* : عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : رضا المحمدي - - الوقت: 18h33 - التاريخ: 08/09/2025)           »          أغـاني مجهولة .. من المؤدي ؟ (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h42 - التاريخ: 08/09/2025)           »          عصمت عبدالعليم- 15 فبراير 1923 - 19 يناير 1993 (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h17 - التاريخ: 08/09/2025)           »          نجاة الصغيرة- 11 أغسطس 1938 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : MOSAAB888 - - الوقت: 22h11 - التاريخ: 07/09/2025)           »          ملفات بجودة عالية من الأعضاء لقسم العراق - 2017 (الكاتـب : نور عسكر - آخر مشاركة : يونس حسين - - الوقت: 21h36 - التاريخ: 07/09/2025)           »          محمد أفندى سلامه (الكاتـب : auditt05 - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h27 - التاريخ: 07/09/2025)           »          بديعة صادق- 22 أغسطس 1923 - 7 يناير 2010 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h00 - التاريخ: 07/09/2025)           »          كاريمان (الكاتـب : FAROUK_EL_SHAFEI - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h51 - التاريخ: 07/09/2025)           »          إسماعيل شبانة- 6 ديسمبر 1919 - 28 فبراير 1985 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h43 - التاريخ: 07/09/2025)           »          محرم فؤاد- 25 يونيو 1934 - 27 يونيو 2002 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h38 - التاريخ: 07/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > دعوة موسيقية على أغنية

موضوع مغلق
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 04/04/2008, 06h54
الصورة الرمزية حسن كشك
حسن كشك حسن كشك غير متصل  
أسد الإسماعيلية
رقم العضوية:27222
 
تاريخ التسجيل: May 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 2,046
افتراضي جميل وبخيل - محمد عبد المطلب

اغنية جميل وبخيل
غناء محمد عبد المطلب
تاليف :
تلحين :

تشعر وانت تستمع الى هذه الاغنية ان طلب
متسلطن على الاخر ويؤدى الاغنية بمذاج عالى اوى
ويعمل بصوته تقسيمات روعه وكل كلمه بيقولها تشعر
انه مش عاوز يسبيها تطلع من حنجرته الا بعد ان يظبطها
على الاخر ويزوقها - الاغنية كأنها درس فى الاداء
وكيفيه ترويض الصوت وتحنينه والسيطره عليه ذلك الصوت
البرى المتفجر الذى يخرج من حنجره طلب وتابعوا حرفنته فى
متى ياخذ نفسه - لكنه استلف نفس عند كلمه حرام تنسى ودادى معاه وانا
براعيه لكنه لما اعادها كرر نفس الحكايه واستلف نفس عند ذات الكلمه ( براعيه ) مش عارف ليه كانها لازم تتقال كده - طلب بيغنى بمذاج عالى اوى ياجماعه فى الاغنيه دى

كلمات الاغنية
اناديلك واشتقلك كتير وقليل
ويبخل بالوداد قلبك جميل وبخيل

اسلم والعيون عارفه حنينى اليه (اليك)
عيون فيها الهوى وخايفه تصرح بيه
اصون حبك واحلف بيه
واغنيلك وافكر فيه (فيك )
واناديلك واشتقلك كتير وقليل
ويبخل بالوداد قلبك

مافيش فى القلب حد سواك ياساكن فيه
حرام تنسى ودادى معاك وانا باراعيه
اضيع فى هواك عمرى
ويحتار الهوى فى امرى
واناديلك واشتقلك كتير وقليل
ويبخل بالوداد قلبك

مافارقش ضياك عينى سنين وسنين
وعطشان مهما تروينى وكلى حنين
وحبى يوم يزيد عن يوم
ويحلى فى هواك اللوم
واناديلك واشتقلك كتير وقليل
ويبخل بالوداد قلبك
جميل وبخيل
شد حيلك ياعمنا المايسترو الكبير - بس عشان خاطرى كلمنا شويا عن صوت طلب فى الاغنيه دى
ماتكروتناش زى ماعملت فى اغنية انا وانت والهوى
واليكم المقطع اللى عبد المطلب استلف فيه نفس عشان يكمل كلمه ( براعيه وكررها مرتين )


الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3 استلاف طلب.mp3‏ (664.9 كيلوبايت, المشاهدات 53)
  #2  
قديم 05/04/2008, 23h56
الصورة الرمزية M O H A M E D
M O H A M E D M O H A M E D غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:13458
 
تاريخ التسجيل: January 2007
الجنسية: مصــري
الإقامة: مصــر
المشاركات: 810
افتراضي رد: جميل وبخيل - محمد عبد المطلب

السمـّيع الجامد قوي حسن باشا كشك

تصدق أنا لسه محمل كل أغاني محمد عبد المطلب من يومين

و بدأت أسمعهم واحدة ورا التانية لحد ما وصلت لأغنية فضلت أعيد فيها و كل ما اسمعها أعجب بيها أكتر

و هي ( جميل و بخيل ) ..

