رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى
احبائى
اولا شكرا على المعايدة الكريمة والعيد عيد مصر كلها
اما بالنسبة للأدليب واللى انا بحوال اكتب على ما اقدر منه على ميزان دى ليها ظروف وانا فكرت فيها كتير ... يعنى هى فى الفرقة الماسية كانت بتتكتب بميزان بس هناك كان فيه حاجة مهمة ان الادليب استرشادى .. يعنى انا لما كنت بعزف ماعاهم كانت قدامى النوتة لكن فيه حد بيشدنى اقولها ازاى يعنى اما المطرب واحنا بنترجم معاه يعنى الاذن مع المطرب بنسبة 80% والعين على النوتة يعنى استرشادية فقط .. او جملة بتقولها الفرقة بيبقى ايضا العين مع قائد الفرقة هو حافظ الجملة تتقال ازاى ... على اساس ان الادليب بيبقى كل العلامات الايقاعية ممن تكون اطول او اقصر من الحجم المكتوب .. لذلك انت عشان تعزف ادليب لازم تكون حافظ الجملة جدا اولا بحيث انا بديك الحروف والعلامات الايقاعية وحسب اللحن احيانا بكتبها بالشعرة احيانا بكتبها مش ممكن بالشعرة بكتب اقرب شىء .. لكن طريقتى انى لو الجملة تتحمل تتكتب على ميزان لا اتردد واكتبها على الميزان لأن هنا ماحدش مش حايتلخبط فيها بس طبعا مع مراعاة انها ادليب ماننساش كده يعنى توقل على مهلك والانفاس والسكتات ... اما الاغانى اللى زى جواب دى كتابتها بيبقى اخراج منى بوجهة نظرى وطبعا اكون سعيد جدا لما تعجبكم اولا لأنها متنفذة بأداء عبقرى اصلا وفيها توزيع .. وانا لما عزفتها بمفردى على الكمان .. طبعا ترددت كتير لحد ما وصلت لإخراج ليها بحيث انى اعزفها وتبقى عمل حلو ماتحسش انو ناقص شىء والحمد لله ... واطيب تحياتى
|