عرض مشاركة واحدة
  #5768  
قديم 04/11/2017, 19h31
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

كل الشكر و الإمتنان أستاذ عادل على تدوين أغنية فيروز (لا تسألوني) بشكل خاص و جميع التدوينات السابقة بشكل عام ، هذه التدوينات التي تساهم بكل تأكيد بإغناء المكتبة الموسيقية العربية بنوتات احترافية مبسطة تجعل قراءة الموسيقا متعة بعد أن كان معظمها أشبه بمتاهة أو لغز ممل. وكما يقال: أهم من الهدية هو طريقة تقديمها.
أتمنى أن أقرأ ردك حول سؤال الأخ عمرو الهنداوي عن أسباب تعذر اللقاء بين السنباطي و عبد الحليم و أضيف لها سؤالاً: هل كانت ألحان السنباطي هي الأعمق (إن صح التعبير) بين نظرائه؟
و شكراً.


فى كل اغانى الزمن الجميل ماتقدرش تقول انهو احلى جملة او انهو اغنية اعمق ... يعنى بيبقى استايل بتاع الملحن واندماجه مع المطرب ... يعنى ممكنلحن زى خسارة خسارة صغير وسهل وبعمل تأثير زى لحن كبير ... لأن الموضوع زى الفواكه مثلا .. كل نوع له قيمته ... وانا شفت بعينى اولا كان الملحن لو حس ان جملة شبه جملة تانية كان بيغيرها فورا .. واحيانا كان هو مش واخد باله كان حد م الفرقة بينبهه يروح مغيرها فورا ..وده الشىء المهم جدا جدا اللى بيخليك تميز اى اغنية من اغانى الزمن الجميل من اول ما تبتدى لن مالهاش شبيه ... لذلك كل ملحن وله ذوقه وله جمهوره ... زى مثلا لما يكون لك 3 اصدقاء بيعزموك على الغداء بإستمرار لما بتروح عند اى حد منهم بتبقى متوقع نوعية الطعام اللى حايقدمه
مع اطيب تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 04/11/2017 الساعة 23h12
رد مع اقتباس