كلمات : محمد علي أحمد
ألحان : رياض السنباطي

اختيار رائع .. طلب فيها رايق قوي و واخد راحته ع الآخر
واضح اني هكون من مجاذيب عبد المطلب عن قريب

مطرب مش سهل أبداً
و الا اللزمات الموسيقية فى الأغنية دي .. و الا الكمنجات ... لحن متكلف

فى انتظار تحليل أستاذ محمد الألآتي و رأيه فى حكاية النفس اللى خده طلب عند
براعيه

و آدي الرابط
:http://www.sama3y.net/forum/showpost...0&postcount=45


و شكراً
__________________

()

  #3  
قديم 10/04/2008, 08h17
MOHAMED ALY MOHAMED ALY غير متصل  
قـناديلى ـ رحمة الله عليه
رقم العضوية:700
 
تاريخ التسجيل: March 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 839
افتراضي رد: جميل وبخيل - محمد عبد المطلب


يا ابو على ...انت اللى جميل لكن مش بخيل .... هؤلاء العمالقة طلب و البليدى و قنديل و كارم و عبد الغنى .... ارى اننا لا زلنا فى بداية الطريق لاعادة اكتشافهم ... و البحث و التنقيب عن نفائس الدرر و الجواهر التى تركوها لنا ... الله يرحمهم جميعا .
  #4  
قديم 10/04/2008, 10h16
الصورة الرمزية غواص النغم
غواص النغم غواص النغم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:88159
 
تاريخ التسجيل: October 2007
الجنسية: عوام"ليبي"
الإقامة: أويــــــ عروس البحر tripoli ـــــــا
المشاركات: 2,136
Lightbulb

اهلا بكم
ابوعلي اشكرك على اختيارك الرائع
هذه الاغنية هي التي جعلتني احب فن عبدالمطلب فقد كنت لا اميل للاستماع له كثيرا
واستمعت لها من عشر سنوات وكانت فعلا رائعة

والموسيقار السنباطي كان رائعا كعادته والشاعر البديع محمد علي احمد في غاية الجمال
تحياتي
  #5  
قديم 11/04/2008, 06h24
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: جميل وبخيل - محمد عبد المطلب

بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( جميل وبخيل )

الكلمات : محمد على أحمد

الألحان : رياض السنباطى

الغناء : محمد عبد المطلب

قبل أن أبدأ فى التحليل .. يجب أن أنبهكم لكم المقامات والتحويلات فى الأغنية .. يعنى بالبلدى .. لازم تصحصحوا معايا ..

إختار السنباطى مقام ( العجم ) لبدأ به لحنه ..

والعجم ياسادة .. هو نفسه سلم ( الميجور ) فى الموسيقى الغربية .. أو ( سلم دو الكبير ) ..

تبدأ اللازمة الموسيقية بعزف منفرد من ألة العود ( صولو ) .. فى الحقيقة .. إن العود لم يكتفى بمقام العجم فقط .. ولكنه تجول بنا مع النهاوند والكرد من نفس درجة العجم .. الواضح أن هناك نية مبيتة على إستخدام هذه المقامات داخل الأغنية .. أى أن هناك تحضير لأذن المستمع لكى تتقبل ماهو آت ..

يدخل الإيقاع ( السامبا ) مع مقام العجم .. ثم يتحول الإيقاع للواحدة الكبيرة تمهيداً لدخول الغناء ..

ويغنى عمنا طلب .. من العجم .. ( أناديلك وأشتاقلك كتير وقليل ) .. ويظل مع العجم .. حتى نفاجأ بتحويلة من مقام النكريز .. ليستقر على الكرد من نفس درجة العجم لينهى المذهب ..

هذه التحويلة التى سيستخدمها السنباطى عند نهاية كل كوبليه ..

تعالوا بنا نشرح هذه التحويلة ..

أراد السنباطى أن ينهى المذهب عند الكرد .. ومن نفس درجة العجم .. وهى نقلة غريبة وغير تقليدية .. فعمد إلى مقام النكريز لإستعماله ( كوبرى ) للوصول للكرد .. وبدأ هذا الكوبرى من الدرجة الخامسة للعجم .. حتى لايحدث نشاز فى الإنتقال .. ( إللى يفهم يفهم .. وإللى مافهمش ..... نفهمه ) ..

لازمة موسيقية من العجم أيضاً .. ويغنى عبد المطلب ( أسلم والعيون عارفه حنينى إليه ) .. ويتحول لمقام الحجاز عند ( أصون حبك وأحلف بيه ) .. من نفس درجة العجم أيضاً .. يظهر إن السنباطى أصر ألا يترك هذه الدرجة ..

ويعود للعجم مرة أخرى عند ( أناديلك وأشتاقلك كتير وقليل ) لينهى الكوبليه كما إتفقنا على مقام الكرد ..

لازمة موسيقية من مقام الحجاز .. ونسمع ألة الكمان تبدع فى صولو متفرد وجميل ..

يغنى عبد المطلب من الحجاز أيضاً .. ( مافيش فى القلب حد سواك ياساكن فيه ) ..

ملحوظة لمن يهمه الأمر : الحجاز هنا ليس حجاز طبيعى .. ولكنه حجاز أخر يسمى ( الشد عربان ) وهو من فصيلة الحجاز .. ولكنه يحتوى على حجازين من درجتين مختلفتين .. لذا لزم التنويه ..

نعود لأغنيتنا .. نسمع هنا لحناً أخر لنفس المقطع ( مافيش فى القلب حد سواك ياساكن فيه ) ومن نفس المقام ..

ونسمع أيضاً فى هذا المقطع .. الكلمة التى أشار إليها أخونا حسن كشك .. ( وأنا براعيه ) ..

السبب فى إستلاف عبد المطلب للهواء أثناء أداؤه لهذه الكلمة .. الكلمة طويلة لحنياً .. وتقترب من الأوكتاف الكامل .. أى ثمانية درجات صوتية .. ولا أحد يستطيع غناؤها إلا بهذا الشكل .. وخاصة أن الزمن هنا بطئ .. أى أن الكلمة اللحنية تأخذ وقتاً طويلاً فى الأداء .. فماذا يفعل عبد المطلب غير هذا التصرف ؟ والدليل على ذلك .. أنه كرر نفس التصرف والإستلاف عندما أعاد الشطرة .. مطرب خبرة ولا تعوقه أى جملة لحنية .. والسنباطى كان يعرف أنه يلحن لعبد المطلب .. لذا لم يخشى من تلحين الجملة بهذا الشكل ..

يعود عبد المطلب للحجاز العادى عند ( أضيع فى هواك عمرى ) .. ويعود للعجم عند ( أناديلك وأشتاقلك كتير وقليل ) لينهى الكوبليه على الكرد كالعادة ..

لازمة موسيقية من مقام الكرد .. ونسمع صولو من ألة القانون ..

ويغنى عبد المطلب ( مافارقش ضياك عينى سنين وسنين ) من الكرد .. ويعود للحجاز عند ( وحبى يوم يزيد عن يوم ) ..

ومنه للعجم وتنتهى الأغنية على الكرد كالعادة ..

سنلاحظ أن السنباطى لم يترك درجة الركوز التى بدأ بها الأغنية .. برغم تعدد المقامات .. ولكنه أدار المسألة بإقتدار وبراعة .. لم نشعر معها بأى إختلاف أو تحويلات غريبة ..

سنلاحظ أيضاً أن السنباطى لجأ للعزف المنفرد عند كل لازمة موسيقية تسبق الكوبليهات .. وأعطى لكل ألة حقها ..

فنسمع العود فى أول الأغنية .. ثم نسمع الكمان فى الكوبليه الثانى .. وبعده القانون فى الكوبليه الأخير .. حرفنه وصنعة وخطة موضوعة ..

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع ..






__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


  #6  
قديم 11/04/2008, 08h51
الصورة الرمزية Talab
Talab Talab غير متصل  
ركيزة المنتدى
رقم العضوية:14
 
تاريخ التسجيل: October 2005
الجنسية: Liban
الإقامة: Suisse
العمر: 83
المشاركات: 567
افتراضي Re : جميل وبخيل - محمد عبد المطلب

جميل و بخيل هي أغنيتي الصديقه المرافقه لي دايمآ بالسياره....و ازداد الآن حنيني لها بعد فتح المواصفات و التحاليل و كأن هناك منظار مكبر كما تكبر الصور لنرى المواصفات...؟
شكري لحبيبي و سميي حسن ـ أبو علي الكشك, و إعجابي للتحليل الفني إللي قدمه لنا الكبير أبو حسام ...و إللي كمان أستسنح الفرصه لأسأله : ما رأيك يابو حسام لو تعطينا شوية أخبار مماثله عن المقطوعه الحنونه لحبيبي طلب : صورتنا واحنا سوا....أو إما تكون حللتها من زمان وانا مش داري ؟؟
تحياتي للجميع
موضوع مغلق


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 19h42.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd