اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منصور العجاتي
رد د. هشام: أشكرك يا صديقي العزيز علي كلمات المشجعة و علي ذوقك الرفيع
د. راجح سامي داود مازال يستعمل الكانون فورم في أعماله ، و بيلا بارتوك له كتاب كامل (كانون فورم) و هو من الموسيقيين العصر الحديث ، و إذا كنت درست في الكونسرفاتور فلابد أن تكون عزفت هذا الكتاب في قسم البيانو (و الذي كنت أعتبره من أدوات التعذيب) و لا أجد مبرر للأمتناع عن أستخدامه حتي و لو كان موضة قديمة ، و من الناحية الدرامية فهو مفيد فأنا تناولت الشتا القاسي بموجاته المتتابعة و رياحه و أمطاره المتتالية ، و كلمة كانون تعني مدفع يعني الموتيفات تخرج كطلقات المدفع فقبل أن تصل الطلقة الاولي للهدف تكون الطلقة الثانية قد خرجت.
لا يوجد مانع استخدامها ( مفيش ممنوع دلوقتي عموما في المزيكا - الكلام دا كان زمان )
بعيدا عن قالب الكانون كقالب موسيقي و باخ و بارتوك
تعتبر احدي ادوات المؤلف الموسيقي Augmentation tool
الحقيقة أنا أستخدمت الهاربسيكورد (المنقرض) مع البيتزاكاتو كمانجة و الوتريات بالنقر Puckled Instruments هما يعبران عن سقوط أمطار الشتاء و حتي و أنا بأعزف هذا الجزء علي الاورج حاسس و سامع قطرات المطر.
تقريبا انقرض كأنتاج الة موسيقية - دا كان قصدي
انما كصوت موجود في البرامج - انا نفسي بستخدمه احيانا كوردات لو زهقان من البيانو
فعلا البيزكاتو ممكن يعبر عن تساقط المطر و انا استخدمته في جيكا تعبيرا عن تساقط دموع العين
أما عن إنقراض الهاربسيكورد فهو لم ينقرض بعد و أدعوك لسماع "ضيعت مستقبل حياتي" توزيع شريف محي الدين و عزف أوركسترا الاسكندرية علي الرابط:
http://www.sama3y.net/forum/showthre...804#post620804
مع تحفظي علي طريقة التوزيع حيث أن هناك نغمات كثيرة خبطت في بعضها و مع أحترامي لطريقة تناوله لهذا الدور و أكيد أنت عارف طريقة التعامل مع النغمات المتنافرة و Non Chord Tone (NCT)o ، المهم ستجد أنه استخدم الهاربسكورد ، و شريف محي الدين هو المدير المسؤول عن الموسيقي بمكتبة الاسكندرية و موسيقي مشهود له.
اكيد هأسمع التوزيعات الجديدة لأدوار سيد درويش - انا من عشاقه
أنا دورت علي أصوات بشرية و جربت أكثر من أختيار و أستقريت علي GPO لأن الاختيارات الاخري كانت أسوء
نعاني كلنا من بنوك الاصوات - اتمني يأتي يوم و تنفذ العمل اصوات حية لأبراز جمال شغلك
النحاسيات تؤدي اللزم الموسيقية بين الغناء ... و الترمبت و الترامبون و التوبا و الهورن … بيلعبوا البلوز و الجاز … علي نقيض استخدمهم في الجيش و نوبة الصحيان … و اسمع موسيقي الخمسينيات و الستينيات Kiss of fire - La zorazo … ستجد النحاس عمل شغل رومانسي للغاية و السلم الموسيقي و تكنيك العزف بيعلبوا دورهم في خلق الحالة النفسية ، و أنا لا أعترض علي وجهة نظرك أو أحساسك بالآلة الموسيقية و لكن في كتاب رمسكي كورسكوف عن Orchestration ستجده يتحدث عن الالات و الاجزاء اللامعة في الريجستر لكل آلة و الاجزاء الغامقة في ريجستر آخر
النحاس في الجاز حالم غير اللاتين شقي غير الكلاسيكي يصحصح الدنيا قبل ما ننام من الكمنجات
كل الة لها استخدام يختلف علي حسب الشكل الموسيقي
هل تصدق لو قلت لك ان لما الاجانب بيسمعوا تقاسيم كمنجة شرقي - مش بيعرفوا انها كمنجة و يسألوني ايه الالة دي
و اجاوب اقول فيولين يستغربوا !
كورساكوف - مين ما قراش كورساكوف ؟ انا حتي كنت بفكر اترجمه بس ضيق الوقت
أنا خبرتي محدودة في Equilizer - Limiter - compressor - … و لا ألعب فيهم لأنهم يبوظوا أجدع مزيكة اذا تم استخدامهم بدون دراية جيدة
بسيطة القصة دي - فكرني ابعتلك كتاب هايل عن المكس و الماستر
( هحتاج اعمله سكان الاول والكتاب بريطاني كبير )
بس مبدئيا حضرتك بتعمل الدرامز ازاي ؟
الدرامز كلها تراك واحد ؟ تبقي مشكلة كدة
عشان المفروض يبقي كل جزء من الدرامز في تراك و تقدر تتحكم فيهم براحتك الاول مستوي الصوت
volume level و بعدين panning و بعدين ال EQ و هلم جرجير
( علي فكرة قصدي جرجير مش غلط كتابة )
جرجير عشان قصة طويلة و بشراشيب زي الجرجير كدة 
انا الاسعد بحضرتك و بالاستاذ الرائع القدير احمد بيك الجوادى
اشكرك مرة تانية
تحياتي و تقديري
|
سعدت بحديثك و آراءك
وأنا في أنتظار كتاب المكس البريطاني
و في أنتظار رأيك في توزيعات أدوار سيد درويش
تحياتي و أعزازي
__________________
______________________
د.هشام خلف
استشاري طب و جراحة العيون