عرض مشاركة واحدة
  #8155  
قديم 17/05/2021, 17h13
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
وعودة الى الطرب الاصيل والعيار التقيل

اغنية فايزة احمد

حبيبى يامتغرب

طبعا بليغ مكانش يقدر يلحن لفايزة اثناء لماكان متجوز وردة .. واللحن ده فيه اجزاء صعبة جدا يعنى لأن بليغ اكيد بيثبت لفايزة انه ملحن قدير ادها يعنى وكمان فايزة من تعاملى معاها بتحب اوى الاجزاء الصعبة عشان تثبت جدارتها
جدير بالذكر ان ف الكوبليه الاول صولو كمنجة معمول بالطريقة الغبية لدتمير الموسيقى والى العازفين دول خلوها بقت موضة بعدهم يعنى الجملة مكتوبة صولو كمنجة ومش بتعيدها الفرقة وهنا الكارثة .. بمعنى .. الطبيعى فى اغانينا ان الجملة انت بتسمعها مرتين مرة فرقة ومرة صولو وانا عادة بدونها من المرة بتاعة الفرقة لأنهم ملتزمين بالنوتة لأن الصولو ممكن يتفزلك او عايز يبستعرض او بيقفل الجملة قفلة من عنده وده بيلخبطنى وانا لازم اكتب الاساس اللى الملحن عامله لن ده الى بيبقى للذكرى والتاريخ والللى اتعودنا عليه طول عمرنا واتكسر فى فرقة هانى مهنا . العازف بيشوف ان الجملة صولو فقط ومش بتقولها الفرقة .. ومش بيقدر الأمانة انه يحافظ على اللحن .. وبيقول من عنده حاجة ملخبطة مالهاش اى لون او طعم وانت روح اسمع اتسجيل واسمع صولوا الكمنجة لا حاتفهمه ولا حاتعرف تدندنه بعكس الصولوهات بتاعة الحفناوى زمان عشان ملتزم كان الجمهور حافظها صم على خلاف نعيته .. وثانيا المصيبة انى ماكتبتش الصولو تجاهلته وهنا اللحن خسر جملة ممكن كانت حلوة لأن عازف الكمان طمسها .. المصيبة انا برفض الطريقة دى وكل زملاء جيلى لكن الاجيال الى بعدنا بقت موضة يعنى دى الطريقة اللى بيعزف بيها واحد مثلا زى جهاد عقل بيشوه جميع اغانى الزمن الجميل الل بتقع تحت ايده يعنى انا حاليا موجود بدل كل نجوم الزمن الجميل وعن لسانهم اقول لك لو سمعوا جهاد عقل حايشمئزوا من اللى بيقوله .. يعنى عامل زى ما تجيب الملوخية او الكبسة وتضع عليها كاتشب ومايونيز وهوت صوص .. حتتشوه .. يعنى النوع ده من الموسيقى اسمه زيجان وده موسيقى الغجر بتوع اوروبا .. هو لون .. وله محبيه .. بس لما تعزفه هو بنفسه يعنى لما تجيب مقطوعة من موسيقاهم وعندهم مقطوعاتنا كتير واعمل فيها كل الل فى نفسك .. لكن موسيقانا احنا لها نكهة ونوعية تانية ما ينفعش تخلط ده مع ده .. ولو اتخلط مرة خلاص تبقى مرة ( فاهمين قصدى ؟ ) يعنى فى رسالة من تحت الماء .. عبد الحليم حب يقدم شىء جديد مختلف يعنى يقدم لك موسيقى الغجر ده فىا لصولو الى عمله محمد مصطفى على الكمان الكهربائى .. بس طبعا عشان ما يضيعش الجملة الل عاملها محمد الموجى سمعك الجملة كذا مرة من الفرقة وبعدين سمعها لك من محمد مصطفى بالطريقة دى .. الجمهور العادى مش حاييفهمها لأنها حاجة عفاريتى .. اقصد الجمهور العادى حايدندن لبجملةى الاصلية .. لكن ماحدش حايغهم الجملة الل قالها محمد مصطفى الا الشاطرين اوى اوى فى الكمان وفاهمين قال ايه وفى التدوين انا عزفتها مع عبد احليم مكتوب ثالت مرة صولو كمنجة .. فقط .. الصولو مش مكتوب .. لأن ده بيبقى ارتجال من العازف .. يعنى انا بتعب نفسى ليه اغنية زى دى اخدت عشرين ساعة شغل ؟ عشان احافظ على تراث الزمن اللى مش حايتكرر ..ما يجيش بعد كده حد يشوهه بدعوى التطوير .. يعنى انت فى اى دولة عندكم الاكل التقليدى اللى تتميز بيه الدولة ولازم يكون من قرون كتير والسائح بييجى بلدكم عشان يتذوق ااكل ده ف لازم انه يقعد الوف السننين كما هو مش تحط عليه اختراعات حاتدمر طعمه نفس الموضوع الموسيقى هنا كانت نتيجة التطوير انى تركت صولو اكمنجة .. فى احيانا فرقة بيعكوا لازمة اكلوبليه كلهاطبعا مش بقدر اكتب الكوبليه كله فيه ناس تانية بتلخبط ف كل الاغنية انا بتجاهلها .. يعنى احنا هنا فى المنتدى ليه متجاهلين الاغانى الحديثة .. اولا لانها موزعة واجنا مانعرفش نستخلص اللحن الاساسى ثانيا والاخطر زمان كان لازم الكمنجات تصاحب المطرب .. وحط تحت دى 150 خط ..اتعلموا منى ... عشان من بعدى مش حاتلاقوا حد يعلمكم الكلام ده .. زمان كان المطرب او لفظ مطرب ده بيطلقوه على حد موهوب ماحصلش مش اى حد ماشى ف الشارع .. انا عاصرتهم كلهم .. وطبعا الى قبلهم كانوا لايقلوا عنهم .... يعنى انا رحت بيت صباح مثلا دونت لها عدد من الاغنيات بصوتها ركز اوى اوى معايا .. لا معاها عود ولا اى آلة كانت بتنندن الموسيقى وصوتها صريح مافيهوش الهوا .. انا سامع منها حروف سليمة وبتدندن الغنا لما تقعد تغنى نص ساعة مش ممكن تقول حرف خاسس .. دلوقت الل بيغنوا كلهم بلا استثناء عندهم حروف ضايعة .. يعنى كان عدننا حفلة اول امس تحييها ميريام فارس وطق ف مخها تغنى اغانى لعبد الحليم .. عندها من مى بيمول فا صول لاسى بيمول دول الل بتشتغل بيهم .. تحت المى بيمول مافيش فوق السى بيمول مفيش حروف ضايعة كلها نشاز .. زمان كان المطربة بتمتلك مش اقل من اوكتافين واكتر فهمتم قصدى ؟ دلقوتى اللى بيغنوا بيغنوا بدون كمنجات تحتهم تسندهم بيغنى ف الهوا وزى ماقلت معظم حروفهم ضايعة يعنى مشبوهة انا لما بسمعهانا سامع حرف نص بيمول خايف اكتبه لأنه صوته مش مظبوط بعكس عبد احليم انت بتسمع الحرف لا مجال للشط يعنى سافمع اى حرف تكتب وانت مغمض واكمنجات تحته بتأكد كمان فهمتوا حاجة ؟
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf حبيبى يامتغرب.pdf‏ (84.3 كيلوبايت, المشاهدات 162)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس