عرض مشاركة واحدة
  #5  
قديم 06/09/2013, 23h07
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: Wind Waves مقطوعة موسيقية خفيفة

اخى العزيز
مقطوعة رائعة وانا اكرر ياريت تحاول تتعرف على اى من مخرجى المسلسلات تعمل موسيقى لمسلسل وانا متأكد ان حايبقى لك شأن كبير
والمهم يعنى انا بحكم خبرتى لما بسمع اى عمل بحس بمدى خبرة اللى عامله لكن معاك الموضوع مختلف يعنى العمل ده مش عمل واحد فى ثانوية عامة ولكن واحد مخضرم سنين طويلة فى التأليف والدراسة وده شىء يحسب لك
اما بالنسبة لتكرار التيمة الاولى كذا مرة انا ليا وجهة نظر
طبعا انا احترم وجهات نظر كل الاخوة الاعزاء اللى سبقونى فى الرد
ولكن اسمعنى
طبعا المفروض ان اى مؤلف موسيقى لازم حتى لو حايتخصص فى الموسيسقى الشرقية لازم يسمع كتير كتير كتير الموسيقى الكلاسيكية ده لو حايؤلف اعمال موزعة
بمعنى ان مؤلفين الموسيقى الشرقية العظام بيعملوا اللحن ميلودى فقط ( او 95 % منهم وعندك عبد الوهاب مثلا )
واللى بيوزع بنفسه الحانة ده عدد قليل اوى ومن هنا لازم يدرس كل المدارس وبالطبع ابو التوزيع هو الموسيقى الكلاسيكية
وانت لو سمعت وركزت اوى فى الموسيقى الكلاسيكية بتلاقى الحركة فى اى سيمفونية فيها جمل موسيقية محدودة جدا يعنى حسب الصيغة ممكن تكون جملتين موسيقيتين فقط اسمهم A , B وجملة بتوصلك من سلم الجملة A الى سلم الجملة b ثم قفلة للحرجة بتكون عادة مستوحاة من احدى الجملتين دول والصيغة دى اسمها سوناتا الليجرو فورم وبتكون دائما الحركة الاولى فى السيمفونيات
المهم قلنا ان جملة a بتتعاد كتير جدا ييجى 500 مرة مثلا لكن كل مرة بتتقال بشكل وتوزيع مختلف
يعنى مرة تلاقيها مع الكمنجات بعدين تتلقفها احد آلات النفخ يعنى تلاقى الجملة عمالة تتناقل من مجموعة او عائلة آلات لأخرى يعنى دايما مسموعة مع اختلاف التوزيعات اللى معاها .. وهنا انت لما كررت التيمة الاولى كذا مرة بالعكس انا لقتها حلوة مش مملة لأن كل مرة سمعتها بشكل مختلف .. وعايز اقول لك حاجة خطيرة جدا جدا ( طبعا بحكم شغلى مع العمالقة ) انت بتعمل الموسيقى اولا للشعب المصرى .. الشعب المصرى مش بيفهم فى التوزيع بمعنى ان عشان المستمع يتذوق التوزيع لازم يكون دارس موسيقى وهارمونى .. وعشان انا اوصل لمستواه لازم اديه تيمة لذيذة وسهلة
يعنى تتفهم وتتحفظ بسرعة بعدين اكررها بتوزيع خفيف .. بعدين اكررها بتوزيع اتقل شوية ( يعنى ممكن اخدها على آلة تانية طبعا ) المهم تتدرج عشان تسحب المستمع بحيث يبقى متابع
يعنى اقول لك على سر .. فيه مؤلف شايف نفسو انو عبقرى يروح هابد جملة صعبة بعدين وراها جملة تانية وعليها توزيع كتير زحمة يعنى طيب المستمع لسه ماهضمش الجملة الاولى تروح مديه التانية بعدها التالتة بيبقى زى واحد اكل قطمة كبيرة جدا من ساندويتش حايزور ... والنتيجة انو ماسمعش حاجة يعنى لما تخلص المقطوعة مش حايحس الا انو سمع شوية خبط مافهمش منو حاجة
اقول لك على سر تانى ... فيه مؤلفين كبار دلوقتى بيعملوا تترات مسلسلات والمسلسلات دى اتشهرت لأن اولا المسلسل اتذاع ييجى 30 حلقة يعنى الجمهور سمعها وابتدا يتذوقها لما سمعها 30 مرة لما بييجى المسيقار ده يعملها فى حفلة الناس بتستمتع بيها اوى ليه ؟؟؟؟؟؟؟ لأنها حافظاها
لكن نفس الموسيقار الكبير ده ( زى عم خيرت مثلا ) لو قدم الموسيقى دى اول مرة فى حفلة ماحدش حايفهم منها حاجة إلا لو موجود واحد خبير فى الهاردمونى ممكن يتذوقها وهنا بيبقى الموسيقار كبير لكن اعلى من مستوى الشعب
يعنى ميزة عبد الوهااب واللى معاه ايه ؟ انهم كانوا بيعملوا موسيقى بيفهمها كل كل الشعل على اختلاف ثقافتهم
فيه كمان حاجة خطيرة جدا جدا ( ممكن الاكاديميين او الخبراء يختلفوا معايا ولعلمك بنختلف كتير )
زمان فى الثلاثينيات اول ماطلع عبد الوهاب كانت التأليف الموسيقى كلو فى قوالب يعنى لما تألف موسيسقى اما تكون سماعى او لونجا او بشرف .. الخ
السماعى مثلا بيقيدك لأنك لو خرجت عن القواعد الموسيقيين حايهاجموك وهنا لازم تعمل خانة بعدين تسليم بعدين خانة وهكذا
جه عبد الوهاب فى مخو اطنان من الموسيقى حس ان القوالب دى حاتقيده راح مكسر كل القواعد دى الاول طبعا اتهاجم لكن بعدين اتفهم وبقى كل اللى بعدو قلدوه وده كان السبب فى النقلة الموسيقية الرهيبة اللى حصلت من بعد الثلاثينيات
ولو عبد الوهاب ماعملش الثورة دى كنا لحد دلوقتى لسه عمالين نعمل سماعيات وعمر ما كانت ظهرت المقدمات الموسيقية الرائعة للأغانى واللى ممكن تعتبرها مقطوعة موسيقية مستقلة انا آسف للإطالة لكن العمالقة اللى اشتغلت معاهم بيعلموك حاجة انت تحب تعمل موسيقى رائعة ولا تلتزم بالقوالب ؟
طبعا ده رأيى الشخصى والموسيقى التأليف بيبقى احساسك ايهيعنى تآلف مثلا انت عامله جميل ممكن عايز تخليه بالطريقة الاكاديمية يطلع مش حلو
وللعلم لما عبد الوهاب كان بيألف عمرو ماكان بيفكر فى موضوع القواعد يعنى كان بيقول لك احساسه ايه
ولما كان بيحب يخترع حركة خطيرة زى مثلا يحط مقام غريب اوى او نقلة غريبة مش مستساغة اصلا ع الطبيعة هنا كان بيقعد يخترعها او يوظفها او يخليها تخضع للقواعد لكن دى بتبقى لعبة او حركة فى جملة واحدة وسط خمسين جملة بيعملهم بإحساسه
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
رد مع اقتباس