عرض مشاركة واحدة
  #11  
قديم 26/11/2016, 16h37
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الاخ العزيز يوسف قاسمى جمال
انا اعتذر عن التأخر فى الرد
اولا موضوع ان يلحن اغنية شخص ويضع لها المقدمة شخص آخر ... دى فى التاريخ حصلت مرة واحدة فى اغنية كلمة عتاب لوردة ... يعنى بعد وفاة فريد الورثة وهم بيبحثوا فى اوراقه وجدوا اللحن ده وكان غير مكتمل بدون مقمة ومذهب وكوبليه فقط ... وبليغ حمدى اشترى منهم اللحن وقام بعمل مقدمة وتلحين الكوبليه الثانى ... لكن فيه خطورة هنا .. اى موسيقار كبير بيبقى له نكهة خاصة ... ماينفعش اى حد حتى لو موسيقار كبير تانى ان يكمل له عمل ... ( انا طبعا عزفت فى الاغنية دى .. بليغ تفادى كده فى المقدمة ... يعنى انأ مقدمة من موسيقات فريد الاقدم عشان تبقى متحانسة مع الموجود لكن وقع فى الخطأ .. الكوبليه اللى احنه انا حسيت انه ترقيع للأغنية مش راكب عليها اصلا طبع ده كلام خبير .. ممكن تعدى على عامة الشعب يعنى ... من هنا نخرج بمعلومة ... ان مستحيل ان تضيف جزء حيوى للحن عامله موسيقار كبير .. عاملة زى الجسم اللى مش بيقبل عضو غريب يزرع فيه ... ممكن يحصل فى لحن لملحن صغير .. يعنى حتى هو ممكن يسرق جملة لملحن صغير تانى ويلزقها مش حتبان لكن ملحن كبير ماينفعش حاتبقى رقعة فى اللحن واضح انها مش منه اصلا ... والموجى نفسه عنده انه يسحب اللحن من حليم عن ان حد تانى يكمل المقدمة ... والقصة حصلت ازاى وانا كنت واحد من اللى حضروها ...
اى اغنية لعبد الحليم او ام كلثوم كانت بيتم الاتفاق عليها وتجهيزها لسنة قادمة على الاقل .. وكان فى الوقت ده مطروح اغنية هو اللى اختار لبليغ حمدى ( والتى غناها هانى شاكر بعد ذلك ) وكان الموجى بيشتغل فى قارءة الفنجان للسنة اللى بعدها ... ومن غير ليه اللى بعد بعدها ... فيه شعور جه لعبد الحليم ان السنة دى آخر سنة فى حياته ومش حايغنى بعد كده .. حب يختار الاغنية الاقوى لأنها تكون آخر اغنية فاختار قارءة الفنجان لنها حتى غريبة النوع عليه ... يعنى نوعية ماقالهاش قبل ذلك ... لما تصل بالموجى كان ماخلصش المقدمة حليم قال له نشتغل فيها واعمل المقدمة خلال الشهر لأننا كنا بنعمل خمسين بروفة ..وفعلا ابتدينا نشتغل فيها من غير مقدمة ... فيه معلومة مهمة ... يعنى فيه نوعية اغانى مثلا ( زى حيرت قلبى معاك لم كلثوم ) دى مش عايزة اخراج يعنى لو النوت توضع اما الفرقة تتعزف فى بروفة واحدة .. لأن اللحن كده زى ما انت سامع ... لكن النوعية الحديثة زى قارءة الفنجان محتاجة اخراج يعنى فيه اورجان مين يقول ايه وتوزيع الصولو وهكذا ... الاخراج ده بيعمله اساسا الملحن ثم عبد الحليم وكان النقاش ده بيتم على الطبيعة يعنى امام الفرقة يعنى الفكرة بتتقال وبتتنفذ فورا ممكن حلوة يخلوها ولو مش حلوة يستبدلوها ... الاستاذ ميشيل المصرى كان عازف كمان فى الفرقة الماسية ومجود فى البروفة .. لو كان له اى علاقة بالمقدمة كان اشترك فى الحوار ده .. لكن انا فاكر انه ما اشتركش يعنى اللى كان بيتكلم ويجرب الموجى اولا ثم عبد الحليم .. الشىء الاهم ان حتى لو القريحة بتاعة الموجى توقف تماما كان مكمن يعمل المقدمة حرفين .. يعنى سى دو ونمسك الدو وهو يعنى جلست والخوف ... او يعمل جملة واحدة وساعتها حايقولوا انه حب يعمل تجديد يعنى بدل المقدمة الطويلة عمل مقدمة قصيرة كنوع من التوين يعنى لكن من المستحيل ان يخلى حد تانى يعملها ... اللبس ده جه منين ... من الصحافة الفاشلة ... يعنى على اساس ان الناس دول كلهم ماتوا والصحفى يخترع موضوع هو مايفهمش فيه اصلا .. واخترع القصة كانه بيعمل سبق صحفى او على طريقة انه بيكشف سر ... وانا كخبير بقول ماينفعش اطلاقا .. وازيد .. ماينفعش اطلاقا والملحن متوفى يبقى ازاى ينفع والملحن على قيد الحياة ؟ يعنى انت شخصيا تعالا زود من عندك جملة على لحن لزكريا احمد مثلا اى خبير حيقول دى ملزوقة مش من اللحن لأن معندكش نكهة زكريا المميزة .. انا مرة كنت بدون لحن للسنباطى واثناء ما بدون حبيت اغير حرف ( خلى بالك حرف واحد فقط ) كان حايضربنى بالعود وقال لى ماتاخدها تلحنها انت ...ومن وقتها تعلمت ان اعمال الملحنين العظام دول خط احمر ما ينفعش ان حد تانى مهما بلغ من الخبرة انه يضيف اليهم حرف ... يعنى حاليا من اعظم المصائب انك تشوف مطرب جديد وبيغنى اغنية من اغانى الزمن الجميل ويضيف عليها من عنده هو كده بيتلفها لأن لو كان ممكن يحصل فيها اضافة اكتر كان المطرب الاصلى اضاف مع اطيب تحياتى
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس