رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى
مساء الخير على الجميع، والله يسعد مساك سيدي الفاضل أ. عادل صموئيل
عذراً لعدم كتابتي ومشاركتي الدورية مع ذلك فأعد نفسي مشاركاً صامتاً واتابع مشاركات الشباب الله يعطيكم العافية
أ. عادل بارك الله فيك، عندي سؤال بالنسبة للمقامات:
كيف يتم الاستدلال على المقام من خلال النوتة؟ مثلاً نوتتكم لأغنية (جانا الهوى لعبد الحليم) تحتوي مازورتها الأولية على: سكتة، دو، دو، سكتة. ما هذا المقام؟ وان لم يمكن الاستدلال بهذا الطريقة فالرجاء التوضيح حفظك الله أستاذي الفاضل.
سؤال آخر: هل كل من يعزف أورغ يعزف بيانو، والعكس صحيح؟ لفت نظري دورات تعلم الاورغ ولكنها تكون على بيانو ! فهل هي نفس التقنية من ناحية تطبيقية أو اكاديمية؟
تقبل مني فائق مودتي واحترامي يا أ. عادل.
أبو فيصل
اخى العزيز
اولا بالنسبة للسؤال عن المقامات
لازم تدرس 3 حاجات
اول حاجة الاسماء الشرقية للنغمات الموسيقية يعنى الرى اسمها دوكاه وال لا اسمها حسينى وهكذا عشان لما تسمع كلمة تبقى عارف المقصود ايه
ثانيا تدرس المقامات من مكانها الاصلى يعنى مقام البياتى مثلا من رى ومقام الراست من دو وهكذا
ثالثا تدرس تصوير المقامات يعنى مقام البياتى اصلا من رى لما يتعمل من لا يبقى اسمو بياتى عى الحسينى
احنا عشان نعرف مقام اغنية ما مش بننظر لأول مازورة ولكن للدليل وآخر حاجة فى اللحن يعنى بيقفل على ايه
وهنا الاغنية بتقفل علغناء على لا .. ويوجد سى نصف بيمول يبقى احنا بياتى على الحسينى
ولو تلاحظ ان فى اول مازورة كان الدليل سى بيمول يعنى كرد على الحسينى
يبقى بإختصار ممكن الملحن يبتدى فى مقاما ويذهب الى مقامات ثم لابد ان يقفل على المقام الاصلى او مقام اللحن الاصلى
اما عن الاورج والبيانو
البيانو يختلف عن الاورج فى ان اليداليسرى فيه شىء مهم جدا ... وعشان تعمل مصاحبة باليد اليسرى اما ان تكون دارس بيانو على النوتة او خبير فى المصاحبة باليد اليسرى
اما الاورج فيه امكانيات اليكترونية بتعطى اقاعات ومصاحبات مختلفة لذلك تجد عازف الاورج بيعزف الموسيقى بيده اليمنى فقط ويده اليسرى متفرغة للضغط على الازرار لتغيير الايقاعات والمصاحبات
والدورات اللى بتقول عليها لو فى المكان تروح تجرب وشوف ومش حاتخسر حاجة
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 18/11/2012 الساعة 18h19
|