عرض مشاركة واحدة
  #2470  
قديم 22/03/2014, 01h28
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى

اقدم لكم من روائع فيروز قصيدة


خدنى بعينيك

هى اغنية تعتبر من العيار التقيل جدا وصعبة شوية

واحب اتكلم عن موضوع خطير فى التلحين .. هو موضوع لما المطرب يغنى اكتر من لحن لملحن واحد ( وهنا طبعا الاخوين رحبانى مصدر واحد يعنى ماتعرفش مين منهم مؤلف الكلام ومين اللى ملحن اللحن وجايز هم الاتنين مشتركين فى الحاجتين الله اعلم ) الموضوع ده ممكن يعمل ابداع خطير مالوش حل او خيبة كبيرة برضو مالهاش حل
بمعنى انتم لو ركزتم فى الموضوع ده تلاقى الملحلن لما يعمل اغنية لمطربة ما اول لحن يبى يجنن واحيانا الالحان اللى بعد الثالث والرابع تبقى حاجة اى كلام وخلاص .. لذلك تلاقى كان العمالقة مع ام كلثوم بيعملوا الالحان مش ورا بعض يعنى بياخدفرصة سنة مثلا على مايحضر نفسه للرائعة التالية عشان تتطلع شىء مختلف مش مسبوق وده اللى بيخلى الاغنية تعيش الى الابد .. مع كل المطربين فيه استثناء يعنى ممكن فيه فوق وفيه تحت .. ماعدا فيروز فيه شىء غريب رائع وغامض ورهيب وكل الكلام ان الاخوين رحبانى لو تعرف سيادتك عملوا ييجى كام لحن لفيروز يعنى المتعمق اوى فى سماع فيروز يقول لك يمكن آلاف يعنى العملية مش بس الاغانى المشهورة اوى اللى بتتداول لكن فيروز عندها عدد رائع من المسرحيات الغنائية كل مسرحية فيها كمية اغانى رائعة وماحدش للعلم يعروف يعمل مسرحية غنائية بمعنى الكلمة يعنى فيها شوية الحان كتير وكلهم فوق مستوى الهبل يعنى غير الاخوين رحبانى الشىء الخطير الابداع ان وسط الآف الاانى دى اكيد حتلاقى مثلا 150 اغنية نهاوند مثلا والعبقرية انهم مش شبه بعض ابدا يعنى النكهة طبعا واحدة لكن الطعم شىء تانى مذهل .. والطعم ده انا بكتشفه مش لما بسمع ولكن هو الشىء اللى بيتعبنى اوى وانا بدون ... هم بيلعبوا فى تفعيلة المازورة بمعنى انت تسمع المازورة تقول دى حروفها كذا والعلامات الايقاعية كذا تكتب تلاقى فيه غلط .. التفعيلة حاجة تانية يعنى مثلا مثلا تحسها دو سى سى تكتب تلاقى لأ دى دو دو سى وهكذا فى التدوين انا والرحبانية بنلعب لعبة القط والفار .. وطبعا مشكلة انا الدقة المتناهية يعنى ممكن مازورة بتقف منى شوية كتير لنى ما اقدرش اكلفتها يعنى .. بقفل الجهاز واشرب شيشة وقهوة وارجع بعد شوية اقعد لها يا انا يا انتى وربنا بيسهل الحد لله وانا ببقى مبسط من نفسى لما بكتب شغل صعب كده .. واتعلمت من العمالقة ان اهم شىء لما هو بيغنى انو اولا بيغنى لنفسه .. يعنى انا شفت بعينى اسرار خطيرة على الطبيعة مايعرفهاش حدا او مش متاحة لحد لو سألت ام كلثوم مين اكتر مطرب تحب تسمعه حتقول : ام كلثوم ..... وده سبب الابداع انها لما بتغنى اغنية جديدة يوم الخميس بتفضل هى متفرغة تسمع التسجيل بتاعها لمدة اسبوع على الاقل والسر انها بتعمل حركات استحسان بصوت عالى يعنى تقول الله ياست .. الله عليكى ياسومة ياللى مفيش منك او حتة تقول ايه ده ياحمارة ( بتكلم بجد على فكرة ) ومن هنا وهى بتغنى ف الحفلة بتعمل حساب الست اللى حاتسمع دى وده سر الابداع .. وده للعلمالسر فى كل المطربين المعالقة لنو لو ماعملش كده بيبتدى كبير شوية وبعد مستواه حايقل لنه مش بيراجع نفسه
اترككم مع رائعة فيروز وكفاية كده الساعة 4 الفجر
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf خدنى بعينيك.pdf‏ (47.0 كيلوبايت, المشاهدات 714)
رد مع اقتباس