عرض مشاركة واحدة
  #2596  
قديم 07/04/2014, 01h43
فؤاد العلمي فؤاد العلمي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:75696
 
تاريخ التسجيل: September 2007
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذ عادل تحياتي و أنا سعيد جدا بما قدمت لنا من نوتات و لي سؤال تقني و أردت أن أطرحه على حضرتك لاحظت في نوتة ساعة زمن متاع ميادة ألحان رياض السنباطي اللي تقول "كل واحد منا عنده ذكريات" لاحظت في أخر النوتة أي في الصفحات الأخيرة فيه فا نصف دياز ثم تليها صول نصف دياز الحقيقة صول نصف الدياز جننتني مش عارف مكانها في العود يعني الفا نصف دياز و الدو نصف دياز معروفين مكانهم و مرة سألتك عن لمسة مثلها و كانت في نوتة فيها المي نصف بيمول و تليها مي نصف دياز و أجبتني حيث المي نصف بيمول مكانها معلوم و مي نصف دياز إني في العزف أخسس المي نصف بيمول شوية يعني مكان بين المي نصف بيمول و المي بيمول
أرجع لسؤالي المكان متاع صول نصف دياز أين موجود و شكرا
هيثم

أخي العزيز هيثم لقد اشتقت للحديث معك وأتمنى أن نجد وقتا لذلك.
سؤالك عن الصول نصف دييز مهم جدا، ورغم جواب الأستاذ عادل فلي بعض الإيضافات. وقبل ذلك في الجملة الأخيرة من سؤالك فربما أنت تقصد المي بيمول والري نصف دييز وليس المي نصف دييز، وإلا السؤال يصبح بدون معنى (أرجو التوضيح).
كما قال الأستاذ عادل الصول نصف دييز يوجد بين الصول والصول دييز (لا بيمول)، وهذا سهل البحث عنه بالنسبة للكمان، لأن عازف الكمان يستعمل أصبعه الثالث (البنصر) على الوتر الثالث، أي يصعد قليلا على الصول، هذه الإمكانية ليست متاحة على آلة العود، مما يستوجب استعمال الأصبع الأول على الوتر الثاني، وهنا يكمن المشكل.
ولا داعي للتذكير بأن الدوزان يجب أن يكون دائما مضبوطا مائة بالمائة.
منذ فترة كنت في اتصال مع الأخ منير على السكايب فيديو (كلانا حاملا عوده)، وكنت أوضح له طريقة عزف مقطع "ابتدى المشوار" في أغنية موعود، لأن بها صول نصف دييز ودو نصف دييز، ورغم محاولات عديدة لم يستطع الأخ منير من عزفها، وتبين لنا أخيرا أن العيب في عوده. لأن الصول نصف دييز قريب جدا من الصول، وإذا كان أنف العود عالي (يجب أن يكون أقل من نصف الميليمتر)، فالأوتار تصبح بعيدة عن الزند، ويستحيل بذلك عزف الصول نصف دييز.
وعن أغنية ساعة زمن، فأشكر الأخ الأستاذ عادل على تدوينه الرائع والسهل في نفس الوقت، وهذا أصبح اختصاصا يتميز وينفرد به عن كل المدونين.
أما بخصوص الفا نصف دييز التي يليها الصول نصف دييز، فهذه فقط هفوة من الأستاذ عادل، بصفة قطعية لا يوجد في الأغنية هاتين الدرجتين في مقام واحد. (التدوين صحيح في موسيقى الكوبليه).
الفا نصف دييز موجودة في مقام البياتي ومقام الصبا (كلاهما على درجة المي)، لكن الصول تكون بيكار (أي طبيعية).
أما عندما استعمل السنباطي الصول نصف دييز، فالمقام أصبح راست على درجة لا، حيث تصبح الدرجة السادسة للمقام، فا دييز (وليس نصف دييز).
فالدرجات المتتالية للراست على لا تصبح:
لا- سي- دو نصف دييز- ري- مي- فا دييز- صول نصف دييز- لا.
وعندما يتحول الصول نصف دييز إلى درجة صول، فالمقام يظل راست. وهذا نراه في الراست على دو عندما سي نصف بيمول تنخفض إلى سي بيمول.
أرجو أن أكون قد وفقت في التوضيح.
مع أغلى تحياتي- أخوكم فؤاد.

اخى العزيز
اشكرك على التوضيح وبالذات بالنسبة لمشكلة انف العود لن صناع العود زمان كانوا بيتعاملوا مع موسيقيين كبار بيركزوا معاهم فى المواضيع الدقيقة دى اوى .. ولكن صناع العود هذه الايام بيعملوا عود وخلاص .. إلا اذا انت تدراكت الامر موضوع الانف وطلبت منو يضبطها لك .. اما موضوع الفا نصف دييز وتليها الصول نصف دييز انا كمان كتبتها وانا مش مستريح لها وحتى لو تعيد قراءة ردى على الاخ العزيز هيثم انا قلت لو انا خلا 20 سنة بشتغل مع السنباطى بالذات لم تمر على جملة فيها نغمتين شرقيتين ورا بعض .. وتخيل خلا عشرين سنة مع كل المطربين الكبار يعنى كان السنباطى بعد مانعزف جملة ما بيمسك العود بعد مانكون عزفنا الجملة واستوعبناها ويقول انا عايزها كده وبيمعل حاجة اما حلية مستحيل تتكتب او شىء ما يعنى شوف السنباطى عمل كام جملة بياتى لو تلاحظ ان مفيش منهم اتنين شبه بعض او لهم نفس النكهة يعنى كان مرة يضغط على نغمة ما يزودها شعرة او يخسسها شعرة وهذا النغمة تكون من وسط المقام يعنى مش الرى ولا المى نصف بيمول ولا السى بيمول .. ممكن يلعب فى الفا او ال لا مثلا ... المشكلة فى تلك الجملة انى اشتبهت فى الحروف اللى انا كاتبها صول نصف دييز ولو تلاحظ انى مش مخليها نصف دييز فى كل الجزء او كل الجملة يعنى بالطبع سمعتها عشرات المرات قبل ما اكتبها كده فيها حاجة .. والحاجة دى انا مش فاهم هى ايه لأن الاغنية دى ما اتسجلتش معانا ع الفرقة الماسية وبالطبع كنت حعرف ايه الموضوع ومشكلة الفرقة الماسية او يميز الفرقة الماسية الخطير اهم حاجة الدوزان يعنى تلاقى دايما اثناء التصفيق بعد كل كوبليه ان عازف الاكورديون بيعمل نغمة صول خفيفة كده بحيث ان كل الكمنجات تراجع دوزانها لن دوزان الكمنجة بيتأثر لو الجو حر شوية من الاضاءة او التكييف بارد اكتر من اللازم اما الفرق الاخرى بيضبطوا الدوزان قبل العزف وخلاص مش بياخدوا بالهم إلا لوباظ خالص يعنى وفيه حاجة تانية ان السنباطى مش بيخلى الاورج يعزف مع الفرقة إلا فى جمل معينة ولو جملة فيها حرف صعب على الكمنجات بيخلى الاورج يقول معاهم على الاقل لأن الحرف عندو ثابت وممكن الكمنجات تتأثر بيه وتقول مثله .. ايضا انا قلت للخ العزيزهيثم انو ممكن يعملها صول ناتورال يعنى تمشى
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 07/04/2014 الساعة 14h57
رد مع اقتباس