غزال وعيونه السود هو السبب فى سقم حالي

ليه يا حمام بتنوح ليه فكرتني بالحبايب
ياهل تري نرجع ع الاوطان ولا نعيشواغرايب

خش المسا وظلام الليل واللي يجاور يجاور
جاورت انا كحيلة العين أم الحلق والأساور

يا بت ياللي تبيعي الخوخ بكام رطله يا صبيه
قالت بعشرة وبعشرين ولك بلاش يا دوا عنيه

يا بت ياللي حمامك طار قومي اعملي له بنيه
قالت عملتها سبعة ادوار شبابيكها كلها بحرية



*******


أنت الممنع

أنت الممنع يا قمر عاشق جمالك
الشمس أختك يا قمر والبدر خالك
أوعدتني يا قمر أنك تزورني
لا أنت جيتني يا قمر ولا خيالك
أبعت وقولي يا قمر مع رسولك
كيف أنت يا قمر وكيف حالك
من يوم فارقتك يا قمر أرجو وصالك

*******


من وجدي أبكي

من وجدي أنا أبكي واغني
أبكي وأغني
يالافندي سيد الملاح .. امان
أنا يا ناس انا
هل رأي من فتني
أه من فتني
ظبي و قتلني
والعقل راح .. أمان
ليلي مضي
طال هجري
الله صابرين والعقل راح .. امان

*******



يا حادي العيس

يا حادي العيس
يا حادي العيس خليني أسير وحدي

ع اللي جافوني يا عين
ع اللي جافوني وخلوني أسير وحدي

كم اسهر الليل يا عين
كم اسهر الليل واستنظر وفا وعدي

واقول لعيني أسعفيني
واقول لعيني اسعفيني من البكا وحدي

يا شبكتي بأختياري
يا شبكتي بأختياري بعد ما حبيت

عجبي على ناس يقولوا
عجبي على ناس يقولوا يا متيم توب

لو كان خلاصي بأيدي
لو كان خلاصي بأيدي لأتبع المكتوب

أيوب لما ابتلي
أيوب لما أبتلي أيه عمل أيوب

صبر على الوعد لما
صبر على الوعد لما يتبع المكتوب

وغلبت اسطر بدمعي
وغلبت أسطر بدمعي كل يوم مكتوب

يا حادي العيس
يا حادي العيس خليني أسير وحدي
ع اللي جافوني يا عين
ع اللي جافوني وخلوني أسير وحدي


__________________
ترخي دلالك علينا ليه من بعد ماتبنا
تردنا للمعاصي من بعد ما شبنا
وحياة من له مساجد للصلاة تبني
تبنا عن جميع المعاصي إلا عن حبك لم تبنا
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 08/08/2010, 09h01
الصورة الرمزية elazf
elazf elazf غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:10308
 
تاريخ التسجيل: December 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 46
المشاركات: 322
افتراضي رد: أغاني الضمة

غصن الحبيب

غصن الحبيب سايح ونايح .. من مبسمه سهرت عيوني
لما رموه .. على عيني على عيني .. لما رموه فى بحره جاني
نفسي اشوفك .. ما تيسر



يا لوعتي من جوز عيونه يا لوعتي .. من جوز عيونه
صابحين ناويين .. على باب الكريم .. صابحين ناويين .. الله ياكريم
قاصدين كريم .. أمان أمان أمان .. ومروحين .. أمان أمان أمان
روح بسلامة .. يا جدع ما تروح .. طريقك سلامة .. يا جدع ما تروح
وابعت سلام .. أمان أمان أمان .. ألفين سلام .. أمان أمان أمان
يا دمع سيل .. بل المناديل .. يا دمع سيل .. بل المناديل
يا دمع سيل .. أمان أمان أمان .. بل المناديل .. أمان أمان أمان
وكم أنين .. وكم نواح .. وكم نواح .. وكم أنين
يا ناس فى بعده .. قلبي أنجرح
الله يسامحه
يا سيدي زاد نوحي .. يا عيني زاد نوحي .. يا بابا زاد نوحي
نوحك ونوحي .. شوف ما جرالي .. فى عرض حالي
وأكيد عزولي .. دا عزولي يا ناس كل يوم
وأشوف حبيبي .. عندي يا ناس
شوف جمال .. ودلال
أشتهيه .. وانا أيه بأيدي
وأيه بعد صدك وهجرك


لك قلبي قاسي ما يرحمشي
اه يا سلام
يا سلام يا سلام
سلم يا سلام

*******


بالله يا صبح

بالله يا صبح لا تزورني .. لا تزورني
وأنت يا فجر .. وانت يا فجر لا تبين
ويا ربي .. ويا ربي أقبل دعائي
فى جاه طه .. فى جاه طه رسولك
له جنه .. له جنه فوق صحن الخد .. فوق صحن الخد جنه
ليس للعشاق .. ليس للعشاق جنه
وحمام العشق .. وحمام العشق غنا
عشق محبوبي .. عشق محبوبي سباني
وغصين البان .. غصين البان تثني
وملاح الروض .. وملاح الروض لاحوا لي
ثم أجتمعنا .. ثم أجتمعنا تحت ظله
والبساط ممدود .. والبساط ممدود تحته
شيعولك يا جميل .. دول يا جميل شيعولك
ينظروا .. ينظروا لعرضك وطولك
كشمير حزامك .. ينظروا لكشمير حزامك
من حزمولك .. يا تري مين حزمولك
أملوا وشيلوا .. يا بنات أملوا وشيلوا
يطلع عليا .. للنهار يطلع عليا
المحبوب يقابلني .. يا خوفي المحبوب يقابلني
محرج عليا .. دا بابا محرج عليا
اسكندرية .. يا بنات اسكندرية
ع البحر غيه .. مشيكم ع البحر غيه
كشمير بتلي .. تلبسوا الكشمير بتلي
والحياصة .. والحياصة المدهبية
شباك وأغني .. لأمسك الشباك واغني
وامدح محمد .. أقول وامدح محمد
يا محمد .. يا حبيبي يا محمد
بالغمامه .. يا مظلل بالغمامه
أنت شمس .. أنت شمس أنت قمر
أنت نور .. انت نور فوق نور

*******


أنا محباً لكم


انا والله
أنا والله محباً لكم
صدقوني
أه صدقوني
ليس بعد الله شئ
أن تاخد روحي
روحي يا روحي
أه .. أن تاخد روحي
أن تأخد روحي
فإن الروح لك
وعليا
أه وعليا وصال الغرام
وصال الغرام
أنا عليا وصال الغرام
طال المدي
طال المدي يا هاجري
يا هاجري
طال المدي يا هاجري
وانا لم باقي فى ناظري
فى ناظري
لم باقي فى ناظري
سواك يا محيي العظام
سواك يا محيي العظام

__________________
ترخي دلالك علينا ليه من بعد ماتبنا
تردنا للمعاصي من بعد ما شبنا
وحياة من له مساجد للصلاة تبني
تبنا عن جميع المعاصي إلا عن حبك لم تبنا
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 08/08/2010, 09h07
الصورة الرمزية elazf
elazf elazf غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:10308
 
تاريخ التسجيل: December 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 46
المشاركات: 322
افتراضي رد: أغاني الضمة

بلبل الأفراح

يا بلبل الأفراح غني .. غني وسمعني أه يا عيني
على القانون والعود سيدي وأشجيني
مركب حبيبي .. مركب حبيبي فى البحر جايه
جايه وعايمه .. جايه وعايمه على شبر ميه
فيها اللي أحبه .. فيها اللي أحبه يسأل عليا
يا بير زمزم .. يا بير زمزم سلبك سلاسل
والشربة منك .. الشربة منك دوا للمسافر
يا بير زمزم .. يا بير زمزم عتبك حجارة
والشربة منك .. والشربة منك دوا للحياري
يا بير زمزم .. يا بير زمزم عتبك حرير
والشربة منك .. الشربة منك دوا للعليل
يا ست ثومة .. يا ست ثومة أنا دخيلك
وفي كل حفله .. فى كل حفلة اسعي وأجيلك
إلا الحفلة دي .. إلا الحفلة دي أنا مش فاضيلك
يا أبوالمعاطي .. يا أبوالمعاطي أنا دخيلك
وفى كل مولد .. وفى كل مولد أسعي وأجيلك
إلا السنة دي .. إلا السنة دي أنا مش فاضيلك
يا بحر تجري .. يا بحر تجري وتعوم جزاير
كشمير حزامه .. كشمير حزامه ع الخصر داير
ياما قعدنا .. ياما قعدنا ع اللوز الأخضر
وبقيت أنا املا .. بقيت انا املا والحلو يشرب
يا بلبل الأفراح غني
غني وسمعني أه يا عيني
على القانون والعود سيدي وأشجيني

**********






يسعد صباح الحبايب


يسعد صباح .. صباح الحبايب
و الهوى .. سبب العجايب

واجب علينا علينا نمسّى
واجب عليّ إن انا امسّي
الجمع كله والله حبايب

أنا ليّ عند الحلو عادة
كل يوم بوستين زيادة
الأولة من ورد خده
والتانية من ده على ده

يا نازلين البحر تملوا
أنا مستعد أبعت ركايب
واجب عليك تفوت تسلم
يا قمر سلم علينا

يا أم القميص مشغول بتلي
والحلق صنعه عجايب
انا كل يوم يجي لي شاري
قصدك أيه؟؟
نصبح قرايب


**********



بنات العربان

بنات العُربان يا بوي
سايقين لجمال
وعدي ياخوي

بنات العُربان يا بوي
جَمالهم فتّان
حوشني يا خوي

على جَمالهم (جملهم) باراعي
أنا ماشي ع الخط الزراعي
دول ضربوني وكسروا دراعي
خلوني عالغنم راعي
طب هاراعى ازاي
حوشني يا خوي

معاك فلوس عليك تسلم
تقول لك مرحب يا معلم
ما معاكش تقعد مبلّم
وتدألجاك من ع السلّم
زودتني هموم
حوشني يا خوي

معاك فلوس بتفتح لك
فراخ وحمام بتدبح لك
ما معاكش تقعد تردح لك
زودتني جنان
حوشني يا خوي

**********






على يا علي يابتاع الزيت


علي يا علي .. يا بتاع الزيت
والنبي يا علي .. يا بتاع الزيت
ما تقول يا علي .. يا بتاع الزيت
والنبي يا علي .. يا بتاع الزيت
يا حبيبي يا علي .. يا بتاع الزيت

سنك سكين .. سنك سكين
مين ياخدك مين .. ولا الشياطين
صوابعها جريد .. تزغد بالإيد
مناخيرها حديد .. قابّين م البلكونة
والحق يا علي .. يابتاع الزيت

لابسة الكستور .. قالعة الكستور
ماشية مفيش نور .. ركبت حنطور
وإن داسها بابور
إسعاف يا علي .. يابتاع الزيت

واقفة ع الباب .. على رجل الباب
مدهونة بهباب .. ولّعها بجاز
يا واد يا علي .. يا بتاع الزيت
ماتحوش يا علي .. يا بتاع الزيت







__________________
ترخي دلالك علينا ليه من بعد ماتبنا
تردنا للمعاصي من بعد ما شبنا
وحياة من له مساجد للصلاة تبني
تبنا عن جميع المعاصي إلا عن حبك لم تبنا
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 08/08/2010, 10h08
الصورة الرمزية elazf
elazf elazf غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:10308
 
تاريخ التسجيل: December 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 46
المشاركات: 322
افتراضي رد: أغاني الضمة

من مواويل الضمه :




الرب موجود لكن الصبر اجيبه منين
والصبرشجره انقطع وأنا أجيب تقاوي منين
يا مين يدلني وأنا أرويها بدمع العين
ده اللي انكتب على الجبين لازم تشوفه العين




*******






أنا بمدح اللي مشى على الرمل وعلم
عاشق ومداح تلمني ليه يا خالي
خليك في حالك وخليني أنا في حالي
من يوم عشقت النبي وأنا المدح يحلالي




******






يا قلبي فاتوك رفقاتك بخاطرهم
روح طوف حول الحما وشوف ما خاطرهم
يمكن وصل لهم كلام غيٌربخاطرهم
دول طيبين الأصول وانا عارف معاليهم
وإن كان عزول بالفتن غير ماعليهم
يا قلبي خليك حنون ولا تقسي عليهم
وأعطف عليهم ولا تكسر بخاطرهم




*******




خطر حبيبي قصادي فى الطريق شفته انا
له جوز عيون سود ومن تحت العيون شفتانه ( شفايفه )
النهد بارز إن شافه العليل تم الشفا تاني
لابس ثياب بيض ومن تحت الثياب جنه
أسر فؤادي وخلاني فى خلاله جنه ( مجنون )
يا رب أنا أسألك يا خالق للعباد جنه
كل عاشق يتهني ولا يشوف اللي شفته انا







*******




منين أجيب خل صادق يكون عادل
حبيبي فيا ظلم بعد ما كان عادل
وصفت حالي لخصمي انا بحسبه عادل
اتاريه ناوي لي على غدرو عذاب
وناوي ع الشر وانا غارق من عذاب لعذاب
وصف لدائي دوا بدل النعيم دا عذاب
خلاني فى عذاب بدور مش لاقي عادل


*******





احبابنا اللي جفونا فضنا منهم
جم يطلبواالصلح ونسيوا اللي جري منهم
إن عدنا كما كنا وجابوا ناس تضمنهم
انا أجددالصلح ولكن أحترس منهم





*******



منين أجيب صبر يغنيني عن بعدك
ياللي هجرت الفراش والنوم من بعدك
خايف أقول أه يقولوا دا من بعدك
نادي منادي فى ظلام الليل
يا مبتلي بالغرام أصبر على وعدك





*******



بكا عليا زماني من قلبك القاسي
والدهر راخر عطف لما لقاك ناسي
ياما سقيتني بأيدك من العذاب كاسي
فين الليالي وفين وعودك
دا أنت حبيبي وعارف علتي وراسي





__________________
ترخي دلالك علينا ليه من بعد ماتبنا
تردنا للمعاصي من بعد ما شبنا
وحياة من له مساجد للصلاة تبني
تبنا عن جميع المعاصي إلا عن حبك لم تبنا
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 08/08/2010, 10h18
الصورة الرمزية elazf
elazf elazf غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:10308
 
تاريخ التسجيل: December 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 46
المشاركات: 322
افتراضي رد: أغاني الضمة

يا من عليك توكلي


يامن عليك توكلي .. يا مولي الموالي

ياليل وإذا سامحتني .. وغفرت ذنبي

ياليل لاخوف عليا .. ولا أبالي

ولا تورينا .. إلا الوجوه السماح

واجعل بيننا .. الحب مستمرا

يا أكرم قطبا .. ويا أعز وليا

والميت أحيا .. وبالحقيقة مرسل




*************************



هجرني حبيبي



هجرني حبيبي .. ولا ذنب لي

وخلف لعيني .. البكا والسهر

وأحرمت عيني .. لذيذ المنام

ناديت يا طبيبي .. بالله عليك

تصد وتهجر .. ولا ذنب لي

وده شي عجيب .. وزادني لهيب

واجعلني قريب .. وأنت الحبيب

وخل صديق .. صديق .. صديق


يانا أعذروني . . ياأهل الغرام اعذروني ياعيني واقبلوا عذري

يانا إلا .. إلا الغرام مر قاسي ياعيني والهوي عذري

يانا روحوا .. روحوا اسألوااللي ابتلي به ياعيني تلقوه عليل بينوح

يانا يبكي .. يبكي علي بعد خله ياعيني والقليب مجروح

آه ماكفاكم .. يا أهل الغرام ماكفاكم ياعيني يا حجا .. آه ياحجازية

يانا ياللي .. يا للي نظمتم عليه نغمة حجازية






__________________
ترخي دلالك علينا ليه من بعد ماتبنا
تردنا للمعاصي من بعد ما شبنا
وحياة من له مساجد للصلاة تبني
تبنا عن جميع المعاصي إلا عن حبك لم تبنا
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 08/08/2010, 10h46
الصورة الرمزية elazf
elazf elazf غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:10308
 
تاريخ التسجيل: December 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 46
المشاركات: 322
افتراضي رد: أغاني الضمة

و منين أجيبه


ومنين ومنين اجيبه.. منين ياناس بس اجيبه
ياناس قولوا لي . قولوا لي .. قولوا لي.. آه آه آه
الهجر ليه والبعد ده ليه .. واللي جري ما نقولش عليه
شوف الحبيب أصله طبيب .. يجرح يداوي برموش عينيه
أستاهل اللي يربيني ويزدني عذاب .. ضيعت بدر مسليني
الله يسامحك .. في نص الليل اسمع انيني
علي صبر الخصام.. الخصام .. واللي باحبه اسم الله عليه
علشان باحبك تتدلع .. والقلب مشغول ومولع
كله في حبك ياجميل .. تفرح وعينك تتطلع
لولا المخافة من الله.. لأسن سيفي وأمضي
خش المسا وظلام الليل .. واللي يجاور يجاور
جاورت انا كحيل العين .. أم الحلق والاساور
يا صحبتي طلع القمر .. ع العاشقين ولاستر
يارب سلط علي القمر.. سحاب كثير كله مطر
ليه ياحمام بتنوح ليه .. فكرتني بالحبايب
ياهل تري نرجع الاوطان .. ولا نعيشوا غرايب
ياحلوة يا بياعة الخوخ .. خوخك بكام يا صبيه
قالت بعشرة وبعشرين.. ولك بلاش يا دوا عنيه
يا بت ياللي حمامك طار.. قومي اعملي له بنية
قالت حمامي انا حط وشال..علي الجنينة البحرية
دلال وخدني انا من ايدي .. في السوق يدلل عليا
وان سألوك العوازل .. قول المقدر عليا





********************






كواني الحب



آه كواني الحب عقبال كل لايم
يجرب ويعذر متيم هايم
قال انا حبيت اروح لمين يا ناس
والله ياوعدي.. آه ياوعدي
رموني عيوني لكن الاصل قلبي
رموني عيوني .. عيوني
عيوني رموني .. والله رموني
رموني عيوني .. وسهراللا .. ليالي
مليك الحسن يسترأف بحال .. والله بحالي
يا اخي آه آهآه
رماني زماني.. زماني
زماني رماني .. والله رماني
رماني زماني وهيف طبيبي
ما طاق البعد عنك يا يا حبيبي
يا أخي آه آه آه
من بعد ايه .. إحسانك ومن بعد إيه .. احسانك
وده كله علي.. علشانك ده كله علي.. علشانك
علي ايه ياللي .. ياسيدي وجرحت القلب يا للي
والنبي توصف له الدوا ياللي
وآه ياللي جرا آه آه آه حت
القلب ليه ليه والنبي ياسيدي
صف له دوا والنبي ياسيدي
من بعد ايه احسانك علي واللهعليا
ياخي آه آه آه




****************************





__________________
ترخي دلالك علينا ليه من بعد ماتبنا
تردنا للمعاصي من بعد ما شبنا
وحياة من له مساجد للصلاة تبني
تبنا عن جميع المعاصي إلا عن حبك لم تبنا
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 08/08/2010, 10h48
الصورة الرمزية elazf
elazf elazf غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:10308
 
تاريخ التسجيل: December 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 46
المشاركات: 322
افتراضي رد: أغاني الضمة

مــــــــوال :

لأقعد علي الطرق واسأل كل ركب فات
هو قتيل المحبة يا عرب ينفات
ده قبر مين يا عرب اللي عليه لمات
قبر قتيل المحبة اللي ماتنصفش ومات
__________________
ترخي دلالك علينا ليه من بعد ماتبنا
تردنا للمعاصي من بعد ما شبنا
وحياة من له مساجد للصلاة تبني
تبنا عن جميع المعاصي إلا عن حبك لم تبنا
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 10h29.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd