رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى
كنت عايز أسال حضرتك سؤال خاص عن تجربة العمل المشترك بين السيدة أم كلثوم وفريد الأطرش .. بصرف النظر عن أسباب عدم التقاء القطبين في عمل مشترك.. سؤالي لحضرتك، ماذا كان سيضيف فريد الأطرش لأم كلثوم؟ من وجهة نظر حضرتك؟ وهل كان سيكون مثل محمد عبد الوهاب اللي عمل طفرة في مشوارها؟ وأعاد تقدمها بشكل جديد جذب لها جمهور من الشباب وعمل على إطالة عمرها الفني؟ كمان من رؤيتك وحياتك مع الإثنين، ماهي ملامح العمل المشترك الذي كان من المفترض أن يتم، فهل تعتقد أنه سيكون لحن تقليدي بالآلات شرقية باحتة ونفس شكل أغاني أم كلثوم قبل مرحلة محمد عبد الوهاب وبليغ؟ من معرفتك لفريد الأطرش هل كان سيقدم لها أغنية بشكل حديث أيامها أم سيحافظ على الشرقية البحتة والأسلوب الكلاسيكي في الغناء والمتبع قبل مرحلة بليغ وعبد الوهاب مع أم كلثوم .. وهل تعتقد حضرتك أن التجربة بين القطبين كانت ستنجح ويستطيع فريد تقدم شيء يتحدى به محمد عبد الوهاب وبليغ حمدي والموجي.. و من وجهة نظرك ومعرفتك لفريد الأطرش، هو كان ممكن يقدم لها أيه جديد وكان معاه أيه يتميز به مع أم كلثوم أمام الحان بليغ وعبد الوهاب لها..
مع جزيل الشكر
[/SIZE]
انا بختلف عن جميع الزملاء اللى كانوا فى الوسط الفنى فى الوقت ده ان كان متوسط اعمارهم فى حدود 50 سنة وكنت انا سنى 20 سنة يعنى كان النجم الكبير اللى قدامى ده كان نجم عملاق يمكن قبل ما انا اتولد بكتير .. غير مثلا علاقتى بهانى شاكر لنه كان زميلى فى الكلية قبل ان يتشهر .. ووجودى مع العمالقة وانا بحب اتعلم خلانى اخد بالى من كل حاجة يعنى بتعلم كل يوم شىء وهو اللى انا بسترجعه النهاردة ... يعنى فيه موسيقيين كتير كانت العملية بالنسبة لعم نحتة او شغلة وخلاص ان كانت بالنسبة ليا مش مدرسة ولكن كان كل عملاق بيمثل كذا اكاديمية فى قلب بعض .. يعنى فى الوقت اللى فيه واحد يتمنى يشاتغل مع العمالقة كان فيه ناس بتسيبهم عشان بيدوا فلوس قليلة .. اما عن ام كلثوم وفريد الاطرش .. انا حللتها من ناحية ام كلثوم ( بعد ما شربت ام كلثوم وفهمت دماغها زى مافهمت دماغ كل واحد منهم ) ام كلثوم مكانتش ترغب ان فريد يلحن لها .. لأنها لو كانت ترعب فى حد يلحن لها وكان فى بلاد واق الواق لكانت جابته .. فى الفترة اللى كان الكلام فيها عن ان فريد يلحن لأم كلثوم ... من وهة نظرى كانت الحان فريد ابتدت تبقى مش زى الاول يعنى لو قارنت الربيع بعش انت مثلا تحس فرق بين السما والارض .. انا بحسها كمدون وكعازف كمان اتميز انى بغنى بالكمنجة .. يعنى انا لو ماغنيتش الربيع بالكمنجة مرة كل اسبوع احس ان حاجة ناقصانى .. لكن لما جيت ادون عش انت لقيت اللزمات فاضية مش اللى هى مش زى مثلا اول همسة ولا ياجميل ياحميل ولا مئات من اانى فريد لزمات تجنن ... بعكس عبد الوهاب كان كل لحد احدث بيحمل موسيقى اكتر من الاقدم بكتير ... يعنى هى حست ان غبد الوهاب اضاف لها كتير لكن فريد ماكانش حايضيف لها حاجة ... الاهم ان فريد كان بيحب الراقصات ... يعنى لم يخلو فيلم لفريد من راقصة .. وعشان الراقصة يبقى لها قيمة ماتبقاش فى الفيلم بركة يعنى مالهاش لازمة كان لازم لحن فريد يرقصها حلو ... يعنى انت لما تسمع اى اغنية لفريد تلاقى لو فيها جملة رصينة تلاقى الجملة التالية بيرقص او تبقى محتاج تشوف سامية جمال .. ده اللى خلا ام كلثوم تحجم عنه ... يعنى كان عبد اولاهب لما بيخليها تغنى جمل شبابية اوى وهى فى الستين ... يعنى ونات معايا يصعب عليا لايغيب جمالك ويغيب دلالك .. عبد الوهاب كان بيحرص على حاجتين عكس بعض قمة اكلام الشبابى المرهق مع حدود الرصانة لأم كلثوم ... هى لما خلت بليغ يلحن لها او الموجى .. كان سنهم صغير جدا بالنسبة لفريد بس هى لقت ان عندهم لونها او تقدر توظفهم .. حتى سيد مكاوى .. اخدت منه شوية شقاوة بس فى حدود سنها .. دى وجهة نظرى مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
|