عرض مشاركة واحدة
  #1912  
قديم 06/11/2013, 19h59
الصورة الرمزية غواص النغم
غواص النغم غواص النغم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:88159
 
تاريخ التسجيل: October 2007
الجنسية: عوام"ليبي"
الإقامة: أويــــــ عروس البحر tripoli ـــــــا
المشاركات: 2,136
Lightbulb رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

مرحبا استاذ عادل

اعتقد ان الكروان فايزة احمد كان عندها حلم ان تصل اغانيها الي العالمية واعتقد ان الموضة وقتها كانت كده هي طموح الفنانين للوصول للعالمية كان حلم بيراودهم فعمل حليم توزيع جديد لاغانيه مثل اهواك
فحبت فايزة ان تقدم نفسها في اغاني عالمية مثل داليدا مثلا
فعمدت الي التدرب على الصولفيج تدريب شديد حتى تتخلص من البحة التي في صوتها عند مدام رطل ((أكيد بتعرفها )) وحتى انها استطاعت ان تخفي الكثير من هذه البحة كما قال الناقد كمال النجمي وعاتبها على هذا الفعل وقال ان احلى مافي صوت فايزة هي البحة وهي كانت تعتبر ان هذه البحة عيب وليست ميزة في صوتها !!
ثم طلبت من سلطان ان تقدم الحان دون الربع تون وتكون سريعة وبدون اعادات فقدمت عدة اغاني من هذا اللون القصير السريع مثل على وش القمر ، احنا اصحاب ،ولانعرف من الذي ادخل هذه الفكرة في راسها حتى انها سجلت هذه الاغاني في التلفزيون على طريقة الاغاني الاوروبية ...ويعلق سلطان عن هذه الاغنيات بقوله :

لم تكن فايزة ضد التطور ولكن بشرط أن يتم بطريقة صحيحة. لقد تعرضنا للهجوم أنا وهي حين قدمنا مجموعة من الأغنيات القصيرة والسريعة مثل: "حبيتك وبداري عليك"، "إنساني" "دنيا جديدة"، و "على وش القمر" واتهمونا بإدخالنا الدرامز والآلات الحديثة، فماذا يقول من هاجمنا أيامها عما يسمعه اليوم؟ أعتقد أنها لو عاشت لقدمت كل ما هو عصري ومتطور في إطار الذوق الشرقي حتى لو استفادت من تكنولوجيا الغرب.



لفايزة اغنية جميلة كانت تتمنى ان تعيد غنائها وتعطيها حقها مرة اخرى لانها غنتها في بداياتها وهي اغنية النار القايدة او المعروفة بإسم اقول له ايه من الحان كمال الطويل ويبدوا انها كانت تريد من كمال الطويل ان يتشجع ويلحن لها مرة اخرى بعد انقطاعه عن التلحين لها ولكن لم يمهلها القدر ان تعيد غنائها لحن الطويل لفايزة ثلاث اغنيات النار القايدة واغنية انا اللي تنسانس انا واغنية ياما قلبي قال لي لا
هل فايزة احمد كانت تفكر في توزيع اغانيها القديمة وتعيدها مرة اخرى ؟هل كانت تحرص على تسجيل اغانيها الطويلة تسجيل استديو لان هناك عدة اغاني لها يوجد لها تسجيل حفل فقط فهل كانت تحرص ان تسجل اولا تسجيل الاستديو ثم تغني الاغنية في حفل كما كانت تفعل كوكب الشرق ام لا ؟

تحياتي


ملاحظة:

اغنية حدوتة كلمات صلاح جاهين الحان سيد مكاوي وغناء قنديل الغناء العربي محمد قنديل
موجودة بجودة عالية على هذا الرابط تفضل :
http://www.sama3y.net/forum/showpost...&postcount=511

***************
اخى العزيز
اشكرك على ردك وانا متفهم كلامك ولكن الموضوع اخطر من كده
لما يكون الفن عظيم جدا بيبقى حاجة حضارية او حلجة تراثية او حاجة تاريخية ومن هنا لازم نحافظ عليه كما هو
يعنى التطور بيبقى حاجة زى رشى الملح فى الطعام لها حدود وإلا ....
يعنى مثلا هرم خوفو لو انا عايز اطور فيه حاجة محظور المسه ولكن التطوير يبقى تمهيد المكان اللى حواليه بس برضو بحيث انى ما أغسرش المعالم الحضارية التاريخية
الفن الاصيل عامل زى الاكل الخاص بكل دولة يعنى بيبقى من تراثها يعنى عندنا فى مصر الملوخية مثلا ما اقدرش اطورها واحط عليها كاتشب او مايونيز لكن اقصى تصوير هو اضعها فى طبق اجمل او اخلى شكل المائدة جميل لكن مع التحذير بعدم المساس بالملوخية والتى يعرفها المصريين من مئات السنين
بالنسبة لفايزة الاغانى اللى انت ذكرتها دى تعتبر اسوأ اغانى فايزة ... يعنى انت هات 20 اغنية من اغانى فايزة التقليدية واسمعهم كويس حاتحس بعد كل اغنية بإشباع كأنك واكل ديك رومى .. ولو تلاحظ ان كل اغنية لها ابداع خاص جدا ومتميز جدا .. وانا فايزة كانت صديقة شخصية لى يعنى حاظها شخصيا ومش ممكن تكون طلبت من
اى ملحن انو يعمل لها اغانى مافيهاش ربع تون ... يعنى فايزة كان لها منطقة خاصة هى الملكة بتاعتها فى العالم العربى واتحدى حد يطربك بهذه الدرجة فى العالم ولا حتى ام كلثوم ... المنطقة دى كانت بياتى الحسينى وبالذات نغمة السى نصف بيمول اللى تحت المدرج وتلاقيها فى معظم اغانيها انا لما بسمعها كانت بتسطلنى
يعنى كل مطرب عظيم له حرف منفرد كده ... اما بالنسبة للصولفيج ومدام رطل .. فايزة كانت بتعزف عود عزف رائع وفاهمة جدا جدا كل مقام لذلك لو تلاحظ ان كل اغانيها الطويلة فى كل جملة الجملة التالية بيبقى فيها علامة تحويل اما بتروح مقام تانى او بتلمس مقام وتلاقى النقلات دى سهلة وصحيحة وتنساب كالماء فى الجدول لن فايزة خبيرة فى المقامات .. وللعلم كانت بتشترك مع محمد سلطان فى التلحين يعنى زوجته وعايشه فى البيت وبالطبع بتشوفه وهو بيلحن لها واميد بتتحشر فى كل جملة .. ودى بيلاحظها اى مدون بيروح لهم البيت يدون لهم تلاقيه مش بيتعامل مع ممد سلطان وفايزة بتكون بتطبخ فى المطبخ ( ولبنى وبينك كان طبخها رائع روعة غناها ) ولكن بتبقى موجودة وتتكلم فى كل حرف بيمليه محمد سلطان للمدون على العود ... اما موضوع ان فيه اغانى لها حفلات فقط مالهاش تسجيل استوديو دى مستحيلة يعنى احنا عادتنا لازم اللحن يتسجل فى الاستوديو الاول بعدين الملحن بياخد نسخة من الشريط مع كلمات الاغنية ويسجله بأسمهم فى جمعية المؤلفين والملحنين بتاريخ اليوم .. عشان بعد كده ما يجيش حد يسرق اللحن ويقول ده بتاعى .. ولكن اختفاء التسجيلات دى ممكن يكون لخبطة فى مكتبة الاذاعة
او اللى بيعمل خريطة اذاعة الاغانى واحد مش بيفهم فى الاغانى اصلا ...
لما نيجى لكلمة العالمية ... انا اللى يشهرنى فى العالم هو الشىء اللى انا متفرد بيه مش اللى زى كل العالم مابيعمل ( دى كلمة خبراء ) يعنى لو فيه مسابقة طبخ وانا حشترك فيها ابقى معتوه لو اقدم لهم هامبورجر مثلا
لأن كل العالم بيعمل هامبورجر لكن اقدم لهم حاجة مصرى صميمة هم مايعرفوهاش
ولو اى حد المانى مثلا سمع اغنية على وش القمر بالنسبة له عادى ماهى زى اللى ىبيسمعو لكن لو سمع غريب يازمن مثلا ولا ياما انت واحشنى اكيد حايتجنن هو طبعا مش فاهم الموسيقى الغريبة دى ايه بس اكيد هايذهل من حلاوتها وانا حصلت معايا كتير يعنى عزفت مئات المرات قدام اجانب بتعمد اعزف لهم حاجة بياتى مثلا عشان يحسو انى مختلف وانا لو عزفت لهم حاجة زى الغربى بتاعهم مش حايحسوا بقيمتى
التطور زى ماقلت لازم يبقى رشة ملح يعنى مثلا ام كلثوم لما دخلت الجيتار عمل ايه حتة صغيرة تبين احنا اهه متطورين لكن باقى الاغنية تسمع ام كلثوم
اما كارثة اعادة تسجيل الاغانى بتوزيع حديث دى مصيبة استدرجوا فيها كارم محمود مثلا واعاد بعض اغانيه وكان الناتج زبالة وكمان خلوه يصورها فيديو ولبس باروكة وجاكيتات حمرا وكان شكلو زى الزفت يعنى قضى على تلك الاغانى ولا انكر عبد الحليم جربها مرة واحدة ولما سمع التسجيل امر بحرقه .. وما طلعش الا بعد وفاة عبد الحليم
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 07/11/2013 الساعة 09h24
رد مع اقتباس