رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى
تحية فنية استاذ عادل و اشكرك على الشرح الجميل و المعلومات القيمة و الذكريات الفنية المميزة . و خصوصا فيما يتعلق بالتفاصيل الدقيقة التي كانت وراء هذه الاغاني العظيمة ، كمراقبة العبقري محمد عبد الوهاب لملامح العازفين أثناء عزف جملة جديدة لتثبيتها او تعديلها او الغائها ، و اعتقد انك و بقية عازفي الزمن الجميل كنتم بمثابة بوصلة فنية دقيقة الاتجاه ، كنت سعيد جدا بالمثال الذي طرحته حضرتك عن اغنية دارت الايام التي اعتبرها اغنية مثالية و تركيز مكثف من الابداع فيما يخص اللحن ، الأداء ، التوزيع المذهل ، الكلمات . و اجمل ما فيها هو المقدمة السحرية التي تروي لنا حكاية الاغنية قبل ان تبدأ السيدة ام كلثوم بالغناء ، و ما يميز هذه الاغنية هو التنافس بين المذهب و الكوبليهات على عرش الابداع ،و هذا ما يميز جميع الحان الاستاذ عبد الوهاب عن البقية .
عذرا على الاطالة ، و أكرر الشكر و الامتنان .
اخى العزيز
نسيت اقول حاجة ان اى ملحن منهم شوف عمل مثلا كام جملة فى مقام البياتى مثلا .. لو 700 جملة ماينفعش تلصقهم ورا بعض لن مش حايحصل تجانس بينهم لأنو بيبقى قاصد ان كل جملة منهم مع انها فى نفس المقام لكن لها نكهة مختلفة تماما وهذه اهم صفات العبقرية .. والصفة دى ابتدت تتلاشى من بعدهم بسس توغل الاورج بالذات .. لأنه بيديك المقام كما هو كل مرة اما مع الكمنجات الامر بيختلف .. يعنى كنا بعد مانقرا الجملة من النوتة كان الملحن بيمسك العود ويسمعها لنا مرة تحس ان المى نصف بيمول خاسة كوما او زائدة كوما .. واويلعب فى حرف آخريعنى ال لا بيمول مثلا تبقى خاسة شعرة وده كان بيحصل فى كل النغمات ... وللعلم اقول لك على سر عبد الوهاب والسنباطى كانوا مش بيحبوا النوتة يعنى كان احلى متعة عندهم فى بروفات ام كلثوم لأنو بيحفظ الفرقة بالعود كانت بتاخد وقت اطول لكن شوف كمية الطرب والسلطنة لن كل جملة كان بعد ما الفرقة تحفظها يبتدى يعمل لها تجميل يعنى هو عايزها تتعزف ازى زائد كمان حاجة .. اسمع كل مقدمات ام كلثوم تلاقى الافتااحية فى كل اغنية لها نكهة خاصة جدا بعدها 4 موايزي ايقاع كان عبد الوهاب لازم يعمل شىء مخالف كان بيعملهم 3 موازير ومع الايقلع بيعمل تركيبة من آلات مختلفة كل اغنية لازم تكون نكهتها مختلفة والكلام لو تكلمنا عشر سنين مش حايخلص واطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 19/01/2015 الساعة 08h48
|