الأستاذ الفاضل عادل :
ذات مرة كنت مستقلا تاكسى و سمعت تسجيل ليالينا المنقوص....و وقتها شككت فى نفسى للوهلة الأولى و ظننت اننى قد اختلط على الأمر و فور ان عدت للمنزل اسرعت للاستماع الى الأغنية حتى اتأكد
و لكن ماذا اذا أخبرتك اننى ذات مرة صادفت كارثةأكبر من هذه ؟ ذات مرة كنت مستقلا تاكسى ايضا و كان يستمع لأمل حياتى و كانت فى المذهب....و كنت اتحدث فى الهاتف فلم اكن منتبها....و عندما انتهيت من المكالمة بعد نحو 5 دقائق فوجئت بالأغنية فى الكوبليه الثالث....و بعد التركيز اكتشفت ان السائق يستمع الى تسجيلات تم حذف المقدمة و جميع اللزم الموسيقية منها بالكامل و لم يترك شيىء سوى الغناء فقط ؟
نعيش فى عصر التدمير الموسيقى...و ليس مجرد عصر التلوث السمعى
اخى العزيز نحن نعيش فى عصر المصائب يعنى فينا ناس بتعمل كذا طريقة لإتلاف التراث ليس لسبب إلا ان عشان الجديد زبالة وبيبان الفرق بين الجديد والقديم لذلك هم عمالين يشوهوا القديم عشان ما يبقاش فيه حد احسن من حد يعنى انت لما تسمع من ام كلثوم اللى هى احسن مطربة مذهب او كوبليه بدون المقدمة الموسيقية بتاعته يبقى ضاع نص قيمة المسموع لأن المقدمة الموسيقية بتجهز المستمع فى المقام اللى هى حاتغنى منه وبعدين زى ماقلت لك الحاجات دى معمولة من محترفين فى استديوهات يعنى انت لو ركزت فى ام حياتى حتلاقى الفواصل نظيفة مافيهاش كلكيات يعنى جهاز التسجيل لما يتفتح ويتقفل ودى كارثة .. ولو تتخيل احنا زمان كنا بنقعد فى الموسيقى دى نسجلها اد ايه وقت عشان كل حرف يبقى بمستوى قوة الحرف التانى يعنى احنا فى الالحان الكبيرة بتاعة عبد الوهاب والسنباطى كان ميعاد التسجيل الساعة 6 والمطرب بييجى بدينا بساعتين او تلاتة عشان نكون قربنانخلص تسجيل المقدمة ويغنى بعد مانكون سجلنا المقدمة مش اقل من عشر مرات ربنا يسامحهم انا كتبت الكوبليه الناقص وحانزلها ان شاء الله هو ما اخدش خمس دقائق بس كان اصعب حاجة انى ازرعه وسط الاغنية بس الحمد لله
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل