| 
				 رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى 
 
			
			أشكرك على الرد الجميل استاذ عادل بستفيد من كل ماتكتب واتمنى ماتخلصش ربنا يحفظك ويبارك في عمرك متفق معاك طبعا ان الاغاني ((المستحدثة ))  التي قدمتها فايزة كانت لا تليق بصوتها الكبير
 بالنسبة لانبهار الغرب بالموسيقى العربية اذكر لقاء اذاعي مع ابنة الموسيقار احمد صدقي تحدثت مرة عن واقعة اثناء تسجيل
 لحن حلو ياللي ماشي  من الحان والدها احمد صدقي لفايزة انه كان في عازف ايطالي كان معهم في الفرقة وكان مش فاهم الموسيقى العربية او جديدة عليه وكان بيقلل من قيمتها وواخذ المسألة هزار فاخذه الموسيقار احمد صدقي على جنب وقعد يتكلم معاه على اللحن وعلى المقامات وانه لكل لحن خطة مقامية مدروسة وايقاع معين وبعد انتهاء الفرقة من العزف وتسجيل الاغنية اعتذر العازف الايطالي من الفرقة والملحن و قال لم اكن اعرف ان الموسيقى العربية بهذا الثراء ..
 
 عجبتني معلومة ان لكل صوت زمان كان له منطقة مقامية بتسلطن والصوت يجود فيها ياريت تعطينا امثلة عن الاصوات الاخرى
 
 وسعيد ايضا من معلومة ان كل اغاني فايزة الطويلة مسجلة استديو ممكن ان نطلبها للاذاعة .
 
 
  تحياتي  اخى العزيز وانا سعيد اكتر منك من الكلام معاكم لأن المشكلة الخطيرة ان الشباب اليومين دول مايعرفوش الكلام ده
 فيه مشكلة اسمها المنشأ يعنى لما تروح حديقة الحيوان بيبقى فيه نبذة على كل قفص بإسم الحيوان اهم حاجة فيها موطنه الاصلى يعنى طباعه وصفاته
 لذلك تلاقى مثلا الدب القطبى عاملين فى القفص حنفيات مياه شديدة بحيث ان الدب يفضل مبلول على طول لأن جسمو متعود على الجو البارد ولو من غير المياه دى الدب يموت بعد 24 ساعة
 لما نيجى لكلمة المنشأ بالنسبة لنا انا اتولدت سنة 1950 بالطبع سمعت او اتربيت فى الراديو على صوت المطربين بتوع الوقت ده
 لكن الشباب اللى اتولدوا فى الثمانينات وبعدها سمعوا محمد منير وعمرو دياب ومابعدهم لذلك بقى ده طربهم وهو طبعا لاطرب ولا حاجة ده دوشة يرقصوا عليها وخلاص بمعنى شوف اد ايه طبول وإيقاعات والمغنى نفسو بيخاول يستثير الجمهور انو يصفق ويرقص اكتر يعنى الحفلة بتبقى معمعة تلاقى فى الصالة 200 بنت طالعين فوق الكراسى وبيرقصوا بالطبع مين حايسمع هنا ؟
 بعكس زمان كانت الفرقة صوتها هادىء وجميل ومنخفض يعنى السماعات تسمع منها كان عندك راديو كبير صوته حلو مش مزعج ختى لما كان الجمهور يصقف اوى كان المطرب ينتظر لما يسكت بعدين يغنى
 اما بالنسبة لموضوع الموسيقار الايطالى انا بقارن نفسى بيه لما بسمع الاغانى الهندية مثلا بلاقى تركيبات انا ماكنتش اعرفها وايقاعات غريبة لكن بدون معلومات هى حلوة فى السمع .. لكن انا فى نقاشى مع الموسيقيين لاوروبيين فهمتهم ان موسيقاهم مقامين فقط يعنى السلم الكبير والصغير وحلاوة موسيقاهم فى حلاوة التوزيع وايقاعاتهم محدودة لكن فى موسيقانا عندنا 47 مقام وايقاعاتنا لاسبيل لحصرها بالتحديد وان موسيقاهم بتعتمد على التوزيع اولا ثم حلاوة الجملة اللحنية ثانيا اما موسيقانا بتعتمد على حلاوة الجملة اللحنية ولو احب اقول لهم قول يغيظهم
 لو موسيقار عايز يعمل سيمفونية بيبقى محتاج 8 جمل موسيقية ومش شرط يكونوا حلوين يجننوا يعنى ممكن يكونوا متوسطين .. السيمفونية 4 حركات كل حركة بيستعمل جملتين .. ويفضل يوزع فيهم لذلك بتسمع الجملة اكتر من خمسين مرة بتوزيعات مختلفة اما لو ملحن عايز يعمل اغنية زى انت عمرى مثلا لازم يعمل مش اقل من 200 جملة موسيقية ولازم يكونوا كلهم احلى من بعض يعنى كل جملة تسمعها وتقول الله ولازم اهم شرط ان الجمل دى تكون ما اتسمعتش من قبل ولا تشبه اى حاجة بحيث ان اى جملة فى المنتصف تسمعها تقول دى انت عمرى
 عايز اقول لك مثل على المنطقة الصوتية اقول لك فريد الاطرش يقتلنى
 فى منطقة الكرد على الدوكاه المطعم بالبياتى يعنى المقام كرد بيطلع وينزل على مى بيمول يروح عمل واحدة مى نصف بيمول زى اغنية ادى الربيع وفين حبيبى اللى رمانى من جنة الحب لناره بيقتلنى ...
 عندك عبد الوهاب مثلا لو مناطق كتير زى هل تذكرين بشط النيل مجلسنا
 وزى آه لو كنت معى نختال عبره
 وافضل امنى الروح برضاه
 المطرب العبقرى بيبقى عارف ان دى ملعبه لذلك تلاقيه بيستعمل المقام ده فى المكان ده كتير .. بيبقى عامل زى لاعب كرة متميز بيجيب هدف من منطقة معينة فى الملعب بتبقى وظيفة زملائه انهم فقط يوصلوا لو الكورة فى المنطقة دى وهو يشوط على طول تيجى هدف
 مع اطيب تحياتى
 
 
		
		
		 
				 التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 08/11/2013 الساعة 08h15
 |