رد: الجمل الموسيقية
الاخ العزيز احمد الجوادى
كلامك عن المونتيرات وزكريا عامر ايقظ عندى ذكريات كتير يعنى هو كان صديقى
عبد الوهاب بالذات كنا بنعيد المقدمة الموسيقية اكثر من 7 او 8 مرات وعشان نوصل لآخر حرف فيها من غير ما يوقفنا معنى كده ان المقدمة مافيهاش الهوا بلغة مصر يعنى 100% ولكنه ماكانش بيقتنع وعايز اكثر لن كل ما الفرقة بتكرر وبتجود اكثر واخطر من فى الفرقة بالذات العازفين اللى مش قدامهم نوتة زى عازفين الايقاع يعنى كل ما بنعيد اكثر هو بيحفظ الجملة اكتر ويضع فيها احلى ايقاع ممكن وايضا عندك عازف الكونترباص عبد الحكم عبد الرحم او عباس فؤاد مع ام كلثوم .. كنا فى الماسية كلنا معانا نسخة نوتة واحدة يعنى هى اللى قدامى هى اللى قدام عبد الحكم انا كعازف كمنجة لازم التزم بالنوتة حرفياً , لكن عازف الكونترباص لازم يلتزم بالدوم اللى فى اول المازورة لكن فى باقى المازرة هو وذوقة
يعنى مثلا ما ينفعش يقول كل الحروف الموجودة كده ممكن يكسر اللحن لأنو عبارة عن فيل ماشى وسط غزلان .. يعنى هو ممكن اقل شىء بيعزف الحرف اللى على الدوم الاول ثم الحرف اللى اول الضلع الثالث فى ميزان 4/4 او مثلا لو الايقاع مقسوم ممكن يعمل حاجة زى الطبلة على نغمة اساس المقام .. او مثلا لو فيه احنا بنعزف روند ممكن يعمل عليها سلم هابط اوصاعد او نصف سلم او اى شىء ذوقه يحسه ... ودى بتكون احلى كل ما بنكرر اعادة الموسيقى يعنى هو بيحس انو عمل حركة لكن فيه احلا منها .... نفس الموضوع بالنسبة للأستاذ حسان كمال ملك البيتسكاتو الشرقى على الشيللو كان فى جمل عريضة بيستعمل القوس وبيلتزم بالنوتة لكن فى غناء المطرب او الجمل القصيرة الحروف بيلعب بيتسكاتو بس مالوش دعوة بالنوتة بيعمل ايقاع ( او شخلعة ) من سياق المازورة
وكل روعته بتيجى من كتر الاعادة بيحس الجملة اكتر ويلعب احلى
فيه كمان سر مش اى حد يحسه ... انت لو عندك اورج فى اى وقت من ال 12 شهر بتوع السنة فتحته وعزفت عليه
سلم فى صوت معين تلاقى نكهة الصوت واحدة لأنه صوت اليكترونى .. اما خطورة الكمنجة وبالذات لما تكون قيمة اوى انك ممكن تمسكها دلوقتى تلاقى صوتها زى ما انت عارف كمنجتك ممكن يوم تانى تلاقى صوتها مختلف شعرة تبعا لعوامل الحرارة والرطوبة او حتى فى الاستوديو بعد ما الكمنجة تاخدعلى التكييف وتسخن فى ايدك ممكن انت لو عزفت المقدمة 4 مرات يعنى حتكون الجملة رقم 3 مثلا واللى بتظهر فيها الكمنجات اوى انت عزفتها وبعد نصف ساعة عزفتها تانى ممكن لما المونتير يلزق حملة من هنا وجملة من هنا يكون صوت الكمنجات مختلف ...
ممكن حاجة تانية كمان ؟؟؟ العازف الشرقة بالذات لما تكون الجملة لذيذة جدا ويحبها ممكن يقولها وفى المرجع يعمل حرف جميل بين الجملة واعادتها ابجيكاتورا او حلية .. ومن هنا لازم ايضا ناخد المقدمة كلها على بعضها مش قص ولصق .. الكلام ده كلو كان فى الزمن الجميل اما فى الزمن القبيح خلاص ...
اما عن التوزيع ... الموسيقى الشرقية على اصلها او بلغت اوج مجدها وتطورها اوائل الخمسينات .. وهى بتعتمد على الميلودى يعنى لازم يكون الميلودى يجنن لأنو بيتسمع من غير توزيع .. عبد الوهاب كان بيشتغل دايما مع اندريه رايدر من ملوك التوزيع الاجانب اللى دسوا الشرقى بكل علومه .. كان اندريه رايدر بفلوس زمان بياخد فى اللحن 25 جنيه مصرى كانوا مبلغ ايامها ... هنا ممكن عبد الوهاب هو اللى بيحدد يوزع اد ايه يعنى مش ممكن يخليه يوزع اللحن كله والا ضاع اللحن مش حايبقى لحن عبد الوهاب ولكنه كان بيخليه يوزع جملة واحدة فقط بتكون فيها نغمات عريضة تظهر التوزيع .. لكن دلوقتى زى ما انت قلت واحد عازف اورج ماهر جدا مع نظام التراكات يعوف اللحن وعلى تراك تانى يعمل حاجة وتراك ثالث يعمل حاجة ويقعد طول الليل يعمل تراكات .. وللعلم شوف الجملة الموسيقية عادة تلاقيها تافهة والتوزيع والايقاعات بتدارى عيوبها ... الفنان لازم لما يعمل لحن لازم يبقى عارف مين اللى حايسمعه ويعمله على مستواهم .. يعنى انا لو حعمل لحن يتعزف فى الاوبرا دى ليها مستمعين اما دارسين موسيقى
او هواة متذوقين زى الدارسين يبقى لما اعمل لحن موزع هم فاهمين الصوت التانى بيقول ايه والثالث بيقول ايه وبيستمتعوا بيهم لكن لما يكون اللحن بيتذاع فى الراديو يبقى بيخاطب كل الشعب .. يبقى لازم على مستوى الشعب .. والشعب 90% منه مش حايفهم التوزيع ومن هنا كل االتعب حايروح على الفاضى .. لذلك تلاقى كل اغنى النهاردة ما ينفعش تتسمع فى مسرح ولكن يترقص عليها فقط
مع اطيب تحياتى
|