رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى
الاستاذ الكبير عادل صموئيل
لا اعرف ماذا اقول... اولا انا اعتذر شديد الاعتذار
انني اتعبتك في تدوين هذه الاغنية الصعبة
وبصراحة منذ مدة طويلة وانا متردد في طلب تدوين الاغنية
لانني اعرف مدى صعوبتها ورغم سعادتي الكبيرة بهذه النوتة
المعجزة الا انني حزين لما سببته من ارهاق وتعب لحبيب قلبي
استاذ الفن الجميل
لا املك الا كلمة شكرا والدعاء لحضرتك بطول العمر
اخى العزيز
حقول لك كلمة ...
امتى التعب يبقى مكسب وامتى يكون مجهود ضاع على الفاضى
التعب يبقى مكسب لو خمسة منكم قالوا احنا عزفنا الاغنية وشكرا على التدوين هنا احس انى عملت شىء ... وبرضو حقول لك سر ... الاغنية دى انا اختبرت بيها قوتى فى التدين وانا مبسوط من نفسى حسيت انى جامد اوى اوى ... وبالطبع مفيش حد يقدر يدونها وده بيبدنى ثقة فى نفسى .... واقول لك كمان سر ... انا مش عارف مين الملحن بس 99% من اغانى العرب بيبقى فيه ملحن وفيه مدون ... يعنى حتى الملحن اللى بيعرب يكتب بيكتب الاعامل السهلة ولما يكون اغنية صعبة لازم يستعين بمدون شاطر عشان يضمن اللحن يتكتب 100% لن اللحن للعلم مسؤولية المدون اولا اكتر من الملحن والمطرب ... انت لاحظت انى قلت ان فيه مشاكل فى اللح اولا صعوبة الجملة وثانيا ان وديع بيصدر وبيعمل عُرب .. انت لو تقدرتوصل لنوتة اللى هم سجلوا منها الاغنية قد تكون اسهل كتيرجدا ليه ... انا طبعا دونت لكل العمالقة ... كان بيمسك العود ويملينى ... كان بيتعمد عدم التصعيب والتعقيد والحليات ... يعنى بيملينى الجملة فى اسهل ماتكون .. وده لمصلحة الملحن نفسه .. ان النوتة تبقى مكتوبة سهلة للعازف .. بعد كده الحليات بتضاف اثنائ البروفات يعنىبعد من يعزفوا الجملة ويفهموهاالملحن يمسك العود ويقول انا عايزها كده ... وكل العمالقة كانوا بيعملوا كده وعلى رأسهم عبد الوهاب والسنباطى وبليغ والموجى .. اما العُرب والتصدير دى بيعملها المطرب اثناء الغناء مالهاش علاقة بالنوتة ... فهمت الخلاصة لو خمسة منكم عزفوها احس انى عملت شىء مع اطيب تحياتى
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 25/01/2018 الساعة 15h12
|