احبائى اليوم اقم لكم لحن يتقال فيه كلام كتير .. اغنية
الحب الحقيقى
للفنانة شادية تلحين خالد الامير .. انا مرة وانا بجهز اغنية لحن الوفاء قلت لحن ماحدش يقدر يكتبه رد عليها انسان بطريقة تدل على الجهل وقلة الذوق وقال فيه ناس موهوبين كتير والغرور مش مطلوب وطبعا كل جواب بينضح بما فيه يعنى انت لو سألت المايسترو سليم سحاب الى كتير كل ما بيشتغل بنوتاتى بيمدح فيا قدام الفرقة بتاعته وهم اتعرفوا عليا من خلال كلامه وهم اعضاء هنا فى الصفحات .. ايوه حيقول ان لحن الوفاء مش اى حد يعرف يكتبه .. وانت لو بتشتغل فى اى مجال وانا عارف ان مش كل الى هنا موسيقيين.. لو انت شاطر وعملت حاجة حلوة اكيد تحس باعتزاز بالنفس وده فيه فرق بينه وبين الغرور .. يعنى انا كنت متردد اكتر من 20 سنة اكتب لحن الوفاء لأن كله وقفات وتغيير سرعات وتغييرموازين .. وللعلم ما اتعملش ف حفلة ومش من النوع اللى يتعمل فى حفلة والى كتبه لعبد الحليم هو اللى قاد الاوركسترا .. وكان طبعاكل جزء بيتسجل لوحده والكل بيعتمدوا على اشارة المايسترو لكن انا لما دونته لكم هنا مفيش كل الكلام ده يعنى لازم ادونه بإخراج وبطريقة بحيث انك انت بمفردك تقدر تعزف الحن بدون مايسترو او حد يقف معاك يظبط لكن الدنيا .. لذلك كتبت كلمة مش اى حد يقدر يدونه بالطريقة دى ماهو ممكن حد يدونه وماتعرفش تعزفه .. ولاحظوا ان انا مش بتكلم مع كل اغنية يعنى انا قدمت اغنية ايظن .. ما اتكلمتش مع انها فيهاشغل .. لأن مش لازم اقول بعمل وبعمل لكن فيه حاجات بحب اشرحها لكم اكتر من اى اتكلم عن نفسى يعنى .. فى اغنية الحب الحقيقى درس مهم للى لسه بيتعلموا تدوين انظر الى اول مازورتين فى النوتة .. فيه دخلات بتكون سهلة بالذات فى الادليب لأن الاغانى اللى على ايقاع .. الايقاع بيحكمها .. اما اغانى اللى بتبدأ بادليب هنا المشكل لما تكون البداية حروف صغيرة يعنى فاكرين اغنية فكرونى البداية مثلا دو مى فا صول حروف بطيئة والفرقة حافظة اللحن لكن لما يكون حروف سريعة زى الاغنية هنا بتحتاج حتة عبقرية من المدون ازاى تعملها سهلة ماتخليش الفرقة تخبط فى بعض ودى بتحصل فى الاستويوهات كذا مرة ويعيدوها لحد ما تتظبط ويدخلوا صح لكن فى الحفلات اللى غير الفرقة الماسية لازم يدخلوا متفركشين إلأ إذا وال إلا إذا دى هى المدون العبقرى اللى مش بيدون عشان يقبض ويمشى ولكن بيدون عشان اولا الشغل يطلع مظبوط .. ايه العبقرية هنا ... انى لقيت الأدليب موزون يعنى مكن يمشى على ميزان 2/4 وده شىء رائع طبعا غيسر لما يكون بدون ميزان .. وهنا المايسترو بيشاور مازورة فاضية عشان الفرقة تاخد منه السرعة بس بخبرتى ( اللى مش عاجبة البعض اللى مش فاهمين وسامحهم يارب ) خبرة 40 سنة فى الاستوديوهات ماتكفيش ان البداية فيها حروف سريعة زى هنا لازم حايتلخبطوا برضه .. العبقريةانى عملت سكتتين بمعنى ان المايسترو بيدى اشارة مازورة فاضية وبعدها السكتتين الى ف الاول ويدخلوا وهنا استحالة يغلطوا حتى لو متوسطين فهمتوا حاجة ؟ لأن انا لما كنت بدون نوتة كان لازم انا الى اسجلها يعنى انا اللى اقود الفرقة فى الاستوديو ولحن زى ده لو انا خلصت الادليب ده فى عشر دقائق الياقى سهل بتعتبر الاغنية خلصت لكن لو مش مكتوب كويس وقعداو يفعصوا فيها على ما يخلص بيكون الفرقة اجهدت وباقى اللحن بياخد4 اضعاف الوقت ... هنا مهم جدا جدا اقول مرفق اللحن كامل .. ومرفق معاه ورقة زيادة هى الصفحة الاولى من اللحن .. بعد الاديب انا كتبت الموسيقى ودخول المذهب اكتشفت انه صعب جدا مش ممكن حد مبتدىء حيقراه اعمل ايه رحت لاغى اللى كاتبه وفتحت صفحة جديدة وكتبته بسرعة 130 بقا سهل زى الحلاوة بس لما اجيت اكتب الكوبليه ااول لقيت اللحن سرعته اتغيرت يعنى لازم يرجع لسرعة100 وإلا حايبقى سهل اكتر م اللازوم ويبقى ممل فى العزف قول لىمين بقا بياخد باله من الكلام ده .. عايز اعرفكم ان طول ما انا بكتب بفكر فى اللى حايقرأ اللى بكتبه مش بكتب وخلاص وحبيت ارفق الصفحة الاولى اللى لغيتها عشان تشوفوا صعبة اد ايه .. فيه حاجة مهمة .. ليه نوت كتير انتم بتلاقوها صعبة وليه مئات المرات ناس يطلبوا منى تدوين نوت مطبوعة فى كتب من زمان وبيطبوا انى ادونها بطريقتى لسبب .. ان الى دونها دونها وخلاص لكن انا عارف بدونها لمين ..يعنى كل الصفحات ال على النت هنا مثلا 50 % مبتدئين بكل الدرجات .. و40 % متوسطين و10 % محترفين والارقام دى انا متأك منها لأنى بتعامل مع النت من 20 سنة وبتظهر من الاسئلةلما حد يسألنى حاجة .. واهميتهم عندى بحس الترتيب انا يمنى المبتدئين اولا والمتوسطين ثانيا والمحترفين ثالثا .. لأن انا لو عملت نوتة المبتدىء عرف يمشى فيه المتوسط حايقراها حلو والمحترف ممكن يعزف 20 صفحة مرة واحدة فهمتوا قصدى ؟؟ يعن انا فيه كملة بحبها .. لما حد بيرد ويقول انا مبتدىء فى العزف وعمرى ما كنت اتخيل انى اعزف اغنية لأم كلثوم وبفضل نوتاتك انا بعزفهم ..انا بقرا كل الردود للعلم بس مش برد لسبب انا مش بستجدى الردود يعنى واحد بيعمل عمل يرد عليه خمسة يرود على كل واحد بطريقة تخليه يرد تانى ويقعد هم يرودوا وهو يرد ويبقى عمل لحن واحد ف الشهر . انا مش فاضى لكده انا بعمل النوتة ولازم تانى يوم اكون بدأت فى غيرها لكن بهتم بالردود لو حد شكرنى اشكره بلايك لو حد سأل عليها سؤال او قال ملحوظة هنا لازم ارد عليه .. انا متأثر اوى بقول جميل للسيد المسيح قال : ان فرحة السماء بخاطىء واحد يتوب اكتر من فرحتها ب 99 بار لا يحتاجون الى التوبة طبعا واضحة .. انا بفرج بمبتدىء واحد يعزف نوتة ليا اكتر من 99 محترف مش محتاجين النوتة اصلا يعنى ممكن يعزفوها سماعى فهمتوا قصدى ؟؟؟؟؟ عايز اقول حاجة مهمة وتضحك .. مرة زمان فى الثمانينات الملحن خالد الامير طلبنى رحت له فى بيته كان وقتها ساكن فى عمارة فى ميدان العتبة تطل على ميدان الاوبرا وناصية شارع 26 يوليول الدور السادس رحت له كان عايزنى ادون له لحن صغير مقدمة ومذهب و2 كوبليه كان بالليل ف نفس اليوم فيه فرح بتاع ناس اصحابه وحب يقدم لهم اللحن هدية وكان مكتشف مطرب صغير جديد واتفق معايا على تكوين فرقة صغيرة من حبايبنا يعنى محمد العربى عازف الايقاع وانا واذكر الزميل عازف الكمان يجيى الموجى ومش فاكر الباقيين .. المهم خلى بالك .. انا دونت اللحن طلع صفحة ونصف يعنى الصفحة الاولى المقدمة ومذهب وكوبليه والصفحة الثانية الكوبليه التانى .. كنت طبعا كالعادة وقتها بنكتب بالقلم الرصاص ..وذوقا منى بعد ما خلصت اللحن قلت له هات لى شاى وقعدت جبت قلم فلو ماستر ونسخت النوتة بخط جميل عشان يبقى سهل فى القراءة وقبضنى اجر التدوين وقال لى نتقابل باليل فى فندق ماريوت الساعة 8 وقدامى نده السفرجى بتاعه وقال له انزل صور من الورق ده 10 نسخ .. انا كده ك مدون شغلتى خلصت رحنا الفرح بالليل فوجئت ان السفرجى صور الصفحة الاولى فقط ما اخدش باله ان فيه صفحة تانية وطبعا خالد الامير عشان ما بيعرفش نوتة ما بصش اتأكد من النوت .. وطبعا كان مصيبة يعن عملنا بروفة قرينا الورقة الاولى وقعدنا نألف فى الكوبليه التانى بس الحمد لله انه فرح وهدية يعنى لو المطرب غنى وقال البليلة السخنة تعدى .. هنا انابحكى لكم ليه القصة دى .. تذكرت عبقرية احمد فؤاد حسن .. يعن ليه كان مخلى واحد مسؤول عن النوت الموسيقية ولازم يكون موسيقاروشاطر متخصص فى النوتة تفاديا ان تحصل حاجة زى كده وبعدين حفلات الفرقة الماسية كلها مذاعة وحاجة زى كده لو حصلت نوتة ناقصة ورقة يعنى يتخرب فيها بيوت ناس وانا تشرفت اكون المنصب ده لفترة طويلة وكان لازم النوتة بتاعةاللحن الجديد تجى لى الاول وكنت بطلب النساخ واحدد له ينسخها كام نسخة وبعدين لازم اراجعها ورقة ورقة وبعدين فى البروفات كان الملحن بيعمل اصلاحات وتعديلات فى اللحن كان كل عازف معاه موس بيمسح بيح ويكتب التصليح كنت لازم بعد البروفة امسك ورقة ورقة واراجع على التصليح وفى الأغانى الطويلة اللى بيتعمل فيها45 بروفة زى اغانى عبد الحليم الطويلة كان لازم كل خمس ايام من كتر التصليح والشخبطة فى الورقة امسك نوتة واصلحها تصليح رائع واستدعى النساخ ينسخها تانى وفى البروفة الفرقة تشتغل بورق جديد زى الفل والملحن يعدل تانى ويشخبطوا تانى وانا اعدل تانى ونرمى كل النوت اكتر من عشرمرات ونجددها بعد ماتشوفوا النوتة شوفوا الاورقى الاولى الملغية وشوفوا الفرق اللى مش ممكن المبتدئين والمتوسطين يقروه