احبائى
اليكم اغنية من العيار التقيل جدا ونادرة جدا انا شخصيا اول مرة اسمعها
اغنية لمحمد عبد الوهاب
اقبل السعد
دى اغنية وطنية بالطبع ماحدش يقدر يحدد اتعملت امتى ... بس انا لما دققت فى الكلمات لقيت ان بيمدح فى الحاكم اوى وانه من سلالة كبيرة ... وده كان من الصفات اللى بيمدحوا بيها الملك فاروق .. يعنى لازم تقول انه ابن الاكرمين ... ومن نقاء التسجيل انا اقول انه بعد سنة 1947 او 1948 ... لأن فى مطلع الاربعينيات كان التسجيل بيبقى ردىء ومشوشر من الاسطوانات الحجارى القديمة وحتى كمان بيبقى فيه قفلة وش للوجه الاول من الاسطوانة لازم يقطع عندها او يكرر حاجة مالهاش لازمة ويعمل قفلة ...لكن واضح من النقاء انه مسجل على شريط ... انا قبل التدوين اهم حاجة لازم اتأكد من البيتش ... يعنى النغمة اللى بكتب منها الاغنية او الدرجة ... ولازم اتأكد منها كويس وعندى برنامج صغير اسمه بيانو بيطلع لك ع الشاشة كى بورد بسمع جزء من اللحن واتأكد من نغمة البداية وعند بداية الجملة اللى على الايقاع بادى من نغمة صول ... والمقام كرد على النواه ... بعد ماخلص الاغنية لقيته قافل على نغمة دو وكرر الجملة بتاعة المقدمة واللى هى نفسها موسيقى الكوبليهات وكل مرة كنت بعمل سينيو ... بالطبع اى حرف فى الاغنية لازم اتأكد منه لقيت بادى الجملة من درجة دو ... بالطبع اسقط فى يدى .. لأن حسيت انى ماشى غلط وبسرعة جبت الاغنية من الاول وتأكدت انها من صول ... طيب ازاى يبدأها من دو ... وبعدين هو عمل مقام حجاز كاردورد وعزف الجملة وبعدين قفلها يعنى مش قاصد يوصل لحاجة ده بالعكس عمل شىء مخالف للقواعد ... يعنى هو كان ماشى كرد النواه الطبيعى انه يقفل كرد النواه ... ولكن طبيعة معرفتى بعبد الوهاب انه لازم يعمل فى كل اغنية اختراع او شىء بيحرص عليه عشان الفرقة تقول بصوت عالى ما يساوى كلمة wooooooooooooooow بالعربى فيه شى مهم لما تشوف النوتة فيها ادليب وبعدين على الايقاع ... الجملة بتبدأ واسعة وعريضة كتبتها على سرعة 90 وكانت ماشية .. لما دخلنا على نهاية الجملة فيه حلية .. بس مش حلية زخرفة يعنى ممكن اتجاهلها والعازف وهو بيعزف بيعملها .. ولكن حلية من صلب الجملة وبتتكرر زى ماهى ... ملحوظة حليات الزخرفة لما بتتكرر العازف ممكن بيعمل حاجات تانى .. لكن لما تتكرر زى ماهى بيبقى اللحن كده وبالطبع ما اقدرش اتجاهلها ... استمريت فى المذهب اكتب وفى سرعة 90 لحد ما جيت عند المازورة لقيتها حاتبقى صعب اوى اوى والهواة مش حايعرفوا يقروها علما بأن المحترفين عادى جدا ... توقفت وعملت نسخة جديدة من الملف وعملت طريقتى فى التبسيط ( مدرسة عادل صموئيل ) وكتبت من اول الايقاع بسرعة 130 ... نظرا لن اللحن كله صعب بعد كده وفيه تفعيلات دقيقة فى سرعة 90 حاتبقى علامات معقدة ولكن فى سرعة 130 حاتبقى سهلة جدا وانا طبعا يهمنى الللحن من اوله لآخره يتعزف .... فيه حاجة تانية كمان ... انا مش بكتب اللحن وخلاص ولكن هو رايح لمين او مين يستفيد منه ... اللحن ده بالنسبة للمحترفين .... مالوش قيمة ولا يساوى شىء ... لأن المحترف بياخد حاجة يشاغل بيها او يعمله ف حفلة وده اغنية وطنية قديمة وللملك فارق وعمر ماحد يطلبها او يعزفها ف حفلة ده ناهيك على ان ماحدش يعرفها اصلا .... لكن اللحن ده من وجهة نظرى حرام طبعا ماحدش يعرفه يعنى اى جملة واحدة لعبد الوهاب كنز فكيف يكون الحال لما تكون اغنية معمولة للملك ( شغل ملوك يعنى ) وكل ما جلالة الملك يتبسط كل ماتكون النفحة تقيلة ... واصرارى على ان ادونه بالدقة المتناهية لأن فيه تكويلات خطيرة ... يعنى لو الفرقة الماسية كانت حاتعزفه مع عبد الوهاب كان مش مهم الدقة المتناهية اوى اوى لأن المطرب شغلته الغناء ويعمل زى ماهو عايز لكن الدقة المتناهية لازم تكون فى اللزمات اللى الفرقة بترد عليه ... لكن هنا انا التزمت بالدقة المتناهية من اول اللحن لآخره عشان توثيق اللحن اتمنى يعجبكم وبالطبع لازم تسمعوا الملف الصوتى عدة مرات قبل االشروع فى العزف وهو موجود فى الطلب للنوتة وانا دونت منه
مرفق مع النوتة الاصلية نوتة تجربة عشان تعرفوا الفرق
مع اطيب تحياتى