* : فن التوقيعات (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 11h10 - التاريخ: 15/09/2025)           »          ماري سليمان (الكاتـب : KAWKABULSHARQ - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h31 - التاريخ: 15/09/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات لبنانية (الكاتـب : esb_a - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 08h59 - التاريخ: 15/09/2025)           »          45 عاما في كواليس ماسبيرو (الكاتـب : الكرملي - آخر مشاركة : توفيق العقابي - - الوقت: 08h49 - التاريخ: 15/09/2025)           »          سينما قصر النيل * ليلي ونهاري * اروح لمين *حب ايه (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : احمد خليل ا - - الوقت: 08h02 - التاريخ: 15/09/2025)           »          سعيد الحلو (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h55 - التاريخ: 15/09/2025)           »          نجوم التمثيل في الزمن الجميل (الكاتـب : auditt05 - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 06h37 - التاريخ: 15/09/2025)           »          فيصل صعب (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 05h58 - التاريخ: 15/09/2025)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 02h53 - التاريخ: 15/09/2025)           »          محمد رشدي- 20 يوليو 1928 - 2 مايو 2005 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : Omar Saleh - - الوقت: 20h27 - التاريخ: 14/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #11  
قديم 26/03/2022, 20h41
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

سؤال يااستاذ عادل"...بنشوف حضرتك فى ماسبيرو زمان وعاليوتيوب بتعزف ورا ملحنين/مطربين
زى بليغ والموجى وسيد مكاوى...بيغنوا من ألحانهم...فما هو الفرق بينهم وبين العزف ورا مطرب...
بمعنى ان الملحن ممكن يجود ..يضيف...يغير فى اللحن...ساعة الغنا ممكن ييجى له ألهام بانها تتغنى كده احسن..
فهل العزف ورا ملحن/مطرب بيبقى أصعب... [/SIZE][/SIZE][/FONT][/QUOTE]

اخى العزيز بالطبع اى ملحن من العمالقة دول بيبقى عنده ثراء لحنى بدليل ان فىالبروفات الل كانت بتوصل ل 45 بروفة بيقعد كل يوم يزود حاجةى او يشيل حاجة ولما بيسجل اللحن بصوته اكيد بيبقىبعد فترة من تقديم نفس اللحن مع المطرب الاصلى بيكون هو قعديدندن وجه له افكاركتير الجملةدى كانت عايزة كده ودة مكانتش عايزة كذا وبالطبع مش حايرجع للمطرب اللى مشغول ف حاجات تانية ويقول له نهد اللحن ونبنيه من تانى يعنىالمطرب اما بيكون خلاص ترك اللحن او مش فاضى يقعد يحفظ فيه لسه حاجات .. الاخطر من كده ده بيخليك تفهم ان العمالقة دول مكانوش بيشتغلوا عشان الفلوس يعنى كاناو بيشتغلوا عشان يمعلوا فن .. يعنىانت عملت لحن من سنة وقبضت الفلوس وخلص ايه اللى يخليك تلعب فيه تانى مع ان مكمن فى الوقت ده تعمل كذا لحن وتقبض فيهم فلوس تانى .. وثانيا كان الناس دول يهمهم شكلهم يعنى الحن ده مسجله مع المطرب فلان ف طبعا لازم لما هو يدفع فلوس ويجيب فرقة ويسجل الحن تانى اكيد بيبقى لازم يتقال انه عمل حاجة يعنى صاحب الاغنية الاصلى قال حاجةوالملحن كمان قال حاجة فاهم قصدى؟ يعنىالناس تحس انه ده حلو اوىوده حلو اوى مش يتقال ان واحد منهم احسن من التانى فاكر انت عمرى كانت سنةكام ؟؟؟ لو عبد الواهب كان ماسك فيها لحد دلقوتى كان قعد برضه يحط لمسات جديدة اذا كان لحد يوم الحفلة ممكن واحنا ع المسرح يطلع يول لنا اعملوا الجملة للفلانية كذا

__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
 

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 11 ( الأعضاء 0 والزوار 11)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 12h46.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd