عرض مشاركة واحدة
  #1579  
قديم 26/05/2013, 06h39
الصورة الرمزية عاصم المنشاوى
عاصم المنشاوى عاصم المنشاوى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:451543
 
تاريخ التسجيل: August 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 63
المشاركات: 123
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

hGw]rhx الأصدقاء الأعزاء

وعمنا الكابير قوى .....استاذنا عادل
...أنا كمان زى صديقنا الموهوب /سيد محمود...واحشنى جدا...ونتمنى فعلا ان نتقابل...

استاذ عادل ..أنا لما دخلت المنتدى لقيت طابوووور طوييييل قوى وزحمة ...وانا لو بأيدى والله كنت ساعدت...عالعموم بص حضرتك انا واقف اهو فى آآآآآآآخر الطابور ...ومستنى لما ييجى دورى ....ايه الطلب اللى معايا ده؟...لا ماتشغلش بالك يا أستذة ...دى أغنية "شريفة فاضل"...مش محمد منير (حارة السقايين...)...بكلماتها الشعبية من الحارة المصرية للمبدع حسين السيد...وتلحين الراحل الموهوب "منير مراد"....سنة1966...وبسبب الأفلاس بيغنوها سنة 2013 ...تخيّل حضرتك....!!!!!

اخى العزيز حمد لله ع السلامة
احكيلك قصة
زمان ايام المحوم عبد الحليم ... احنا كان حفلاتنا عبارة عن حاجتين .. يعنى الحفلات العامة اللى انتم بتشوفوها .. وحفلات خاصة يعنى واحد بيعزم اصحابه فى الفيلا بتاعته بيكون عدد المتفرجين مش اكتر من عشرين وبفلوسه طبعا عايزين يسمعوا اى مطرب او مطربة من اول ام كلثوم وانت نازل .. وفيه حاجة اسمها قعدة خاصة يعنى ممكن نروح مكان والمتفرجين بيبقى راجل ومراته فقط طبعا دى للأثرياء اوى والامراء يعنى عايز يسمع عبد الحليم مثلا وطبعا مركزه مايسمحلوش يوح حفلة مع عامة الشعب .. المهم فى يوم من دول كان امير سعودى عامل قعدة وماجر قاعة فى تانى دور فى فندق شيراتون القاهرة وجليب عبد الحليم والفرقة الماسية المتفرجين كانوا 3 اشخاص وقبل عبد الحليم كان كايب كام مطرب عشان لزوم تسخين القعدة
واثناء المطربين دول ما كانوا بيغنوا كنا احنا الفرقة الماسية قاعدين على جنب عاملين لنا قعدة كنا بنسمع المطربين دول كاننا متفرجين على ماييجى موع فقرتنا
طلع يغنى الرائع محمد عبده وكان لسه مطرب جديد وطبعا عجبنا اوى اوى وفجأة طلع محمد منير وابتدينا نسمع ونضرب كف على كف كيف هذا الشىء ينتسب الى الطرب
يعنى اولا انت لو سمعته بيغنى جملة فيها خمسين نغمة بيبقى فيهم 40 نغمة ع الاقل نشاز اما خاسة او زايدة او مش موجودة على السلم الموسيقى وبخلاف انو بيحزق ومتخشب كانو حط صباعو في فيشة الكهربا قبل مايبتدى يغنى
الخلاصة انك لو جمعت كل اغنيه من اول ما ابتدا لحد دلوقتى وحسبت كمية البهريز الموسيقى اللى فيها مش حاتطلع نص كوبليه من اغانى عبد الحليم ببساطة لن الملحن لما بيعمل لحن لعبد الحليم بيطلع فيه كل اللى جواه .. والملحن اللى بيعمل لحن لمطرب فاشل بيحاول انو ما يكشفوش يعنى بيعمل له اتفه لحن ممكن وبرضو بينشز فيه .. اما عن اغنية على مين دى معمولة لشريفة فاضل على انها منولوج مش اغنية عاطفية وزى ما انت قلت الافلاس الفنى يعنى الملحنين والمؤلفين الرصيد اللى جوا مخهم خلص فإبتدا اللى بيغنوا عملية للسطو على التراث وكل برغوت على اد دمه
المطرب اللى شايف انو مطرب زى هانى شاكر بيعيد اغانى عبد الحليم .. والكائن اللى مالوش وصف من عينة الكنج محمد منير بيدور على اى اغنية تافهة وللعلم الاغنية دى ما ينفعش يغنيها راجل لأن كلامه اصلا حريمى
لكن كلو كوم لما يطلع واحد حمار فى التليفزيون وبيتكلم عن عظمة مصر وفجأة قال مصر التى انجبت عبد الوهاب ومنير يانهار اسود نفسى اسألأ الحمار ده ايه وجه المقارنة يعنى ممكن تقول عبد الوهاب بيلبس جمزة ومحمد منير بيلبس جزمة
او عبد الوهاب بيشرب مية ومحمد منير بيشرب مية طيب ماكلنا بنلبس جزم وبنشرب مية ... زى ما واحد يقول لك فى كتاب معمول عن انجازات الرئيس ( بتاع جمهورية بمبوزيا الغربية عشان مادش يفتكر انى بتكلم فى السياسة ) انو اول رئيس بيصلى الفجر ... طيب صلاة الفجر دى حاجة بين الرئيس وبين ربنا يعنى حتعود ع الشعب بإيه ؟؟؟ مثلا يعنى فكرونى زمان بمسرحية لمحمد نجم بتاعة شفيق ياراجل اللى بيمشى فى الشارع وبيتكلم فى التليفون
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 26/05/2013 الساعة 11h21
رد مع اقتباس