رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى
احبائى
اخى العزيز عمرو هنداوى سأل سؤال مهم عن الحليات وده موضوع كبير اوى مالوش آخر لكن انا ححاول اوصل المعلومة على اد ما اقدر .. احلليات فىالغربة بتبقى محددة ومكتوبة والمعازف مالوش يقول غيراللى ف النوتة لكن فى الشرقة بتخضع لجاجات كتير .. اول حاجة الحلية لو من صلي الجملة بتتكتب لازم يعنىاملحن وهو بملينى ع العود عشان اكتب بيقول سادة خالص .. لو عيز يحط حلية اساسية بعد ما اكتب الجملة بيقول اعمل كذا .. اما فى البروفات .. احنا بنقول الجملة كتير لحد ما نحفظها .. يعنىفرقةىام كلثوم كان املحلن بيحفظ الفرقة هلىالعود سماعى ..نفس العازف فىلاالفرقةىاماسية بيقرا النوتة ىوبنعمل فى الفرقتين 45 بروفة عشان التشطيبات دى .. بعد ما الملحن بيتاكد اننا حفظنا اجلملة بيمسك العود تانى وبيقول انا عايزها كدهبيحط الحليات واحنا طبعا سماعى ( حتى لو قدامنا النوتة ) بنفهمالحليات ال هو عايزها .. الى ان عامل نموذج مبسط لبعضها عشان تفهموا بيحصل ايه .. بس الاول المازورة مثلا لو 4 نوار يعن 4 اضلاع وفيه حلية على الضلع التانى احلية بتتخطف مع الحرف الاصلى متاكلش من زمن الى بعدها عشان الزمن مايتكسرش .. الحرف الصغير ده اسمه ابجكاتورا ( الجيم بتلات نقط ) يعنى هو زمنه بيبقى زى التريبل كروش حاجةصغيرة اوى اوى ومتعارف عليها دوليا يعنى انت اكيد شفتها فى كتب البيانو .. بس اهم حاجة فى زمننا ان الحلية كانت زى السكر والملح يعنى بتحلى الحاجة مش تبوظها دلقوتى بيعملوها بغباوة اولا بتبوظ اللحن ثانيا بتوقع الوحدة ثالثا عارف فىالمزاد لما تلاقى 3 تجاربيزودواعلىبعض ؟ كل المطربين دلقوت بيحاولا يثبتوا انهماحسن من عبد الحليم وام كلثوم واحسن من بعضيحطوا حليات مقززة ويزودوا حروف ممع ان اصحاب الللحن الاصليين لو سمعوا كده كانوا شتموهم زىما كان بيحصل زمان يعنى واحد زى جهاد عقل ده بيدمر اللحن لو كان عبد اولاهب سمعه كان اشتكاه للنقابة ومنعه من عزغ احانه ولا مدحت صالح ولا انغام بيموتوا اللحن والى ابتدا القرف ده اصالة ربنا يسامحها .. زمان كان فيه التزام دقيق اوى اوى يعنى فى الادليب .. مش عشان مافيش ميزان تعك زى ما انت عايز ولكن فيه مقاسات محددة.. عندك ها فىالمنتدى مثلا .. اغانى ام كلثوم ممكن الاغنيةى الواحدة لها 7 تسجيلات فى7 خفلات مختلفة شوف الحفناوى ولا محمد عبد صالح بيقول الصولو ملتزم بالى قايلة الملحن لو عمل حلية بتكون واحدة فقط تحلية مثلا ..لكن مش يطول ولا يسرع ولا يبطى ء يعنى اكلشيه ليه .. لأن الجمهور حافظه كده ماتجيش انت تبوظ ال الجمهور حافظه يعنى متعة السمع انك تسمع موسيقى حافظها من قبل ودى نقطة خطيرة .. لو بتسمع كلاسيك لو بتموت فىبيتهوفن مثلا هو عامل 9 سيمفونيات ..لو انت دلقوت شغلت واحدة منهم جديدة اول مرة تسمعها مش حاتستسيغها .. يعنممكن تحس انها مش بطالة لكن لو قعدت تسمع فيهاكذا مرةحاتحسها .ام كلثوم كانت بتعيد الجملة 4 مرات واكبليه 3 مرات اول حفلة .. ليه عشان الجمهور يبتدى يستسيغ اللحن الجديد وبعد كده كان الناس بتقعد تسمع الاغنية كل يوم طول الشهر واحلى سمع والذ متعة تانى حفلة ليه عشان حفظوا الحن صم .. ماتجيش انت تقول حاجة تانى كمان عامل حاجةىتاخخدوافكرة عن القفلات .. القفةى يستحسن تكون سادة زى النماذج اللانا عاملها عشان واحدة زى ام كلثوم بتقول نفس القفلة فىالحفلة ممكن كذا مرةكل مرة بتقفلها بقفلة اكتر سخونة من ال قبلها بيكون الجمهور خلاص اتسلطن مع اطيب تحياتى
|