
22/02/2022, 21h28
|
 |
Moderator
رقم العضوية:249452
|
|
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
|
|
|
رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى
احبائى الناهردة جايب لكم نوتة صغيرة جدا لكن خلتنى الف حوالين نفسى يومين مش عارف ادونها .. كان فيها حاجة زى طلسم .. ونبدأ القصة .. صديقةعراقية مقيمة ف امريكا من زمان ومسيحية من طائفة الكلدانيين وهى احد الطوائف المسيحية الشهيرة فى العراق ولهم حتى لغتهم الخاصة زى ما الكل بيطلب منى هى طلبت ادون لها ترنيمة كلدانية .. طبعا قلت لها نزلى المف الصوتى .. عشان تفهم كلامى .. الاول افتح اى نوت من تدوينى وشوف الدليل واول مازورة والميزان .. انا كمدون محترف .. وخبير طبعا اول ما بسمع جملة واحدة من اى موسيقى بحدد مقامها ايه يعنى الدليل واتوماتيكا ايدى بتمشى مع اشارات المزان بقول دى ميزان 2/4 او 3 / 4 او 4/4 ده الطبيعى وبعدين برجع من الاول واسمع اول مازورة .. هنا فيه خطوة خطيرة جدا البيتش او التون يعنى انا بحدد المقام من رى مثلا بالخبرة .. بس لازم اتأكد .. عدى برنامج اسمه بيانو عبارة عن بيانو بفتحه واحس اول حرف هو زى ماتوقعت ولا لأ .. فى كل اغانى ام كلثوم بيبقى طبقة صغيرة يعنى بتنزل تون يعنى النوتة الل انا بكتبها من دو اصلا انت لو مشيت معاها آلة حتلاقيها من سى بيمول وعشان بيبقى صعب التدوين من سى بيمول العرف ال كان ماشى فى السوق انى بدخل الاغنيةعلى برنامج بيرفع التون الى دو عشان التدوين يبقى سهل وبنكتب فوقها طبقة صغيرة .. كل الدنيا بتعمل كده لكن امتى بنكتب النوتة من سلم سى بيمول لما يكون ده الطبيعى بتاعها مش انها تكون نازلة تون .. كمان ساعات لما الاغنية بتتنقل من حهاز تسجيل لآخر احيانا بيبقى فيه فرق سرعات وانا الاقى الاغنية ناقصة نصف تون ,, وهنا استحالة تتدون يعنى حاتطلع سلم فيه 5 دييز ماحدش حايعرف يعزفها يعنى فى السوق الطبيعى تكتب لحد 3 دييز ولحد 4 بيمول بس تحاول تتفادى ان ال 3 دييز ما يبقاش طول اللحن يعنى لو الملحن عمل جملة كده ولا حاجة .. لأن اهم حاجة ماتصعبش النوتة على العازفين .. طيب .. دلقوت فهمتوا ايه ؟ انى حددت الميزان .. وحددت المقام واتعرفت على التون اللى حدون منه نوتة سهلة وان كان التون فيه مشكلة زى ما قلنا عندى برنامج بنزل منه الاغنية اى تون او ارفعها اى تون يريحنى فى التدوين ويخلى النوتة سهلة يعنى نفس النوتة ممكن تكون واحد بيمول وممكن تبقى 6 بيمول مثلا .. بعد كده ... انا طبيعتى ايه .. طبيعة موهبتى او عيوبها ان اى شخص لما يحب ينام يقولوا له شغل موسيقى خفيفة ونام عليها انا العكس لو انا حنام وابتديت انام وسمعت اى موسيقى من اى نوع بفوق لأن الموسيقى على الفور عندى بتتحول لصولفيج فاهمين قصدى ؟ يعنى لما بقول لك افتح اى نوتة وانظر فيها انا بسمعها كده .. لذلك انا بنام فى غرفة بعيدة فيها صمت القبور لو حد مشغل تليفزيون فى اى غرفة وصوته بيوصلنى وفيه موسيقى خلاص النوم انتهى .. كل ده بحكى لك بشتغل ازاى .. يبقى اى نوتة عشان ادونها بفتح برنامج التدوين وبشغل الاغنية او الموسيقى على برنامج اسمه كول ايديت بتميز ان بقف على كل جزء صغير فى اللحن وكل جزء ادونه بقف على الجزء الل بعده يعنى بدون البرنامج ده اتوه يعنى فيه برامج مش بالدقة دى برجع من اول الجملة فيه جمل صعبة على ما اوصل للجزء ال انا عايزه اكون نسيته بالذات لأن اغانى كتيراول مرة اسمعها ... ( يهمنى اوى لو الكلام تاه منك ارجوك ارجع من اول المقال اقراه تانى عشان تفهم اللى جاى ده درس يهم الجميع ) قلنا بسمع وبتتكون الجملة وبدونها .. جيت عند الترنيمة دى واسمها
هيو عزيزا
سمعت الاول الموسيقى الميزان مش واضح .. رجعت كذا مرة الميزان مش واضح .. يعنى خلاص كده انا مش ملزم اتعب نفسى اكتر من كده وقلت للأحت دى بتتعزف سماعى ما ينفعش تتدون .. بس انا طبيعتى مش بستسلم بسهولة .. شغلتها تانى يوم ونفس الموضوع مش عارف الميزان انتم الاول اسمعوا الترنيمة قبل ماتنظروا للنوتة عشان تحتاروا مثل ما حصل لى .. وتركتها لحد يوم عشرين فيراير الساعة الواحدة مساء .. عندى شركة النت حرامية كل شهر يسرقوا يوم يعنى بيقطعوا النت قبل التاريخ بيوم يعنى كان الشهر بتاعى بيبدأ يوم 3 قعد يتراجع لحد ما بقا يبدأ يوم 20 المهم جم الساعة الواحدة مساء ويوم 20 بدأ قطعوا النت .. انا النت بيمثل بالنسبة لى حاجة مهمة جدا جدا يعنى بدخل الفيس ييجى 50 مرة ف اليوم ناس بترد على مواضيع وناس بتسألنى عشرات الاسئلة بحس ان مخى بيشتغل ومع ان عندى 100 حاجة تسلينى للصبح على ما انزل ادفع الاشتراك بس احب اتحبس بمزاجى مش حد يقفل عليا .. يمكن ربنا اراد رحت فاتح الترنيمة المشكلة دى يا انا يا انتى الناهردة ... انا راجل طبيعتى بحب اصلح كل حاجة فى بيتى بنفسى يعنى بهدوء كده مشيت شوية فيه مقدمة موسيقية وبعدين فيه غناء كورالى الترنيمة نفسها قعدت اسمعها كذا مرة .. يعنى تركت المقدمة ومسكت فى الترنيمة بعد ما سمعتها كذا مرة اكتشفت انها جملة لحنية وبتتعاد بكلام مختلف .. وهنا ابتدينا الشغل الجد موضوع انها جملة واحدة ده شجعنى يعنى لو كانت جمل كتير كنت ح اخاف منها .. ركزت فى الجملة اكتشفت انها ميزان 5/4 واولها سكتة كروش واعدتها كذا مرة تأكدت انى صح ورجعت للمقدمة . بخبرتى لازم اعرف الظروف طبعا .. واضح انها ترنيمة قديمة يعنى ممكن يرجع تاريخها لمش اقل من 1500 سنة .. عشان جملة واحدة وبتتكرر .. ( ماهو انا برضه خبير فى الترانيم ) ابتديت فى التدقيق فى المقدمة بعد ما خلاص فكيت الطلسم طبعا مش ممكن حاتخرج عن ميزان 5/4 عشان تتجانس مع الغنا اولا وثانيا لو عمل ميزان مختلف حايخلى اللى بيرنموا حايغلطوا حايشتتهم يعنى .. حلو كده ..دققت اكتر .. هو اعادة توزيع للترنيمة فى تسجيل حديث بس اللى عاملها جب يتفزلك شوية عشان دى بتتعمل على شرايط كاست بتتباع بفلوس وهو بياخد اجر على التنفذ ده ف لازم يتفزلك يحليها شوية يعنى بس فى الفزلكة دى عمل الإيقاع 2 دوم ورا بعض ده الى خلانى ما افهمش الميزان شفتم اللفة وصلت لحد فين .. بس انا طبعا حسيت بفخر يعنى ان لما تنظروا للنوتة وشوفوا سهلة اد ايه لكن واحد حط فيها عفريت عشان يخلينى اتوه .. وهنا عايز اقول لكم اكتشاف خطير جدا جدا ينفع موضوع رسالة دكتوراه كل وقت من الزمان فى التاريخ كان يبقى له الموسيقى بتاعته يعنى طريقة الغناء والمقامات اللى وصلوا لها ونوعية الالات بحيث انك لو اخدت اى اغنية من اى عصر حتلاقيها بتحكى كل شىء عن موسيقى العصر ده .. وبالطبع الل بيلحنوا الاغانى الدينية او الترانيم بيعملوها زى موسيقى العصر .. اللى مافهمش اشرج له وانا فى الفرقة الماسية طريقةالموسيقى فى السبعينات ونوعية الالات لما كان حد بيمعل اغنية دينية كان بيعمل زى الموجود وفى الخمسينات كان بيمعل زى الموجود يعنى فى الخمسينات ماكنتش حتلاقى فى الاغنية الدينية مثلا اورج لكن حتلاقيها فى اغنية السبعينات .... بس ناقص تكة صغيرة لكن فارقة ... انا من هواة التنقيب ف التاريخ ... زمان كان عجلةالتطور بطيئة جدا جدا .. يعنى لو واحد عمل حاجة كان بيفضلوا مثلا 1000 سنة لحد ما ييجى الاختراع التالى بعكس الجنون الل حصل من سنة 1950 الى دلقوتى فاهمين قصدى؟ يعنى زمان واحد اخترع العربة اللى تجرها الدواب قعدت 1000 سنة لحد ما بعد كده واحد اخترع السوستة اللى بتركب عليها العجلة عشان تبقى مريحة فى الركوب وده بينطبق طبعا على كل شىء ومن ضمنهم الموسيقى .. يعنى انا ارجح ان الترنيمة الكلدانية العراقية دى عمرها لايقل عن 1500 سنة يبقى العراق وقتها كانت الاغانى فيه كده او دى طريقة التلحين وقتها كده .. عندنا فى مصر لما تسمع بالذات القداس بتاع الكنيسة الارثوذكسية بالذات اللى بيتقال باللغة القبطية القديمة هذا القداس بيتقال بنفس الاداء ونفس الطريقة ونفس المقام البياتى مش اقل من 1800 سنة .. وبيتناقلوه يعنى لو تلاحظ فى كل كنيسة وسط الشمامسة فيه اطفال دى ظاهرة لازم طبعا كنت اخد بالى منها ده مش ابن الشماس والواد شبط ف ابوه وراح معاه .. ده موضوع اهم من كده بكتير . انهم بيحطوا الاطفال وسطهم يحفطوا القداس عشان لما يكبروا يبقوا هم الشمامسة ويكون الكبار انتقلوا .. وده بيدى استمرار للطقوس وده اللى خلا القداس بألحانة مستمرة ما اندثرتش من 2000 سنة ..لأن وقتها طبعا مافيش تسجيل ولا تدوين ولا اى طريقة غيركده نوصل لحاجة خطيرة .. زى ما قلت كان اى تطور بيفضل مش اقل من 1000 سنة ... يبقى لو المسيحية دخلت مصر من 2000 سنة وحبوا يعملوا ترانيم او تنغيم اكيد حايبقى زى السائد فى مصر وقتها ... والى برضه منقول عن الفراعنة وما اتغيرش كتير لأن كل حاجة بتؤكد ان التطور كان بطىء يعنى لو رجعت من التوقيت ده كمان 2000 سنة لورا يعنى 4000 سنة من دلوقت التطور كان بطىء جدا جدا يعنى انا اجزم بأن القداس زى مشابه للموسيقى الفرعونية فى المقامات وطريقة الغناء قول على الاقل بنسبة 80% وللعلم اللى بقوله ده مش حصة دين ده درس موسيقى ... يعنى انت لو سمعت القداس ده شبه الى كان محمد عبد الوهاب وام كلثوم بتوع الفراعنة زمان بيغنوه قد يفرق قشور لكن فى المجمل واحد .. اما كلمةمحمد عبد الوهاب بتاع الفراعنة ده مصطلح عندنا فى مصر يعنى بنقوله على النجوم يعنى زمان قابلنا ممثل ايطالى مشهور بادوار الضرب زى فريد شوقى ماكان بيعمل زمان فقلنا ده فريد شوقى بتاع ايطاليا يعنى مرة رحنا المغرب كان هناك مطرب كبيراسمه عبد الوهاب الدوكالى ده بيعتبر عبد الوهاب بتاع المغرب يعنى فهمتوا قصدى ؟ مع اطيب تحياتى
الملف الصوتى : https://www.youtube.com/watch?v=LJb6kwzKWqo
|