كان النجم الأول في السهرة دي ( الحضور ) آه و الله كله بيعرف يغني صح كله بيعرف يسمع صح يعني يا ويل إللي حا يقول حاجه و لازم تكون في مستوى الحضور
طبعا غنينا سوا و كله حاتسمعوه عشان تعرفوا قدرات هلال كويس
لكن أنا مش حارفع بالترتيب و حبيت تكون البداية سخنة ( رغم إن كلهم سخنين ) و بصراحة يا جماعة كان فيه 3 أسماء في السهرة تبادلوا مع بعض هذا النزال الطربي بمعاونة فيلق من عازفين ماهرين
عشان أكون ( جنتلمان ) حا ابتدي بجنس حوا
صوت .. يا لهوي يامه
أقول لكم .. إحكموا إنتم
قالت في الأول ( أراك عصي الدمع ) القديمة و على إللي عملته فينا
نطيت من مكاني و همست في ودن السيد كمال ( أبوس إيدك نسمع منها الأوله في الغرام )
و لقيت تأييد من الجميع
بس لازم أديها حقها في موضوع يبين قدرتها على مسك زمام النغم
هى قالت ( الأوله في الغرام )
كتير فاكرين إن العمل ده أغلبه قواله حره من الست لكن عمنا زكريا عمل عملة ( بيتهوفن ) في ( كادنزاته ) و الكادنزة هى إنفراد العازف قبل نهاية الكونشيرتو و إظهار مهارته التكنيكية لغاية ما جه عم ( بيتهوفن ) وقال لهم بس و راح و لأول مرة يكتب كادانزات أعماله
بس عم زكريا ( كادنـِّز ) اللحن من أوله لآخره
و واضح إن الفرقة ( رغم قدراتها الكبيرة ) ما داسوش اللحن ده قبل كده .. لكن هى بنت الإيه مسكت الدنيا رغم إحتياجها للزمه تسهل الدخول من مقطع للتاني و طبعا لا أضيع حق السادة السميعة في تذكير أو تلقين الفرقة اللزم الهامة
كما أن الطبفة كانت عالية بعض الشئ فراحت تستخدم ( صوت مستعار ) في بعض المواطن بإقتدار عالي
يسبق أدائها تقاسيم عود من البلوة التانية في السهرة و الكلام عنه حيكون لوحده عشان ما ينفعش نمر مرور سريع على هذا المطرب والعازف الشاب العجوز أوي الرائع ( مصطفى سعيد )
المهم يا سادة
إليكم
فدوى المالكي
أو بلوى المالكي
مصاحبة آلية
عود : مصطفى سعيد
قانون : غسان سحاب
كمان : أحمد شبّو
بزق : عمر عرابي
إيقاع هنا بس : صلاح علام
__________________
دَعْ عَنكَ تَعنيفي و ذقْ طعمَ الهوَى
فــإذا عَشِـقـتَ فبَـعـدَ ذلــكَ عَـنـِّـفِ