عرض مشاركة واحدة
  #5979  
قديم 30/01/2018, 22h57
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 139
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذ عادل أزي حضرتك،

كنت عايز أسال حضرتك عن الارتجالات اللي كانت أم كلثوم بتعملها وعبد الحليم حافظ أثناء الغناء في الحفلات العامة .. وبالتحديد أداء الفرقة سواء الماسية أو فرقة أم كلثوم أثناء الارتجالات دي .. أيه دور الفرقة هنا؟ ومن اللي يوجها: المطرب ولا قائد الفرقة ولا الجمهور يعني يستحسن الموضوع أو يرفضه ..

يعني مثلا انتو في أغنية الحب كله في مقطع " يا حبيبي يا عبير الشوق" في حفلة من الحفلات، أم كلثوم غنته بالارتجال حوالي 7 دقائق .. السؤال هنا هو الفرقة بتصرف أزي لما فجأة أم كلثوم توقف غناء وتترتجل .. هل كان في تعليمات خاصة محددة لو هي ارتجلت انتو حتعملوا أيه؟ كان أيه اللي بيحصل في المواقف اللي زي دي؟ هل كان فيه تعليمات، مجموعة معينة تعزف وراها فقط والباقي ساكت بيسمع بس ولا كان الفرقة كلها تشتغل وراها وماسكة معها المقام وتعزف مثلا زمن "روند" أو زمن مفتوح للنغمة اللي هي واقفة عليها حاليا .. طيب أيه اللي كان بيحصل لو هي خرجت بره المقام عن عمد أو عملت حليات .. انتم كنتم بتعملوا أيه في الحالات دي .. طيب كان قائد الفرقة بيتدخل بتعلمات سريعة ولا الموضوع كان راجع للعازف واللي ميعرفشي يمشي معها أو يفهم هي عايزة تروح فين يسكت وخلاص لحد ما ترجع للأغنية تأني ..

هو دور الفرقة أيه لما المطرب يرتجل زي عبد الحليم وأم كلثوم وهل مسموع لحد من الفرقة انه يقترح على المطرب أثناء الارتجال أي فكرة أو حركة سوء مثلا عزف كام نغمة في السكة اللي العازف عايز المطرب يروح فيها ..

يعني في "الف ليلة وليلة" في أخر مقطع بتاع " يارب" أثناء الارتجال الاكورديون مسيطر أوي وهو اللي بيقود، والساكسفون ساكت تماماً ده حتى الناي ساكت وبعض الكمنجات بس هي اللي مع الاكورديون .. هي كانت تعليمات ولا مادام عجبها وعاجب الجمهور باقي الفرقة تنظر حتى العودة للغناء ومالوهمشي دعوة .. كانت المنظومة بتمشي أزي أثناء الارتجالات، لأننا إحنا بنسمع من التسجيلات انه كل شيء ماشي تمام لكن بحس انه كل عازف ماشي على راحته ومع ذلك مفيش نشاز أو تشويش .. أكيد كان هناك إدارة ما للموضوع..

كل الشكر
رد مع اقتباس