رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى
عشان نعرف قيمة وقامة الاستاذ عادل صمويل..وإن احنا معانا كنز والله...وقد إيه ربنا بيحبنا ان فى وسطنا ومعانا أستاذنا الكريم المعطاء عادل بك..
امبارح جه على بالي...ولقيت نفسي بدندن صولو الكمنحة اللى فى قصيدة"حديث الروح"اللى غنتها ام كلثوم وتلحين السنباطى.....وقولت اجيبها كده عالعود.. وفتحت ألبوم عندى فيه النوتة..صورة رقم واحد...وصعقت ياسيدى ..ايه ياعم الكلاكيع دى...فيه حاجة اسمها سيكا الدوكاه ب ٤ ربع دييز...يانهار مش فايت...اللى هو ازاى يعنى..؟؟..مش كده وبس...لأ وراح عامل تحويل وخللى السي ربع بيمول....ليه كده...
وفوجئت ان الجميل استاذنا عادل صمويل صورة رقم اتنين... سبق ودونها قائلا انها أصعب لحن دونه...ولقيته مبسطها خالص بخبرته ومعرفته بالسنباطي ..وهي دى مدرسة عادل صمويل....
انما الكلاكيع والعقد بتاعة النوتة التانية ..تصيب المبتدئين بالفعل بالاحباط..مش كفاية لحن السنباطى اصلا فى منتهي الصعوبة...
السؤال لاستاذنا..هل فعلا الفرقة عزفت كده... اربعة ربع دييز
..؟؟؟ ودى تتعزف ازاي دى...احط صوابعي فين واعفق ازاي...؟؟؟
وليه السنباطى بيعمل كده.؟؟..لإن الالحان الصعبة دى ظهرت بعد دخول بليغ وعبد الوهاب فى مشوار ام كلثوم...طب ماده بيرهق العازفين....بعكس الحان بليغ وعبد الوهاب السلسة..
المهم....
قارن ياصديقي بين النوتتين...وانت تعرف قيمة استاذنا..
...
|