العزيز الأستاذ عادل
عدت والعود احمد _غلبت اصالح فى روحى_ احدى روائع كوكب الشرق ام كلثوم والمره الوحيده التى سمعتها من صوت آخر غير ام كلثوم كانت لسوزان عطيه فى احدى حفلات فرقة ام كلثوم بقيادة المرحوم حسين جنيد والحقيقه انها غنتها بإقتدار وتمكن وكان ذلك فى بداية الثمانينات على مسرح سيد درويش بالهرم قبل انشاء الأوبرا الجديده .
وبمناسبة الحديث عن ام كلثوم ,كنت قد قرأت مقالا بإحدى الجرائد المصريه نقلا عن جريدة لوموند الفرنسيه عقب وفاتها يتحدث عن مقارنه بين صوت ام كلثوم وخاصة فى فترة الثلاثينيات وبين صوت ماريا كالاس مغنية الأوبرا الشهيره والسبرانو الأولى فى العالم الغربى فى فترة الخمسينيات والستينيات وذلك من حيث مساحة الصوت وتم قياس مساحة صوت ام كلثوم فى فترة الثلاثينيات والأربعينيات وايضا قياس صوت ماريا كالاس وكانت النتيجه لصالح ام كلثوم فهل هذا حقيقى؟
ارجو ان يكون لديك اى معلومه بصدد هذا الموضوع.
مع ارق تحياتى
احمد ( ارمندو )
اخى العزيز اشكرك على المعلومة ولكن احب اقول ان اللى قال الموضوع اصلا بيقيس القدرات الصوتية يعنى قوة الحنجرة وذبذبات النبرة الصوتية وبالطبع دى كانت اجهزة علمية وام كلثوم تفوقت
لكن الموضوع اللى اخطر من كده :
يعنى ايه اوبرا
يعنى الاوبرات بتتألف من 400 سنة
وانك تحكم على مغنية اوبرا انها ممتازة انها بتغنى الاوبرا دى
وهنا فيه ملحوظة ان المغنية وهى بتحفظ الاوبرا بتحفظها من نوتة مكتوب عليها الغنا ومش من حقها ومش مسموح انها تقول اى اضافة من عندها ... لذلك لو جبت عشرين تسجيل لأوبرا عادية مثلا حتلاقى ان غناء المغنية الاولى هو هو نقل مسكرة لأنهم بيعزفوا من النوتة والعازفين بيقروا من النوتة مفيش حاجة عندهم اسمها سماعى يعنى لو المطربة دى خرجت عن النص محبت تجود تحصل حوادث زى حوادث الطريق الزراعى لما عشرين عربية يدخلوا فى بعض اما ام كلثوم هى بتعمل اغانيخا لنفسها وهى اللى بتشترك فى وضع كل كلمة وكل جملة
وهى اللى عملت لنفسها الامبراطورية الاسطورية يعنى فرقتها وكل ماحولها واهم شىء انها لو غنت الكوبليه 7 مرات اكيد كل مرة بيبقى اباع مختلف
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل